Burgerlijk vs industrieel

Reageer
Berichten: 4

Burgerlijk vs industrieel

Hallo

Ik zit in mijn laatste jaar secundair onderwijs.

Ik doe Wetenschappen-Wiskunde (8 uur), en ik twijfel wat ik moet kiezen.

Ingenieur (industrieel/burgerlijk)wil ik in ieder geval worden.

Maar ik ben een beetje bang om aan Burgerlijk ingenieur te beginnen.

Ik zou wel heel graag burgerlijk ingenieur worden (wergtuigkunde denk ik)

maar mijn leerkrachten zeggen dat ik het misschien niet ga aankunnen

mijn punten liggen tussen 65 en 75 procent (laatste rapport had ik 68)

(ik leer ongeveer 0.5-3 uur per dag) (mijn wetenschapsvakken variëren hier ook tussen)

en ik doe ook heel graag wiskunde en fysica. (aarderijkskunde, biologie doe ik ook graag)

Als ik voor industrieel ingenieur ga kan ik ook na 4 jaar overschakelen naar burgerlijk

maar is dat moeilijk/zwaar

graag jullie mening

greetz

Berichten: 771

Re: Burgerlijk vs industrieel

Toen ik aan burgerlijk wou beginnen hebben al mijn leerkrachten me het afgeraden, en garandeerden ze me dat ik niet zou slagen.

Ondertussen zit ik in 2de bachelor burgerlijk, en ben een van de 4 of 5 mensen van mijn klas die erdoor is geraakt...

Dit is echt zo typisch, leerkrachten die mensen afraden om burgerlijk te gaan doen, en heel vaak onterecht

Zo zijn er echt veel mensen in mijn richting(dit is wss ook een van de grote problemen van de richting, maar goed)

Mijn punten waren in het secundair niet veel hoger dan die van jou, en waarschijnlijk wel wat lager nog(ik deed er ook heel weinig voor)

Maar niet om reclame te maken voor mijn eigen unief, maar op de VUB kan je burgerlijk doen, en na 8 weken moeiteloos overschakelen naar industrieel als je het te moeilijk vindt (na een soort kleine tussentijdse evaluatie)

Ik denk dat daarover informatie opzoeken wel eens nuttig kan zijn

(kan je er weinig meer over vertellen, want dit bestaat pas sinds vorig jaar)

In hoeverre ik het kan zien is industrieel doen en overschakelen bijna even moeilijk als direct burgerlijk

De mensen van het schakelprogramma volgen ook gewoon les met de gewone burgerlijk bij ons, dus het niveau is hetzelfde

Je moet het zelf zien, maar persoonlijk zou ik me weinig aantrekken van wat leerkrachten zeggen...

Gebruikersavatar
Berichten: 997

Re: Burgerlijk vs industrieel

Als je het graag wilt doen moet je het zeker proberen, je moet niet te snel denken dat je burgerlijk niet aankunt. Zoals Tommeke14 zegt: je kunt altijd nog overschakelen naar industrieel na de tussentijdse toetsen/proefexamens.

Berichten: 4

Re: Burgerlijk vs industrieel

nou bedankt, ik wil er in ieder geval mijn best voor doen

kga toch nog wachten wat ik op de eindexamens behaal

maar ik ben toch al wat zekerder

maar mijn zus zegt dat ik dan het best naar de KULAK ga omdat je daar beter begeleid wordt?

??

Berichten: 771

Re: Burgerlijk vs industrieel

KULAK is een deel van de KUL..

Ik ken de instelling niet, maar met dit voorgaande in het achterhoofd ben ik daar toch niet helemaal van overtuigd...

Als ze bedoelde: betere begeleiding dan de KUL zelf, zal dit vast wel waar zijn

Volgens mij moet je voor de masters dan wel naar Leuven gaan, maar dat weet ik helemaal niet zeker

Meestal kan je zeggen dat hoe minder studenten, hoe beter de begeleiding is

Ik ben persoonlijk tevreden van de begeleiding op de VUB, maar ik heb geen vergelijking :eusa_whistle:

(en ik ben er ook tamelijk van overtuigd dat de begeleiding op de VUB de beste is ^^ )

Gebruikersavatar
Berichten: 997

Re: Burgerlijk vs industrieel

let wel op: aan de kulak kun je niet echt ingenieurswetenschappen studeren, je kunt er enkel de eerste jaren fysica of wiskunde studeren met vooruitzicht op overschakelen naar ingenieurswetenschappen aan de kuleuven

Berichten: 4

Re: Burgerlijk vs industrieel

Ik heb mij al goed ingelicht daarover (veel boekjes meegenomen van de SID-in en zo.) En je moet na 1.5 jaar wel naar KUL, maar ik denk niet dat ik naar UGent wil gaan als ik Burgerlijk doe, ik heb gehoord dat je daar het slechtst begeleid wordt, aangezien mijn zus volgend jaar ook naar Leuven gaat (op kot ) (3de bach rechten) ga ik waarschijnlijk ook naar daar gaan. ALS ik burgerlijk ingenieur doe, want ik twijfel nog altijd enorm veel.

Het is een sprong in de duisternis die je maakt. je moet durven om te springen.

Gebruikersavatar
Berichten: 6.905

Re: Burgerlijk vs industrieel

En je moet na 1.5 jaar wel naar KUL, maar ik denk niet dat ik naar UGent wil gaan als ik Burgerlijk doe, ik heb gehoord dat je daar het slechtst begeleid wordt
Tja, van die cowboy verhalen heb je op elke universiteit. Ik hoor altijd dat je in Leuven slecht begeleid wordt. Ik weet zeker dat er ook mensen zoiets over Brussel en Hasselt horen/denken/weten.

Zulke dingen vind ik, net als rankings van instellingen, pure quatsch.
Het vel van de beer kunnen verkopen vraagt moeite tenzij deze dood voor je neervalt. Die kans is echter klein dus moeten we zelf moeite doen.

Berichten: 4

Re: Burgerlijk vs industrieel

Het is toch normaal dat als je met meer bent, minder goed begeleidt kan worden.

maar over het verschil tussen KUL en Ugent weet niets, ik weet alleen dat in de KULAK je heel goed begelidt wordt.

Maar ik denk dat ik mss toch wel IR ga doen, en daarna (als ik nog zin heb) 2 jaar voor BI ga

Het best van de 2 werelden lijkt me dan (praktisch en theoretisch)

Reageer