Bal in buis experiment

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 21

Bal in buis experiment

Hallo,

Wij moeten voor school een project doen over regeltechniek. De situatie is als volgt:

We hebben een verticale buis met onderin een computer ventilator. In de buis zit een piepschuimen bal die door de fan omhoog wordt geblazen. Bovenaan de buis zit een sensor die de hoogte van de bal meet. Er zit een potmeter bij waarbij je de gewenste hoogte instelt. De fan moet gaan blazen en de bal op een vaste hoogte houden. Het geheel wordt aangestuurd met een microprocessor. We hebben een model opgesteld waarbij we hebben vastgesteld dat de situatie constant is als Fz gelijk is aan Fopwaarts (opwaartse kracht van de fan). Nu is de zwaartekracht constant, terwijl de opwaartse kracht varieert. Mijn vraag is nu hoe we die opwaartse kracht kunnen bereken, waar is deze allemaal van afhankelijk? Het geheel wordt uitgewerkt in Matlab en een overdrachtsfunctie gemaakt mbv simulink. Iemand een idee?

Gebruikersavatar
Berichten: 3.112

Re: Bal in buis experiment

Idee: dat leidt tot een verticale harmonische trilling.

Berichten: 21

Re: Bal in buis experiment

Idee: dat leidt tot een verticale harmonische trilling.


Ja had ik ook aan gedacht. Dat de bal als het ware om een evenwichtstand beweegt. Alleen hoe kan ik hieruit de opwaartse kracht afleiden?

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.271

Re: Bal in buis experiment

Of de bal al vallend door de lucht beweegt met snelheid x, of dat de lucht langs de bal omhoogstroomt met snelheid x, maakt gewoon niks uit. Dat is maar een kwestie van referentiestelsel kiezen.

Als de bal "stil" hangt, verandert zijn snelheid t.o.v. de lucht niet, dus is de nettokracht 0 N, dus is de zwaartekracht kennelijk gelijk aan de luchtweerstandskracht.

Over "opwaartse kracht" zou ik het zo 123 niet hebben, dat is een term die we meestal reserveren voor alles wat met Archimedes te maken heeft. Als je je bal op een gewone weegschaal bij gewone luchtdruk hebt gewogen zit dat effect al in je gemeten gewicht verdisconteerd.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Reageer