Neutron transmutation doping

Moderator: physicalattraction

Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 114

Neutron transmutation doping

Ik ben een boek aan het lezen over stralingseffecten bij elektronica en ik kwam daar volgende reactie tegen die bekendstaat als ntd (neutron transmutation doping)

30si + n--> 31Si --> 31P + elektron

Ik ben niet zeker, maar zit hier geen fout in deze reactie, de eerste stap is volgens mij correct.

Als je aan 30Si een neutron toevoegt krijg je 31Si. Volgens mij gaat daarna het neutron uiteenvallen in een proton, een elektron en een elektron antineutrino. Maar als van 31 Si het neutron verandert in deze 3 wordt de uitkomst van de reactie dan niet gewoon 31P? Vanwaar komt dat extra elektron? Si heeft 14 elektronen, fosfor 15, dan hoort het elektron dat vrijkomt bij het verval van het neutron toch gewoon bij het fosforatoom om di stabiel te houden, niet?
"When you have eliminated the impossible, whatever remains, however improbable, must be the truth.

-- Sir Arthur Conan Doyle

Gebruikersavatar
Berichten: 691

Re: Neutron transmutation doping

Men moet naar de energie kijken die bij het verval van het gebonden neutron vrijkomt in zowel het neutrino als het elektron en het proton (en verdere reakties).

Indien het elektron te veel energie heeft zal het uitgestraald worden.

Het elektron zal dan het atoom verlaten als straling.

De kern zal dan +1 positief worden.

Een vrij elektron zal in een schil ingevangen worden indien dit mogelijk is.

Als het elektron meteen ingevangen wordt in een schil dan zal het atoom niet in lading veranderen maar de kern zal wel +1 positief worden.

Het elektron wat vrijkomt kan ook weer de kern instorten en een proton veranderen in een neutron.

(of een andere interactie veroorzaken)

Hier speelt energie en kans een rol.

Komt volgens mij zeer weinig voor bij aardse omstandigheden.

Het atoom zendt hierbij wel een neutrino uit waardoor de kern zichzelf lichter maakt.

(en minder energie heeft)
Een computertaal is voor mensen, niet voor de computer.

Reageer