Momentenstelling

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 10

Momentenstelling

Momentenstelling.JPG
Momentenstelling.JPG (28.7 KiB) 1071 keer bekeken
Hallo, ik heb een vrij simpel vraagje..

Ik volg momenteel stage en moet een aantal sterkteberekeningen doen voor een nieuw ontworpen cilinder.

Hiervoor heb ik een momentenstelling nodig, de sterkteberekeningen zijn reeds voldaan, en OK maar er is toch een grondbeginsel van die momentenstelling waar ik niet echt bij kan. Zie bijlage.

Eerst en vooral.

Wat is moment: Kracht x Afstand = F x a ( in m )

In de bijlage zie je bij de bovenste ingeklemde balk, en opwaartse kracht van 100 N uitgeoefend omhoog. Wat op zijn beurt over een afstand van 1m verplaatst wordt naar de inklemming in de muur. Het resulterende moment in deze muur is dus 100 Nm? Want 100N x 1m = 100 Nm

Bij de tweede (onderste) schets zie je een ingeklemde balk, waarbij een resulterend moment tweemaal bijgetypt is, opnieuw het resulterend moment in de muur van 100Nm, en halverwege de balk op een afstand van 0.5m van de omhoogwerkende kracht van 100N, nu, volgens mij is het resulterende moment op een halve meter van de omhoogwerkende kracht gewoon 0.5m x 100N = 50Nm

Hier op stage kwam men af met een redenering die zoals volgt gaat: het resulterend moment op een halve meter van de omhoogwerkende kracht= (100N x 1000)/500 = 200Nm

Hier ga ik de mist in.. Moment is toch gewoonweg kracht x afstand, wat is die 200 Nm dan in het midden? of gaat het hem hier over de resulterende kracht? Want wat wel logisch is, als je een hefboom van een halve meter gebruikt zal uw kracht vergroten.. Zou die 200 Nm dan niet gewoon 200N moeten zijn?

Of ben ik hier heel eventjes zwaar de mist aan het ingaan...

Met vriendelijke groet

De oorspronkelijke opdracht was gewoon bepalen hoeveel spanning ik in een bout (M16) krijg als ik hem bvb aanspan met een momentsleutel die ingesteld wordt op 100Nm

Dit zal worden: 100Nm/0.008m = 12 500 N

12500 N delen door zijn A --> 12 500/(8² x Pi) = 62.17 N/mm² = sigma, en bvb een sigma toelaatbaar van 120N/mm² ==> dit zou dus OK zijn...

Deze sterkteberekeningen zijn vrij simpel en snap ik perfect, maar het verschil met die 100N x Afstand en die (100N x 1000)/500 daar ben ik compleet de mist in.

Berichten: 10

Re: Momentenstelling

Momentenstelling.JPG
Momentenstelling.JPG (28.75 KiB) 1067 keer bekeken
Hier nogmaals, maar met een kleine aanpassing op de tekening om verwarring te vermijden inzake die 200Nm

graag spoedig een antwoord

Hallo, ik heb een vrij simpel vraagje..

Ik volg momenteel stage en moet een aantal sterkteberekeningen doen voor een nieuw ontworpen cilinder.

Hiervoor heb ik een momentenstelling nodig, de sterkteberekeningen zijn reeds voldaan, en OK maar er is toch een grondbeginsel van die momentenstelling waar ik niet echt bij kan. Zie bijlage.

Eerst en vooral.

Wat is moment: Kracht x Afstand = F x a ( in m )

In de bijlage zie je bij de bovenste ingeklemde balk, en opwaartse kracht van 100 N uitgeoefend omhoog. Wat op zijn beurt over een afstand van 1m verplaatst wordt naar de inklemming in de muur. Het resulterende moment in deze muur is dus 100 Nm? Want 100N x 1m = 100 Nm

Bij de tweede (onderste) schets zie je een ingeklemde balk, waarbij een resulterend moment tweemaal bijgetypt is, opnieuw het resulterend moment in de muur van 100Nm, en halverwege de balk op een afstand van 0.5m van de omhoogwerkende kracht van 100N, nu, volgens mij is het resulterende moment op een halve meter van de omhoogwerkende kracht gewoon 0.5m x 100N = 50Nm

Hier op stage kwam men af met een redenering die zoals volgt gaat: het resulterend moment op een halve meter van de omhoogwerkende kracht= (100N x 1000)/500 = 200Nm

Hier ga ik de mist in.. Moment is toch gewoonweg kracht x afstand, wat is die 200 Nm dan in het midden? of gaat het hem hier over de resulterende kracht? Want wat wel logisch is, als je een hefboom van een halve meter gebruikt zal uw kracht vergroten.. Zou die 200 Nm dan niet gewoon 200N moeten zijn?

Of ben ik hier heel eventjes zwaar de mist aan het ingaan...

