K-excretie bij hrs

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Berichten: 37

K-excretie bij hrs

Goeie avond!

Waarom daalt de K-excretie bij hepatorenaal syndroom (HRS)?

Ik had begrepen dat de K-secretie afneemt omdat die afhankelijk is van het urinair debiet. (En daardoor meer K in het serum)

Nu besef ik dat ik dit eigenlijk niet snap; want aldosteron zou zorgen voor minder Na en Cl excretie en eveneens voor meer K en NH4 excretie.

Nu bij HRS zal uiteindelijk de aldosteron-secretie toch stijgen dacht ik. (Immers portale hypertensie--systemische vasodilatatie--- eff circulerend volume daalt (allé ja het wordt als ondervuling aangevoeld door de baroreceptoren)---meer vasoconstrictorische effecten en bv ook aldosteron?--)

Dus als aldosteron stijgt, zou er toch ook meer K excretie moeten gebeuren. Waarom gebeurt dit niet bij HRS?

Of ben ik volledig fout aan het redeneren? :eusa_whistle:

Autumn

Gebruikersavatar
Berichten: 6.058

Re: K-excretie bij hrs

Hepatorenaal syndroom houdt per definitie in dat er sprake is van nierinsufficientie. Een gevolg van nierinsufficientie is dat de nier minder kalium kan uitscheiden. Bovendien is de kaliumexcretie niet alléén afhankelijk van aldosteron maar ook van het serum kalium. Een vasoconstrictie in de nieren leidt tot afname van het aangeboden kalium waardoor de nier minder zal uitscheiden om het serum kalium op peil te houden.
That which can be asserted without evidence can be dismissed without evidence.

Reageer