Nieuwsitems in het engels

Moderator: Miels

Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 9.240

Nieuwsitems in het engels

Ik heb als nieuwsposter (en moderator) een vraag:


Het is voor mij makkelijker om nieuwsitems in het engels te posten op het nieuwsforum. Het kan echter zijn dat sommige mensen het vervelend vinden om nieuwsitems in het engels te lezen.


Ik zou graag zien dat de mensen die vooral Nederlandse nieuwsitems willen lezen dit aan kunnen geven.


Ook mensen die graag Engelse nieuwsitems willen lezen kunnen dit aangeven.

Gebruikersavatar
Berichten: 24.578

Re: Nieuwsitems in het engels

Het lijkt me duidelijk dat het voor iedereen wel 'makkelijker' is om een item in het Nederlands te lezen. Alleen zal je met een deel zitten dat het ook in het Engels zal lezen tegenover een ander deel dat dan afhaakt.


Het is natuurlijk zo dat Engels de gangbare taal is voor wetenschappelijk nieuws, ook boeken die op universiteiten gebruikt worden zijn vaak in het Engels. Vandaar dat ik denk dat de mensen die hier zitten vanuit het wetenschappelijk achtergrond dat over het algemeen wel prima vinden, die zouden namlijk overweg moeten kunnen met de Engelstalige vakliteratuur.

Ik maak me wel zorgen over de meer geïnteresseerde bezoekers die die achtergrond niet noodzakelijk hebben.

Gebruikersavatar
Berichten: 218

Re: Nieuwsitems in het engels

Ik zou er weinig problemen mee hebben, onder andere omdat het meestal toch maar een paar lijntjes tekst is, dan haak je minder snel af.

Gebruikersavatar
Berichten: 9.240

Re: Nieuwsitems in het engels

Het lijkt me duidelijk dat het voor iedereen wel 'makkelijker' is om een item in het Nederlands te lezen. Alleen zal je met een deel zitten dat het ook in het Engels zal lezen tegenover een ander deel dat dan afhaakt.


Een beweegreden om voor engels te kiezen is dat bijvoorbeeld de gebruiker nu.nl, of kennislink al bezoekt. Ook leest de gebruiker het liever in het engels omdat het mischien meer wetenschappelijk over komt.

Gebruikersavatar
Berichten: 1.349

Re: Nieuwsitems in het engels

De meeste onderwerpen verschijnen echter binnen 24 uur ook op een Nederlandse site. Je kan dus kiezen om die als bron te gebruiken, of om ze standaard allebei te noemen.
Give a man a fire, and he's warm for a day. Set him on fire, and he's warm for the rest of his life!

Gebruikersavatar
Berichten: 575

Re: Nieuwsitems in het engels

De meeste onderwerpen verschijnen echter binnen 24 uur ook op een Nederlandse site. Je kan dus kiezen om die als bron te gebruiken, of om ze standaard allebei te noemen.

...en mocht dat toch niet zo zijn, kan je eventueel enerzijds een bloktitel en anderzijds een synthese vertaling maken (maximum een drietal zinnen) en in het vet en boven de Engelstalige tekst plaatsen, zo kan iedereen in een oogopslag lezen waarover het gaat en alsnog beslissen of hij/zij de moetie zal doen om de volledige Engelse tekst te lezen...


Op die manier ga je een beetje naar een "gulden middenweg"... :wink:

Gebruikersavatar
Berichten: 4.810

Re: Nieuwsitems in het engels

Cassanne schreef:De meeste onderwerpen verschijnen echter binnen 24 uur ook op een Nederlandse site. Je kan dus kiezen om die als bron te gebruiken, of om ze standaard allebei te noemen.

...en mocht dat toch niet zo zijn, kan je eventueel enerzijds een bloktitel en anderzijds een synthese vertaling maken (maximum een drietal zinnen) en in het vet en boven de Engelstalige tekst plaatsen, zo kan iedereen in een oogopslag lezen waarover het gaat en alsnog beslissen of hij/zij de moetie zal doen om de volledige Engelse tekst te lezen...


