Meerdere gloeilampen 1 dimmer

Moderators: jkien, Xilvo

Berichten: 6

Meerdere gloeilampen 1 dimmer

Ik heb al een aantal keren op verschillende manieren geprobeerd om een serie gloeilampen te schakelen met 1 dimmer; probleem is dat er constant lampen stukgaan of dat de zekering of de hele dimmer stukgaat. ik heb hier al even rondgekeken maar mijn specifieke situatie kwam ik hier niet tegen. Kan iemand mij vertellen wat de juiste manier van aansluiten is?

Het gaat om 13 gloeilampen van 25W en de dimmers die ik heb geprobeerd varieërden van max 400 tot max 600W.

BvD Wiard

Gebruikersavatar
Lorentziaan
Berichten: 320

Re: Meerdere gloeilampen 1 dimmer

Hallo,

mmm... interesting...

Hoe waren de lampen aangesloten toen het foutging?

Ik neem aan dat de lampen 230V/25W zijn?

Normaal sluit je alle lampen in parallel op de dimmer aan.

Groeten.
Wil je eindelijk die dure computer aan het werk zetten...

help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...

http://www.wetenschapsforum.nl/index.ph ... opic=59270

Berichten: 6

Re: Meerdere gloeilampen 1 dimmer

Idd parallel geschakeld en 230V/25W. je zou dan toch denken dat het moet werken, het enige dat ik zou kunnen bedenken is dat door de meerdere gloeilampen er teveel weerstand ontstaat ( kan dat)?

Berichten: 12.262

Re: Meerdere gloeilampen 1 dimmer

Lastig, je zou inderdaad zo aannemen dat het mogelijk is om ze paralel aan te sluiten.

Enige dat ik zie als mogelijke complicatie: Is de verhouding tussen koude en warme weerstand voor lampen van laag vermogen anders dan bij die van hoog vermogen? Bijvoorbeeld: is de weerstand van een enkele 250W lamp koud hoger dan die van 10 25W lampen paralel? De warme weerstand zal gelijk zijn gezien het gelijke vermogen.

Overigens kan ik geen logische reden bedenken waarom dit het geval zou zijn, maar je zou het eens kunnen meten - gewoon met een multimeter op weerstandsbereik.
Victory through technology

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 7.933

Re: Meerdere gloeilampen 1 dimmer

Is de verhouding tussen koude en warme weerstand voor lampen van laag vermogen anders dan bij die van hoog vermogen?
Lijkt me niet. Ik heb meerdere malen aan gloeilampen gemeten, en altijd vond ik een weerstandsverhouding koud:warm van ongeveer 1:10.

Bovendien zou een dimmerfabrikant hier rekening mee moeten houden. Als een dimmer geschikt is voor 600W, dan is het niet realistisch om te verwachten dat een gebruiker daar 1 lamp van 600W achter hangt. Die zal er een aantal kleinere lampen op aansluiten tot een totaal van maximaal 600W.

Berichten: 12.262

Re: Meerdere gloeilampen 1 dimmer

Lijkt me ook hoor, maar veel andere verklaring blijft niet over.

Alhoewel, TS schrijft ook dat de lampen te snel kapot gaan, wat ook wel vreemd is als ze achter een dimmer zitten. Toch maar even de spanning aan de ingang van de dimmer nameten, misschien per ongeluk tussen 2 fasen aangesloten ipv tussen 1 fase en 0?
Victory through technology

Berichten: 6

Re: Meerdere gloeilampen 1 dimmer

ik heb 't berekent, nou nog iemand die het kan vergelijken :eusa_whistle:

Input information:

power | 25 W (watts)\nvoltage | 220 V (volts)

1936 Omega (ohms)

Input information:

power | 325 W (watts)\nvoltage | 220 V (volts)

148.9 Omega (ohms)

komt volgens mij op hetzelfde neer

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 7.933

Re: Meerdere gloeilampen 1 dimmer

Ik snap niet wat je hiermee wil zeggen.

Wat komt op hetzelfde neer?

Berichten: 473

Re: Meerdere gloeilampen 1 dimmer

klazon schreef:Ik snap niet wat je hiermee wil zeggen.

