Doubleren op eigen aanvraag

Moderator: Rhiannon

Reageer
Berichten: 369

Doubleren op eigen aanvraag

Hallo allemaal,

Nu, ik ben nooit blijven zitten, ook nooit van plan geweest, maar mijn vraag is:

Kan een scholier op de middelbare school doubleren op eigen aanvraag?

Even enkele randvoorwaarden: de fictieve scholier van 5 atheneum heeft een fictief eindrapport met een enkele acht, wat zeventjes, maar vooral veel zessen. De scholier zou graag een numerus fixus studie doen, hij kwam daar achter aan het einde van het schooljaar, maar hij wil direct worden toegelaten via lotingsklasse A en moet dus een gemiddelde van een 8+ zien te halen. Omdat hij het niet ziet zitten dit in het laatste jaar te bewerkstelligen, zou hij graag, ook al is hij formeel bevorderd van 5 naar 6 vwo, 5 vwo over doen.

Ik vroeg mij dit af omdat een kind op de middelbare school de staat geld kost en ik verwacht dus formeel een nee op deze vraag. Anderszijds zou men kunnen stellen dat 1 jaar middelbare school minder kost dan een tussenjaar of een begin aan een studie die de scholier nooit af zou maken.

Iedereen een fijn weekend gewenst.

Bartelomeus
Onzekerheid is de enige zekerheid die het leven te bieden heeft - leef daar naar!

Berichten: 4.502

Re: Doubleren op eigen aanvraag

Ik kan het je ( :eusa_whistle: ) zeker aanraden want je krijgt behoudens betere cijfers ook een beter inzicht over de behandelde materie en voel je dan prettiger in een vervolgopleiding.

Voor de staat de Nederlanden kost het een jaar meer geld,doch door je potentiele betere baan moet je veel meer IB betalen in je loopbaan van ca.40 jaren!

Berichten: 369

Re: Doubleren op eigen aanvraag

oktagon schreef:Ik kan het je ( :eusa_whistle: ) zeker aanraden want je krijgt behoudens betere cijfers ook een beter inzicht over de behandelde materie en voel je dan prettiger in een vervolgopleiding.

Voor de staat de Nederlanden kost het een jaar meer geld,doch door je potentiele betere baan moet je veel meer IB betalen in je loopbaan van ca.40 jaren!
Alles is fictief. Ik ben zelf al van de middelbare school af. Uiteraard is het aan te raden (ook vanuit de staat gezien). Ik vroeg mij enkel af hoe scholen daarmee om zouden gaan, gezien hun subsidie deels wordt bepaald aan de hand van het aantal afgestudeerden (wat dus op een grote school van kleine invloed is, maar op een kleine school (bijvoorbeeld de luzac colleges) van grotere invloed kan zijn.
Onzekerheid is de enige zekerheid die het leven te bieden heeft - leef daar naar!

Gebruikersavatar
Berichten: 10.563

Re: Doubleren op eigen aanvraag

Er zijn een aantal redenen om hier, ook als staat, tegen te zijn. Een school is bedoeld om mensen op te leiden, om ze kennis en vaardigheden bij te brengen. Het toetsen van de vakinhoudelijke kennis is maar een klein onderdeel van het geheel, en de behaalde cijfers geven voornamelijk inzicht in hoe het met de vakkennis gesteld staat. Het behalen van punten mag nooit een doel op zich zijn.

Als je zou doubleren met het doel om hogere punten voor de vakken te halen, dan betekent dat feitelijk dat je een jaar lang niets leert. Weggegooide tijd dus, bij iemand die juist de leeftijd heeft om zich snel nieuwe kennis eigen te maken. Alleen maar met het doel een (iets) hoger gemiddelde te scoren om zodoende een betere kans te hebben - niet eens de zekerheid - om een bepaalde opleiding te beginnen.

