Polytropische formules

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 98

Polytropische formules

hallo,

Ik moet een oefening voor school voorbereiden, maar in deze oefening gaat het over polytropische compressie.

Wij hebben namelijk alleen de formules voor isotherm, isobaar, isochoor en adiabatisch gekregen. Ik heb ook al rond gesturft op het internet, maar vind geen goede sammenvatting van de formules.

Weet iemand deze, zodat ik mijn vraagstuk kan oplossen.

dank u

Gebruikersavatar
Berichten: 711

Re: Polytropische formules

Vuistregeltjes kun je vinden op Wikipedia bijvoorbeeld. Probeer anders eens in het Engels te Googlen:

http://en.wikipedia.org/wiki/Polytropic_process

- polytropic

- isotherm

- isobar

- adiabatic

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 4.167

Re: Polytropische formules

Lees ook dit topic
Hydrogen economy is a Hype.

Berichten: 98

Re: Polytropische formules

De oefening waarover ik het had is de volgende:

2kg lucht ondergaat een polytropische compressie van 1 bar, 135 graden celcius naar 2 bar, 40 graden celcius

gevr: bereken de gemiddelde arbeid?

opl:

W= 1/(n-1) . p2.V2-p1.V1

Ik heb n dit is de polytropische index= 1,188, ik heb ook p2 en p1. Hoe kan je dan de beide volumes berkenen om W te berekenen. Mag dit met de formule p.V^n = constant, hier heb ik p en n maar hoe weet je wat het constante is, welk getal? Als ik dan dit met deze formule doe bij p1 en p2 kan ik v1 en v2 berkenen. Of denk ik verkeerd?

alvast bedankt

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 4.167

Re: Polytropische formules

2kg lucht ondergaat een polytropische compressie van 1 bar, 135 graden celcius naar 2 bar, 40 graden celcius
Weet je zeker dat dit de letterlijke tekst van het vraagstuk is? De temperatuur daalt van 135 naar 40 oC door de compressie? Lijkt me onmogelijk.
Ik heb n dit is de polytropische index= 1,188
Is die waarde gegeven in het vraagstuk of heb je die zelf op de één of andere manier berekend?
Mag dit met de formule p.V^n = constant, hier heb ik p en n maar hoe weet je wat het constante is, welk getal?
p.Vn = constant betekent dat p1.V1n = p2.V2n

Dit is één van de wetten van Poisson.

Ook geldt volgens Poisson dat T1n/p1n-1 = T2n/p2n-1 oftewel: T2 = T1.(p2/p1)(n-1)/n

En daaruit volgt wat ik al eerder schreef: met jouw waardes voor p1 , p2 , T1 en n kun je nooit een T2 = 40 oC verkrijgen.
Hydrogen economy is a Hype.

Berichten: 98

Re: Polytropische formules

Ja sorry het moet van 1 bar 40 graden celcius naar 2bar 135 graden celcius gaan. Zoals ik het typde was het natuurlijk verkeerd , kan nooit. De polytropische index voor lucht was 1.188, of is dit niet juist?

Reageer