Tandriemaandrijving

Moderators: jkien, Xilvo

Reageer
Berichten: 14

Tandriemaandrijving

Beste wetenschapforum-ers,

Momenteel ben ik bezig om een tandriemaandrijving te ontwerpen welke op het volgende lijkt:

Afbeelding

Het is dus een lineaire overbrenging.

De pullies hebben aan beide kanten dezelfde diameter. Aan beide tafels is een gewicht van 50kg bevestigd, dus totaal 100kg.

Doordat de linker tafel aan de 'heengaande' riem is bevestigd en de andere tafel aan de 'terugkerende' riem is bevestigd bewegen beide tafels gelijktijdig uit elkaar.

Nu is het de bedoeling dat de tafels een slag van 100mm naar links maken met een versnelling en afremming van 25 [m/s^2]. Oftewel een slag van 50mm met een versnelling van 25 [m/s^2] en een de-acceleratie van 25 [m/s^2] over een slag van 50mm. Daarna word de tafel weer terugbewogen volgens hetzelfde snelheidsprofiel als hierboven geschetst.

Nu ga ik ervanuit dat hiervoor een HTD - High Torque Drive riem voor nodig is met ronde vertanding. Aangezien het van groot belang is dat het systeem 'snel' reageert op de opgegeven versnellingen is het belangrijk dat het systeem dit ook kan.

Nu is mijn vraag dan ook, zou de eventueel optredende rek in de riem dit kunnen verpesten? En is het wel mogelijk om deze versnellingen te verkrijgen met een tandriemaandrijving?

Het is van belang dat het systeem deze beweging continu maakt 24/7 met eventueel korte tussenpauzes voor licht onderhoud.

Over het algemeen wordt een tandriemaandrijving gebruik om constant één kant op te draaien, maar dat is hier dus zeker niet het geval!

Alvast bedankt voor jullie hulp!

Gebruikersavatar
Berichten: 6.905

Re: Tandriemaandrijving

Verplaatst naar Praktische en overige technische wetenschappen
Het vel van de beer kunnen verkopen vraagt moeite tenzij deze dood voor je neervalt. Die kans is echter klein dus moeten we zelf moeite doen.

Reageer