Op die manier ga je een beetje naar een "gulden middenweg"... :wink:

Ik vind die gulden middenweg eigenlijk wel een goed idee ... Maar mss kan je ook even zoeken naar zowel een nederlandse/engelse website. Ik zelf heb niks tegen een engelse website maar ik blijf toch nog steeds de voorkeur geven aan de nederlandse versie ervan :wink:

Gebruikersavatar
Berichten: 3.437

Re: Nieuwsitems in het engels

Het maakt mij niets uit, de taal van de wetenschap is toch engels...
Never underestimate the predictability of stupidity...

Berichten: 270

Re: Nieuwsitems in het engels

Ik heb ook gestemd voor "Maakt niet uit". Aangezien ik zelf altijd , ongeacht of het orginele bericht NL of ENG is, de samenvatting in het Nederlands typ. Zelf vind ik dit makkelijker voor anderen die misschien niet zo gedreven zijn in de wetenschappelijke engelse termen.

Gebruikersavatar
Berichten: 4.810

Re: Nieuwsitems in het engels

Aangezien ik zelf altijd , ongeacht of het orginele bericht NL of ENG is, de samenvatting in het Nederlands typ.


Dat is volgens mij het beste, gewoon alle samenvattingen in het nederlands ...

Berichten: 270

Re: Nieuwsitems in het engels

Dat is volgens mij het beste, gewoon alle samenvattingen in het nederlands ...

Nouja de POLL is natuurlijk persoonlijk en persoonlijk is het voor mij geen kwestie om de samenvatting nou in het Nederlands of Engels te lezen. Natuurlijk heb je wel iets meer de voorkeur voor Nederlands maar je ontkomt er niet aan dat de meeste ontdekking toch buiten Nederlands gebeuren en dan ook in het Engels worden beschreven.


De reden waarom ik samenvattingen in het Nederlands schrijft is dan ook meer dat ik 2x de tekst moet lezen ( Engels en vertaling naar Nederlands ) en zo een beter beeld krijg van de waarde van de tekst.

Gebruikersavatar
Berichten: 4.810

Re: Nieuwsitems in het engels

Maar als mensen die samenvatting in het nederlands lezen dan weten ze direct waar het over gaat, ipv dat je eerst die wetenschappelijke termen moet gaan ontcijferen. Mijn engels is (vrij) vlot maar vanaf men met allerlei wetenschappelijke termen komt laat m'n kennis het vaak afweten :shock:

Berichten: 270

Re: Nieuwsitems in het engels

Maar als mensen die samenvatting in het nederlands lezen dan weten ze direct waar het over gaat, ipv dat je eerst die wetenschappelijke termen moet gaan ontcijferen. Mijn engels is (vrij) vlot maar vanaf men met allerlei wetenschappelijke termen komt laat m'n kennis het vaak afweten   ;)


Zo geldt dat ongeveer ook wel voor veel gasten ( en geregistreerde gebruikers ) qua Nederlandse termen. Maar ben het met je eens. Vandaar dat ik mijn berichten ook in het Nederlands blijf doen :shock:

Gebruikersavatar
Berichten: 4.810

Re: Nieuwsitems in het engels

Maarja, in nederlandse termen kan je vaak zelf wel afleiden waar het over gaat ... In het engels ligt dat vaak wat moeilijker :wink:

Berichten: 270

Re: Nieuwsitems in het engels

Maarja, in nederlandse termen kan je vaak zelf wel afleiden waar het over gaat ... In het engels ligt dat vaak wat moeilijker  :wink:

Ben ik niet helemaal met je eens in de zin dat ik wel voorbeelden kan geven maar dat is niet nodig. Je kunt ook wel nagaan dat beide van onze beredeneringen in sommige gevallen opgaat.


Maargoed, on-topic: Engels? Ik vind het niet erg.

Reageer