Verschil tussen de definitie en de wet

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 7.390

Verschil tussen de definitie en de wet

Hallo, ik heb een vraagje over een subtiel onderscheid:

Ik vroeg me af wat het exacte verschil is tussen de definitie van weerstand en de wet van Ohm?

Kan iemand hier een kort antwoord op schetsen alstublieft?

Alvast bedankt!
"C++ : Where friends have access to your private members." Gavin Russell Baker.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.268

Re: Verschil tussen de definitie en de wet

definitie van weerstand: weerstand is de mate waarin een component/geleider een stroom afremt

wet van ohm: De stroomsterkte door een geleider is recht evenredig met het potentiaalverschil tussen de uiteinden.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 382

Re: Verschil tussen de definitie en de wet

Ik hoop dat het volgende aan jouw verwachtingen voldoet:

De wet van Ohm beschrijft het verband tussen spanning, weerstand en stroomsterkte. Ofwel
\(U = I \cdot R\)
.

Je kunt de weerstand dus berekenen door de spanning door de stroomsterkte te delen.

Elektrische weerstand is de elektrische eigenschap van materialen om de doorgang van elektrische stroom te bemoeilijken en te verstoren. Vloeit door een materiaal een elektrische stroom, dan gebeurt dit niet ongehinderd, er is energie voor nodig: de stroom ondervindt een zekere weerstand.
Ik ben een kind van 13, dus als er dingen niet kloppen wilt u ze corrigeren. Bij voorbaat dank. Ik kom hier enkel om mijn kennis te verrijken en te delen met anderen.

Gebruikersavatar
Berichten: 7.390

Re: Verschil tussen de definitie en de wet

@ Jan: Bedankt!

@ kleine fysicus: Waar mijn probleem lag, is dat het schijnbaar mogelijk is om de definitie van de weerstand om te vormen tot de wet van Ohm, terwijl er toch een belangrijk verschil is. Uit Jans uitleg meen ik af te leiden dat je zou kunnen stellen dat, als je V en I uitzet in een assenstelsel, de rechte - als je een rechte bekomt, cfr. Ohmse materialen - de wet van Ohm illustreert, terwijl de definitie van weerstand kan teruggevonden worden als één enkel, maar a priori willekeurig, punt op de grafiek.
"C++ : Where friends have access to your private members." Gavin Russell Baker.

Gebruikersavatar
Berichten: 3.112

Re: Verschil tussen de definitie en de wet

Traditioneel wordt U = IR de wet van Ohm genoemd.

Ik zie U = IR echter als de definitie van weerstand. Waardoor?

Geen enkele (half-)geleider voldoet exact aan U = IR waarbij R een constante is,

omdat R steeds met V en I verandert; dat is een temperatuureffect.

Slechts op een voldoend klein spanninginterval levert U = IR een lineair verband op.

(Ik heb dit al eerder op dit forum geponeerd maar ik kon het niet terugvinden.)
wet van ohm: De stroomsterkte door een geleider is recht evenredig met het spanningsverschil tussen de uiteinden.
Hier ben ik het dus niet mee eens ondanks de traditie.

Overigens is het een spanning of potentiaalverschil.

Een spanningsverschil is een potentiaalverschilverschil

Gebruikersavatar
Berichten: 7.390

Re: Verschil tussen de definitie en de wet

@ Thermo: En wat zou je dan doen met de wet van Ohm? Hoe zou je die dan laten luiden?
"C++ : Where friends have access to your private members." Gavin Russell Baker.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.268

Re: Verschil tussen de definitie en de wet

thermo1945 schreef:Geen enkele (half-)geleider voldoet exact aan U = IR waarbij R een constante is,

omdat R steeds met V en I verandert; dat is een temperatuureffect.

Slechts op een voldoend klein spanninginterval levert U = IR een lineair verband op.

(Ik heb dit al eerder op dit forum geponeerd maar ik kon het niet terugvinden.)Hier ben ik het dus niet mee eens ondanks de traditie.
Alle verbanden in de natuurkunde zijn hoogstens geldig onder gelijkblijvende overige omstandigheden, zo ook de wet van Ohm. Dat maakt die wet daarom niet minder geldig.
Overigens is het een spanning of potentiaalverschil.

Een spanningsverschil is een potentiaalverschilverschil
Dat is waar. Ik heb dat blindelings van Wikipedia gekopieerd, en ga dat nu aanpassen op wiki.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Re: Verschil tussen de definitie en de wet

In fysics I trust schreef:Hallo, ik heb een vraagje over een subtiel onderscheid:

Ik vroeg me af wat het exacte verschil is tussen de definitie van weerstand en de wet van Ohm?

Kan iemand hier een kort antwoord op schetsen alstublieft?

Alvast bedankt!
Het is niet zo dat een definitie in de natuurkunde automatisch iets zinvols oplevert. Als de natuurwetten niet meewerken heb je er niets aan. Omdat de spanning over en de stroom door een geleider bij benadering recht evenredig blijken, vinden we voor de weerstand (als quotiënt van de spanning en de stroom) een eenduidige waarde. Daar kan vervolgens goed mee gerekend worden. Was de spanning over geleiders bijvoorbeeld evenredig gebleken met de derde macht van de stroom, dan had je aan de huidige definitie van de weerstand niet veel gehad.

Gebruikersavatar
Berichten: 3.112

Re: Verschil tussen de definitie en de wet

@ Thermo: En wat zou je dan doen met de wet van Ohm? Hoe zou je die dan laten luiden?
De wet van Ohm zou ik de definitie van weerstand noemen.

Je kunt U = IR toepassen bij allerlei berekeningen inschakelingen,

mits temperatuursveranderingen verwaarloosd kunnen worden.

Reageer