Vraagstuk sterkteleer

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 2

Vraagstuk sterkteleer

Beste mede-forumleden,

Ik ben een vraagstuk tegengekomen, waar ik niet uitkom. De situatie is getekend in de bijlage:

Het gaat hier om een opgelegde balk die op punt B en A steunt. Er staat een verdeelde belasting ‘q’ op deel A-C. Verder is gegeven dat EI constant is.

De helling bij A en de doorbuiging bij C worden gevraagd.

Ik hoop dat jullie mij kunnen helpen, want de uitkomsten die ik met mijn oplossing eruit krijg kunnen niet kloppen!


Tekening_paint.jpg
Tekening_paint.jpg (7.54 KiB) 88 keer bekeken

Berichten: 2

Re: Vraagstuk sterkteleer

Ik zal het probleem wat ik tegenkom even wat duidelijker uitleggen:

Als ik de helling bij punt A wil berekenen, begin ik vanuit een standaard situatie zoals hieronder is getekend:
Tekening_paint_2.jpg
Tekening_paint_2.jpg (9.77 KiB) 87 keer bekeken
Daarbij geldt een formule voor de helling -> (-q*L^3)/(24EI)

De tweede formule die ik gebruik, komt uit de volgende standaardsituatie:
Tekening_paint_3.jpg
Tekening_paint_3.jpg (7.48 KiB) 87 keer bekeken
Daarbij geldt de formule voor de helling bij punt C -> (7q*L^3)/(384EI)

Nu dacht ik simpelweg deze twee formules van elkaar af te trekken -> ((-q*L^3)/(24EI))-((7q*L^3)/(384EI))

Maar dan is de situatie berekend waarin de ondersteuning onder punt C zit. Dat klopt dus niet, want de ondersteuning zit in A. DUS:

Er moet dus iets aan die formule veranderen waardoor de situatie berekend wordt waarbij de ondersteuning in A zit.

De term 'q' kan niet worden veranderd, want dan verandert de grootte van de kracht

De term 'L' lijkt me ook geen optie aangezien ik dan de lengte van de balk ga veranderen

Aangezien EI constant is kan 'het aantal keer EI' worden veranderd, maar ik kan niet beredeneren hoe ik dat zou moeten aanpakken...

Weet iemand of mijn beredenering tot nu toe uberhaupt klopt en heeft iemand misschien tips hoe ik nu verder moet om een formule op te stellen waarbij de ondersteuning op de goede plek zit?

Groeten!

flyhigh...

Reageer