Alcoholpercentage berekenen uit waarden pyknometer

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 9

Alcoholpercentage berekenen uit waarden pyknometer

Geachte dames en heren,

Ik ben bezig met een klein (reken)probleem op te lossen, maar ik kom er niet aan uit. Ik heb op school 175ml bier (5%) gedestilleerd. Daaruit had ik 55ml destillaat uit verkregen (niet alles gedestilleerd dus) nu heb ik met een pyknometer de gewichten voor en na gemeten, maar ik kan hieruit niet het volumepercentage alcohol krijgen.

Ik heb de volgende gegevens:
  • gewicht lege pyknometer: 26,5017 g
  • inhoud pyknometer: 50,00ml
  • pyknometer gevuld met water: 76,4017g
  • pyknometer gevuld met destillaat: 75,2451
  • soortelijk gewicht water: 0,998 g/ml
  • soortelijk gewicht ethanol: 0,800 g/ml
Hieruit heb ik dus berekent dat de massa van het water 49,9 gram is en de massa van het destillaat is 48,4734g.

water - destillaat = 1,1566g (is dit het alcohol?)

Als ik dat dmv de soortelijke massa omreken kom ik uit op 1,1566/0,80 = 1,45ml

dus dan heb ik 1,45 ml in 175 ml bier, dat is 0,83% alcohol.

Wat doe ik precies fout in mijn berekening, en hoe moet ik het doen dan?

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.272

Re: Alcoholpercentage berekenen uit waarden pyknometer

B2theruud schreef:Hieruit heb ik dus berekent dat de massa van het water 49,9 gram is en de massa van het destillaat is 48,4734g.

water - destillaat = 1,1566g (is dit het alcohol?)
nee. die 1,1566 g "tekort" is veroorzaakt door een zekere massa water die "verdrongen" is door een zekere massa (lichtere) alcohol in je destillaat.

zou je in een pyknometer gevuld met water bijvoorbeeld 10 mL water vervangen door 10 mL alcohol, dan wordt de massa van de pyknometer 10 x (0,998 - 0,800) = 10 x 0,198 = 1,98 g lager.

(Ik weet niet of het volgende op jouw niveau bekend verondersteld wordt: dit verhaal is nog wel ingewikkelder, want als je bijvoorbeeld 900 ml water en 100 mL ethanol bij elkaar gooit, krijg je in totaal minder dan 1000 mL ethanoloplossing. Ethanolmoleculen kunnen namelijk tússen de watermoleculen kruipen. Dat valt echter niet te berekenen, daarvoor bestaan empirisch vastgestelde tabellen. Nooit van gehoord? Doe dan beter nét of je wél netjes 1000 mL zou krijgen)
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 9

Re: Alcoholpercentage berekenen uit waarden pyknometer

Ja, ik heb daar over gelezen, ik snap ook het principe waarom het lichter is. Maar kan ik met de gegevens die ik hier heb het percentage alcohol in de oplossing berekenen? ik heb zelf al veel geprobeerd, maar het is me niet gelukt. Is er misschien zo'n tabel tevinden? Ik heb wel heel veel tabellen gevonden hoe je het alcohol percentage kunt berekenen, maar dat is met suikers in de most en dat heeft verder niet veel te maken met mijn probleem..

In ieder geval bedankt voor de reactie!

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.272

Re: Alcoholpercentage berekenen uit waarden pyknometer

Ja, ik heb daar over gelezen,
De hamvraag is: móet je dat weten?
Maar kan ik met de gegevens die ik hier heb het percentage alcohol in de oplossing berekenen?
Zonder rekening te houden met dat oploseffect:
die 1,1566 g "tekort" is veroorzaakt door een zekere massa water die "verdrongen" is door een zekere massa (lichtere) alcohol in je destillaat.

zou je in een pyknometer gevuld met water bijvoorbeeld 10 mL water vervangen door 10 mL alcohol, dan wordt de massa van de pyknometer 10 x (0,998 - 0,800) = 10 x 0,198 = 1,98 g lager.
Als je die berekening al eens maakt voor jouw destillaat, dan blijf je echt niet op 0,8% hangen, maar kom je op een realistische waarde uit.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Reageer