Er is een alternatief, wat veel beter is voor alle partijen, en om meerdere redenen: Overgaan naar klas 6, en daar alles op alles zetten om dat benodigde gemiddelde te scoren. Dat vereist overgave, volledige inzet voor dat doel, maar dat is precies wat nodig is om moeilijke vervolgstudie ook tot een goed einde te brengen. Mocht het zelfs met allemaal negens en tienen bij voorbaat al een onhaalbare kaart zijn, dan kun je je afvragen of het overdoen van de 5e klas überhaupt veel bij zal dragen. En mocht het ondanks die inzet niet lukken, dan is er nog steeds niets verloren. Er is nog steeds een kans om ingeloot te worden, en anders het volgende jaar wel weer.

Zelfs van het doen van een "parkeerstudie" in dat jaar steek je immers meer op, zowel vakinhoudelijk als op het persoonlijke vlak, dan van het overdoen van een jaar op de middelbare school. Die vooruitgang is het extra geld meer dan waard.

Verder geldt nog dit: Het laten overdoen van een jaar, om daarmee het feit te herstellen dat iemand niet genoeg vooruit hebt gedacht, staat in schril contrast met de realiteit van de medische wereld. Een arts kan ook niet altijd zomaar even een handeling overdoen omdat hij op een bepaald moment bedenkt dat het misschien toch anders had gemoeten.

En dat geldt in het dagelijks leven eigenlijk net zo goed. Het is nu eenmaal een gegeven dat een mens vaak genoeg wordt geconfronteerd met het feit dat ze op een eerder moment eigenlijk een andere keuze hadden moeten maken. Je kunt je voor dat gegeven verstoppen, en de 5e klas overdoen, of leren leven met de realiteit, en gewoon het beste maken van de kansen die je in het heden hebt. En die kansen zijn er voor iemand van 17 natuurlijk te over.

De economische argumenten die gegeven zijn gaan ook niet op. Iedere studie en/of vervolgopleiding is een investering waarvan gehoopt wordt dat die zich in de toekomst uitbetaalt. Dat is niet uniek voor de studie geneeskunde, en daar hoef je dus ook geen uitzondering voor te maken. Bovendien is het juist in dat geval zo dat het zich terugbetalen aan de staat in de vorm van hogere belastingafdracht niet opgaat, want van welk geld wordt een arts uiteindelijk betaald?
Cetero censeo Senseo non esse bibendum

Berichten: 369

Re: Doubleren op eigen aanvraag

Marko schreef:Er zijn een aantal redenen om hier, ook als staat, tegen te zijn. Een school is bedoeld om mensen op te leiden, om ze kennis en vaardigheden bij te brengen. Het toetsen van de vakinhoudelijke kennis is maar een klein onderdeel van het geheel, en de behaalde cijfers geven voornamelijk inzicht in hoe het met de vakkennis gesteld staat. Het behalen van punten mag nooit een doel op zich zijn.

Als je zou doubleren met het doel om hogere punten voor de vakken te halen, dan betekent dat feitelijk dat je een jaar lang niets leert. Weggegooide tijd dus, bij iemand die juist de leeftijd heeft om zich snel nieuwe kennis eigen te maken. Alleen maar met het doel een (iets) hoger gemiddelde te scoren om zodoende een betere kans te hebben - niet eens de zekerheid - om een bepaalde opleiding te beginnen.
Juist daarom vraag ik mij af hoe hierop gereageerd zou worden, met name door scholen.
Er is een alternatief, wat veel beter is voor alle partijen, en om meerdere redenen: Overgaan naar klas 6, en daar alles op alles zetten om dat benodigde gemiddelde te scoren. Dat vereist overgave, volledige inzet voor dat doel, maar dat is precies wat nodig is om moeilijke vervolgstudie ook tot een goed einde te brengen. Mocht het zelfs met allemaal negens en tienen bij voorbaat al een onhaalbare kaart zijn, dan kun je je afvragen of het overdoen van de 5e klas überhaupt veel bij zal dragen. En mocht het ondanks die inzet niet lukken, dan is er nog steeds niets verloren. Er is nog steeds een kans om ingeloot te worden, en anders het volgende jaar wel weer.

