Vraagstuk over de wetten van newton

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 7

Vraagstuk over de wetten van newton

Ik heb een probleem betreffende de wetten van Newton.

Na veelvuldig proberen kom ik telkens op een niet logisch antwoord van T=-8.77N uit voor deze opgave, het echte antwoord weet ik ook niet.

Twee blokken zijn met elkaar verbonden door middel van een koord (zie Figuur 3). Het koord loopt over een schijf. Van de schijf mag u aannemen dat het massatraagheidsmoment verwaarloosbaar klein is en dat het zonder wrijving om zijn as kan draaien.
TMEC_2009_opgave_3.jpg
TMEC_2009_opgave_3.jpg (17.18 KiB) 264 keer bekeken
Op tijdstip t heeft blok B een verticale snelheid van 3 m/s naar beneden. Blok A en B hebben een massa van 3 resp. 5 kg.

De invloed van de luchtweerstand mag verwaarloosd worden. De versnelling van de zwaartekracht is constant, g = 10 m/s2. Voor de overige gegevens zie Figuur 3.

Bepaal de spankracht in het touw en de versnelling van blok B voor het tijdstip t.

Ik heb de eerste en tweede wet van Newton toegepast op blok A en B, hiermee kom ik hier op uit.

Ik laat wel enige tussenstappen weg.

N(a of b)=normaalkracht van opp op blok A

Wa(x of y) en Wb(x of y)=weight van blok A of B in x/y component

T=spankracht in het touw (soms ook in component vorm)

Fwrijving(a of b)=wrijving door opp op blok A of B

M(a of b)=massa blok a of b

a(x of y)= versnelling in x of y richting

Voor blokA: SomFy=Na+(-Way)=0

SomFx=T+(-Fwrijving-a)+(-Wax)=Ma*ax

Voor blokB: SomFy=(Fwrijving-b)+Ty+(-Wb)=Mb*ay

SomFx=Nb+(-Tx)=0

Na invullen twee formules en twee onbekenden:

T-3.857N-22.9813N=3kg*ax

0.2T+(0.5√3)T-50N=5kg*ay

Hieruit volgt volgens mij dan T=-8.77N maar dat kan niet eens want T moet positief zijn, en bovendien in het behoorlijk weinig. Hopelijk kan iemand mij na deze redelijk ingewikkelde uitleg verder helpen aub?

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.270

Re: Vraagstuk over de wetten van newton

Ik kan je uitwerking niet helemaal volgen. Ik vraag me dan ook af of je je krachten goed bepaald hebt

Ontbind de zwaartekracht op elk blok in een kracht in de respectieve richtingen van het touw (a) en in de richting loodrecht op de respectieve oppervlakken (b) (teken ze)

mbv (b): bereken de wrijvingskrachten. Bepaal de component van de rechtse wrijvingskracht in de richting van het rechtse touw. (links heeft spontaan de goede richting) . (Teken ze ook).

Bepaal de nettokracht. Die brengt je twee blokken in beweging.

Heb je zo'n aanpak gevolgd?
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 2.746

Re: Vraagstuk over de wetten van newton

Als ik je oplossing bekijk, zie ik nergens de gegeven snelheid in rekening gebracht, klopt dit?

Berichten: 7

Re: Vraagstuk over de wetten van newton

ik heb inderdaad een diagram van de tekeningen gemaakt en bij blok a het assenstelsel anders neergezet.

Hier heb ik de SomF formules uit afgeleidt.
fbd_blok_a.png
fbd_blok_a.png (7.13 KiB) 264 keer bekeken
fbd_blok_b.png
fbd_blok_b.png (6.79 KiB) 265 keer bekeken

Berichten: 7

Re: Vraagstuk over de wetten van newton

Als ik je oplossing bekijk, zie ik nergens de gegeven snelheid in rekening gebracht, klopt dit?
Dat heb ik inderdaad niet gedaan, maar volgens mij maakt dat ook niet uit. Dat v=3.0m/s geeft denk ik aan dat het systeem een versnelling heeft en geen statica is. Je kan wel de Kinetische energie e.d. gaan berekenen, alleen is er maar één tijdstip t gegeven, en kan je dus ook geen verschil in Ek gebruiken.

ΔK + ΔU + ΔUint = 0 werkt dus niet hier volgens mij...

Reageer