"sup" notatie

Moderators: dirkwb, Xilvo

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 450

"sup" notatie

Hallo,

In mijn handboek van numerieke wiskunde wordt een voor mij totaal onbekende notatie gebruikt. De notatie is gelijkaardig aan de notatie voor limieten. Men gebruikt het woordje "sup" en daaronder bijvoorbeeld x <= 5. Bedoelt men hier het volgende mee: "de grootste waarde van x met de beperking dat het kleiner of gelijk moet zijn aan 5" ?

Bedankt

Gebruikersavatar
Berichten: 24.578

Re: "sup" notatie

Waarschijnlijk bedoelt men een supremum. Neem daar eens een kijkje of geef anders een concreet voorbeeld (extract uit je cursus).
"Malgré moi, l'infini me tourmente." (Alfred de Musset)

Gebruikersavatar
Berichten: 450

Re: "sup" notatie

Een extract uit mijn boek:
\(\kappa_A = \kappa_A(F,g) = \displaystyle\lim_{\epsilon\to\\0} \displaystyle\sup_{\Vert\Delta\\g\Vert\leq\epsilon}\frac{\Vert\Delta\\r\Vert}{\Vert\Delta\\g\Vert}\)
Hierin stelt \(\kappa_A\) het conditiegetal voor van een algoritme voor een berekening van een resultaat r gebruik makend van een gegeven g volgens r = F(g).
\(\Vert\Delta\\g\Vert\)
en
\(\Vert\Delta\\r\Vert\)
stellen respectievelijk de fout op het gegeven en de fout op het resultaat voor.
\(\epsilon\)
is een bovengrens voor
\(\Vert\Delta\\g\Vert\)
. Men gaat dus na hoe groot de fout op het resultaat is als men werkt met een zeer kleine perturbatie op de gegevens. Hierbij gaat men ervan uit dat in alle stappen van het algoritme exact gerekend wordt.

Gebruikersavatar
Berichten: 24.578

Re: "sup" notatie

Ik ben niet op de hoogte van deze specifieke context, maar even algemeen: het supremum is de kleinste bovengrens. Voor elke epsilon, heb je volgens mij een hele verzameling van mogelijke |Δr|/|Δg|'s. Van al deze verhoudingen, neem je telkens (voor elke vaste epsilon) de grootste, of - als het maximum niet bestaat - de kleinste bovengrens. Je conditiegetal wordt dan blijkbaar gedefinieerd als de limiet voor epsilon naar 0, van deze bovengrenzen.
"Malgré moi, l'infini me tourmente." (Alfred de Musset)

Gebruikersavatar
Berichten: 450

Re: "sup" notatie

Gezien de context kan het bijna niet anders dan dat je gelijk hebt. Bedankt voor je antwoorden!

Gebruikersavatar
Berichten: 24.578

Re: "sup" notatie

Oké, graag gedaan!
"Malgré moi, l'infini me tourmente." (Alfred de Musset)

Reageer