Zelfs van het doen van een "parkeerstudie" in dat jaar steek je immers meer op, zowel vakinhoudelijk als op het persoonlijke vlak, dan van het overdoen van een jaar op de middelbare school. Die vooruitgang is het extra geld meer dan waard.
Mee eens.
Verder geldt nog dit: Het laten overdoen van een jaar, om daarmee het feit te herstellen dat iemand niet genoeg vooruit hebt gedacht, staat in schril contrast met de realiteit van de medische wereld. Een arts kan ook niet altijd zomaar even een handeling overdoen omdat hij op een bepaald moment bedenkt dat het misschien toch anders had gemoeten.
Het gaat mij niet specifiek om het artsenberoep in dit geval. De fictieve student zou ook psychologie o.i.d. kunnen overwegen en ik geloof dat dit jaar zelfs farmacologie in Groningen een numerus fixus heeft.
En dat geldt in het dagelijks leven eigenlijk net zo goed. Het is nu eenmaal een gegeven dat een mens vaak genoeg wordt geconfronteerd met het feit dat ze op een eerder moment eigenlijk een andere keuze hadden moeten maken. Je kunt je voor dat gegeven verstoppen, en de 5e klas overdoen, of leren leven met de realiteit, en gewoon het beste maken van de kansen die je in het heden hebt. En die kansen zijn er voor iemand van 17 natuurlijk te over.
Mee eens.
De economische argumenten die gegeven zijn gaan ook niet op. Iedere studie en/of vervolgopleiding is een investering waarvan gehoopt wordt dat die zich in de toekomst uitbetaalt. Dat is niet uniek voor de studie geneeskunde, en daar hoef je dus ook geen uitzondering voor te maken. Bovendien is het juist in dat geval zo dat het zich terugbetalen aan de staat in de vorm van hogere belastingafdracht niet opgaat, want van welk geld wordt een arts uiteindelijk betaald?
Nogmaals het gaat niet specifiek om geneeskunde. Maar wat jij hier beweert daar kan ik mij wel in vinden.

Nogmaals zou een school absoluut nee zeggen denken jullie, kijken zij naar het geval apart, of geldt het recht van de aanvrager en gaat deze student doubleren?

Fijn weekend!
Onzekerheid is de enige zekerheid die het leven te bieden heeft - leef daar naar!

Berichten: 12.262

Re: Doubleren op eigen aanvraag

Interessant vraagstuk...

Is er een of andere wet of regel die stelt dat je geen examen mag doen als je het al een keer behaald hebt? Het lijkt misschien onlogisch dat iemand dit zou doen, maar er zouden best redenen kunnen zijn waarbij het nuttig is. Niet alleen het behalen van hogere cijfers, maar bijvoorbeeld ook nogmaals vwo examen doen, maar met een ander vakkenpakket, omdat je zo'n vak nodig hebt om een of andere studie te mogen aanvangen.

Waarschijnlijk komt het in de praktijk niet zo vaak voor - het eindcijfer is een gemiddelde tussen schoolonderzoeken en centraal examen, dus iemand weet eigenlijk al wel of het in lijn der verwachting ligt voldoende hoge cijfers te gaan halen. Als dat niet het geval is kun je voor 1 of 2 vakken blanco inleveren op het eindexamen waardoor je zakt (tenzij je al een 9 gemiddeld stond oid, maar dan lijkt me niet dat je wilt zakken).
Victory through technology