Wat komt op hetzelfde neer?
De weerstand van één 325W lamp op 230V is dezelfde als die van 13 parallel geschakelde lampen van 25W

1 lamp 325W -- R= U²/P -- R= 230² / 325 = 162.77 Ohm

1 lamp 25W -- R= U²/P -- R= 230² / 25 = 2116 Ohm

13 lampen parallel = 2116 / 13 = 162.77 Ohm

De dimmer ziet dus eigenlijk dezelfde belasting.

Vraag is misschien heb je een juiste type dimmer?

Een voor gewone lampen en niet een voor TL of zo???

Berichten: 6

Re: Meerdere gloeilampen 1 dimmer

nee dat weet ik zeker, 't is voor normale gloeilampen

Berichten: 12.262

Re: Meerdere gloeilampen 1 dimmer

Als je het berekend kom je uiteraard op exact dezelfde getallen, maar dat kan het probleem ook niet zijn.

Het blijft evenwel een rare situatie - zeker met doodnormale gloeilampen. Als het nou halogeenlampen waren met transformator dan kun je een probleem aanwijzen. Met redelijk ohmse belastingen als gloeilampen zie ik echter nergens een oorzaak, of je er nou 1 van 250 watt aansluit of 10 van 25 watt in paralel. Wat dat aangaat: probeer dat laatste eens!
Victory through technology

Gebruikersavatar
Lorentziaan
Berichten: 320

Re: Meerdere gloeilampen 1 dimmer

Mogelijke theorie:

- Als je 13 lampen gebruikt zal het interval tussen 2 kapotte lampen 13 keer kleiner zijn dan bij 1 lamp.

- Een lamp kan op verschillende manieren stukgaan: open of kortgesloten.

- In het geval van kortsluiting bij doorbranden kan de dimmer stukgaan of de zekering

Vandaar volgende vragen:

- hoe dikwijls gaat een lamp stuk, een dimmer stuk, een zekering door?
Wil je eindelijk die dure computer aan het werk zetten...

help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...

http://www.wetenschapsforum.nl/index.ph ... opic=59270

Berichten: 473

Re: Meerdere gloeilampen 1 dimmer

sillyconmarc schreef:Mogelijke theorie:

- Als je 13 lampen gebruikt zal het interval tussen 2 kapotte lampen 13 keer kleiner zijn dan bij 1 lamp.

- Een lamp kan op verschillende manieren stukgaan: open of kortgesloten.

- In het geval van kortsluiting bij doorbranden kan de dimmer stukgaan of de zekering

Vandaar volgende vragen:

- hoe dikwijls gaat een lamp stuk, een dimmer stuk, een zekering door?
eeuuhh, gaan we statistisch bewijzen dat dit volledig normaal is ?!?

Ik heb meer dan 13 gewone gloeilampen in huis en ik kan mij niet herrineren wanneer de laatste defect ging :eusa_whistle:

Dus neen, hier doe ik niet aan mee.

Gebruikersavatar
Berichten: 5.609

Re: Meerdere gloeilampen 1 dimmer

Zijn het soms toevallig altijd de lampen in het begin/einde van de parallel die kapot gaan? Anders kun je gewoon met een slecht contact in de bedrading zitten...
What it all comes down to, is that I haven't got it all figured out just yet

And I've got one hand in my pocket and the other one is giving the peace sign

-Alanis Morisette-

Berichten: 12.262

Re: Meerdere gloeilampen 1 dimmer

sillyconmarc schreef:- Als je 13 lampen gebruikt zal het interval tussen 2 kapotte lampen 13 keer kleiner zijn dan bij 1 lamp.

- Een lamp kan op verschillende manieren stukgaan: open of kortgesloten.
Als je 13 lampen tegelijk in gebruik neemt, zul je zien dat ze allemaal na ongeveer dezelfde tijd defect raken. Er zit enige spreiding in, maar als de bedoelde levensduur 1000 uur is, dan zal de eerste wellicht na 800 uur gaan, en de laatste na 1200 (of iets in die geest). Het is zeker niet zo dat iedere 70 uur een lamp kapot gaat. Vaak worden daarom alle lampen in zo'n set tegelijk vervangen (zodra de eerste stuk is), anders blijf je bezig.

Een lamp gaat nooit stuk met kortsluiting, tenzij dat expres zo gemaakt is... buiten snoeren kerstlampjes is het bijzonder zeldzaam.
Victory through technology

Reageer