Met vriendelijke groet

De oorspronkelijke opdracht was gewoon bepalen hoeveel spanning ik in een bout (M16) krijg als ik hem bvb aanspan met een momentsleutel die ingesteld wordt op 100Nm

Dit zal worden: 100Nm/0.008m = 12 500 N

12500 N delen door zijn A --> 12 500/(8² x Pi) = 62.17 N/mm² = sigma, en bvb een sigma toelaatbaar van 120N/mm² ==> dit zou dus OK zijn...

Deze sterkteberekeningen zijn vrij simpel en snap ik perfect, maar het verschil met die 100N x Afstand en die (100N x 1000)/500 daar ben ik compleet de mist in.

[/quote]

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.265

Re: Momentenstelling

Waar je langs je balk ook je moment meet, dat zal die 100 Nm zijn.

Dat betekent een kracht van 100 N op 1 m, een kracht van 200 N op 0,5 m, eeen kracht van 300 N op 0,333 m en, zoals je stelt, een kracht van 12 500 N op 0,008 m.

Verder weet ik niet zeker of je de rest goed bedoelt. De tangentiële kracht op de as van je boutje veroorzaakt een verticale kracht op de draad van boutje/moertje. De trekspanning die dat in je boutje veroorzaakt is dan nog eens afhankelijk van de spoed van je boutje. Ik heb niet de parate kennis om dat netjes te beoordelen, ik ken de vaktermen niet, weet niet wat je precies met die sigma bedoelt. Maar dat wordt een spindeleffect, de afstand die je kracht al draaiend aflegt t.o.v. de afstand die het boutje als gevolg daarvan langs zijn as opschuift. Op zich dus ook weer een hefboomeffect. En dat zou dus nog wel eens een "tikje" groter kunnen zijn dan je 12 500 N, en dus ook een grote spanning in je boutje kunnen leveren dan 62,17 N/mm².
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 10

Re: Momentenstelling

Jan van de Velde schreef:Waar je langs je balk ook je moment meet, dat zal die 100 Nm zijn.

Dat betekent een kracht van 100 N op 1 m, een kracht van 200 N op 0,5 m, eeen kracht van 300 N op 0,333 m en, zoals je stelt, een kracht van 12 500 N op 0,008 m.
Dit betekent dus: als de kracht van 100N rechts uitgevoerd wordt, en we zien de staaf van 1m als een hefboom, dan wil dit zeggen dat de kracht op een halve meter afstand van het punt waar hij uitgevoerd wordt ( F resultant = 100N x 1m/0.5m = 200N ), groter is dan op een volledige meter afstand van dat punt? ( F resultant = 100N x 1m/1m = 100N ) Dit is toch niet logisch? Want hoe langer uw hefboom hoe groter uw resulterende kracht

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.265

Re: Momentenstelling

Dit is toch niet logisch?
Ja hoor, toch wel, je kijkt/leest/denkt verkeerd
Want hoe langer uw hefboom hoe groter uw resulterende kracht
Precies, en dat is ook wat ik zeg. Als ik een moment van 200 Nm wil bereiken, dan kan ik dat met een kracht van 100 N op 2 m, 200 N op 1 m, 400 N op 0,5 m en 2000 N op 0,1 m, etc.

Een hefboom zoals een koevoet dient er dus toe om bijvoorbeeld met een kracht van 200 N op 1 m een resulterende kracht van 2000 N op 0,1 m afstand van het draaipunt te krijgen.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 10

Re: Momentenstelling

Jan van de Velde schreef:Ja hoor, toch wel, je kijkt/leest/denkt verkeerd

Precies, en dat is ook wat ik zeg. Als ik een moment van 200 Nm wil bereiken, dan kan ik dat met een kracht van 100 N op 2 m, 200 N op 1 m, 400 N op 0,5 m en 2000 N op 0,1 m, etc.

Een hefboom zoals een koevoet dient er dus toe om bijvoorbeeld met een kracht van 200 N op 1 m een resulterende kracht van 2000 N op 0,1 m afstand van het draaipunt te krijgen.
ahzoo, ik dacht inderdaad verkeerd..

Wat jij dus wilt zeggen is dat het moment van 100Nm links op de tekening, dus daar waar de balk ingeklemd zit, die 100Nm is dus een vaste waarde bekomen door de 100N rechts op de tekening, wat wil zeggen om aan die vaste waarde van 100Nm links in de muur te komen, moet je dus op een halve meter daarvandaan 200N hebben.

Dus je vertrekt vanuit de 100Nm van de plaats van inklemming in de muur (links dus) als ik het juist heb? Terwijl ik vertrok van de 100N rechts op de tekening

Berichten: 10

Re: Momentenstelling

Aanvulling nog:

Heb dit nog gevonden, calculator van op het internet. Is wel een handig iets

Calculator schroefdraad en aanspanmoment

Reageer