Berichten: 369

Re: Doubleren op eigen aanvraag

Interessant vraagstuk...
Jep, dat vond ik dus ook al.
Is er een of andere wet of regel die stelt dat je geen examen mag doen als je het al een keer behaald hebt? Het lijkt misschien onlogisch dat iemand dit zou doen, maar er zouden best redenen kunnen zijn waarbij het nuttig is. Niet alleen het behalen van hogere cijfers, maar bijvoorbeeld ook nogmaals vwo examen doen, maar met een ander vakkenpakket, omdat je zo'n vak nodig hebt om een of andere studie te mogen aanvangen.
Het lijkt mij dat zo iets mogelijk is. Maar over die mogelijkheid had ik niet eens nagedacht! Bij NHA (bijvoorbeeld, en vast ook LOI) kun je een vwo diploma halen of elk vwo vak apart doen. Op zo'n manier kan men natuurlijk ook alsnog in een hogere schaal komen! Of telt bij de loting het gemiddelde van de eerste keer dat je je examen hebt gehaald? Ik las namelijk ook ergens dat als eenmaal een E&M'er zijn diploma heeft gehaald met een 8+ en deelexamens voor Natuurkunde, Biologie en (evt?) Wiskunde allen afgesloten met een 6 (waardoor het totaalgemiddelde onder de 8 uit zou komen) toch nog in klasse A van de Geneeskunde- of diergeneeskundestudie terecht komt en dus direct toelaatbaar is. Al weet ik niet of dit klopt, dat zou ik moeten uitzoeken.

Of zie ik hierin iets over het hoofd?
Waarschijnlijk komt het in de praktijk niet zo vaak voor - het eindcijfer is een gemiddelde tussen schoolonderzoeken en centraal examen, dus iemand weet eigenlijk al wel of het in lijn der verwachting ligt voldoende hoge cijfers te gaan halen. Als dat niet het geval is kun je voor 1 of 2 vakken blanco inleveren op het eindexamen waardoor je zakt (tenzij je al een 9 gemiddeld stond oid, maar dan lijkt me niet dat je wilt zakken).
Daarom is het gehele verhaal ook fictief. Ik vroeg mij gewoon af hoe een dergelijke situatie zou uitpakken.
Onzekerheid is de enige zekerheid die het leven te bieden heeft - leef daar naar!

Berichten: 12.262

Re: Doubleren op eigen aanvraag

Nu ik er nog even naar kijk:

Volgens mij is er nog een mogelijkheid: Een diploma is alleen geldig als het ondertekend is door (een vertegenwoordiger van) de opleiding EN door degene die het diploma ontvangt. Iemand die niet tevreden is over zijn cijfers zou er dus ook voor kunnen kiezen niet te tekenen, waardoor geen geldig diploma ontstaat, en een volgende keer examen gedaan kan worden (voor zover dat sowieso al niet zou mogen).
Victory through technology

Berichten: 369

Re: Doubleren op eigen aanvraag

Benm schreef:Nu ik er nog even naar kijk:

Volgens mij is er nog een mogelijkheid: Een diploma is alleen geldig als het ondertekend is door (een vertegenwoordiger van) de opleiding EN door degene die het diploma ontvangt. Iemand die niet tevreden is over zijn cijfers zou er dus ook voor kunnen kiezen niet te tekenen, waardoor geen geldig diploma ontstaat, en een volgende keer examen gedaan kan worden (voor zover dat sowieso al niet zou mogen).
Oké, daar stem ik mee in. Maar ik wilde expres naar een 5 vwo'er kijken om te zien of deze kan doubleren, zodat al in de 5de betere cijfers kunnen vergaard en waarschijnlijk ook (door betere stof beheersing van dat jaar) het centraal examen beter zal maken. Hoe, denk jij, zal een school daarop reageren?

Ik ken ook situaties dat iemand een hele tijd ziek is geweest (en dus eigenlijk geen vakken heeft gevolgd) maar wel het jaar heeft gehaald, omdat deze mensen de toetsen wel voldoende hebben gemaakt. Deze groep kreeg het bijzonder moeilijk in het vervolg van de studie/carrière. Het lijkt mij dan toch verstandig om het jaar over te doen. Dat moet toch ook mogelijk zijn?!
Onzekerheid is de enige zekerheid die het leven te bieden heeft - leef daar naar!

Reageer