Reactievergelijking fluor en eierschalen

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 8

Reactievergelijking fluor en eierschalen

Als ik eierschalen in een natriumfluoride-oplossing leg, welke reactie treed dan op?

Ik dacht zoiets, maar ben er niet helemaal zeker van:

2 CaCO3 + Na (aq) + F (aq) --> Ca2F2(CO3)2 + Na (aq)

Dit heb ik vergeleken met de reactie van fluorapetiet (Ca5(PO4)3F) dat ontstaat uit (Ca2OHPO4).

Kan iemand mij helpen?

Gebruikersavatar
Berichten: 10.563

Re: Reactievergelijking fluor en eierschalen

Dit onderwerp past beter in het huiswerkforum en is daarom verplaatst.
Cetero censeo Senseo non esse bibendum

Gebruikersavatar
Berichten: 3.963

Re: Reactievergelijking fluor en eierschalen

Emmer schreef:Ik dacht zoiets, maar ben er niet helemaal zeker van:

2 CaCO3 + Na (aq) + F (aq) --> Ca2F2(CO3)2 + Na (aq)
Ik zou denken: CaCO3 (v) + 2 NaF (aq) --> CaF2 + Na2CO3

Geen idee welke van de twee reacties zal opgaan in de realiteit maar in degene die jij opgeeft klopt er iets niet met de ladingen in Ca2F2(CO3)2

Ca is 2+ -->hier dus 4+

F is - -->hier 2-

CO3 is 2- -->hier 4-

+ ------------------------------------------

som= 2-

Wat zeer onwaarschijnlijk is volgens mij. Ook heb je in je 2de lid meer elektronen en meer F-atomen dan in het eerste lid (voorgetallen zijn fout). Dit kan je wel oplossen met de coëfficiënten juist te schrijven maar dit lost natuurlijk bovenstaand probleem niet op. In jouw vergelijking zouden we dan het volgende krijgen:

2 CaCO3 + 2 NaF --> Ca2F2(CO3)2 + 2 Na+ (aq)

Om te controleren of Ca2F2(CO3)2 wel degelijk bestaat zou je de Lewis structuur kunnen tekenen; maar dit lijkt mij hier redelijk ingewikkeld. Verder zal het in het merendeel van de gevallen toch leiden tot een onmogelijke structuur doordat de gehele molecuul 2e- te veel heeft.
"Success is the ability to go from one failure to another with no loss of enthusiasm" - Winston Churchill

Reageer