Wiskunde of informatica?

Reageer

Wiskunde of informatica?

Ik weet gewoon echt niet welke van de 2 ik moet kiezen. Ik heb lijstjes gemaakt met voor en nadelen van beide (bijv. baankans e.d.) en ik ben naar open dagen geweest. Ik heb stof uit het eerste jaar van beide studies gedaan, allebei even aantrekkelijk lijken ze mij tot nu toe.

Zijn hier misschien (oud-)studenten wiskunde en/of informatica? Die me kunnen vertellen welke ik beter kan kiezen, en waarom?

Ik ga het sowieso aan een universiteit in Amsterdam studeren, hoogstwaarschijnlijk VU.

Maar welke van de twee het wordt, ik kom er maar niet uit!

NB Ik moet er echt één kiezen, ik kan niet de ene studie volgen en van de andere wat vakken kiezen.

Berichten: 369

Re: Wiskunde of informatica?

NB Ik moet er echt één kiezen, ik kan niet de ene studie volgen en van de andere wat vakken kiezen.


Ik heb noch Wiskunde, noch Informatica gestudeerd, maar ik heb wel een tweede mogelijkheid voor je. Je kunt ook beide studeren. Je betaalt dan slechts het hoogste studiegeld en de andere studie is dan gratis. In het geval van het wettelijke studiegeld betaal je dus gewoon voor een van beide studies en kun je de ander kosteloos erbij studeren.
Onzekerheid is de enige zekerheid die het leven te bieden heeft - leef daar naar!

Berichten: 5

Re: Wiskunde of informatica?

Het is inderdaad een lastige keuze die ik 4 jaar geleden ook moest maken. Heb zelf alleen moeten kiezen tussen Elektrotechniek en Technische Informatica. Ik heb zelf uiteindelijk voor Technische Informatica gekozen.

De opleiding Wiskunde lijkt me wat meer theoretisch, alhoewel Informatica ook erg theoritisch kan zijn met veel wiskunde erbij (bij mij op de TU in Delft was dat wel het geval). Wil je meer programmeerervaring opdoen en jezelf meer ontplooien in het Software Engineering en de hardware van de computer dan lijkt Informatica mij de overduidelijke keuze. Wil je het meer theoretisch houden en de nadruk meer leggen op het analyseren en oplossen van toegepaste wiskundige problemen dan lijkt Wiskunde mij de overduidelijke keuze.

In principe maakt het niet zo heel veel uit welke van de twee Bachelors je kiest, de opleidingen zijn behoorlijke verwant aan elkaar (op de TU in Delft althans). In denk dat dit in het algemeen wel zo is. Bij ons op de TU in Delft kun je bijvoorbeeld voor Technische Informatica kiezen en dan een schakelminor toegepaste Wiskunde erbij doen, je kan dan alsnog voor de Master of Science Applied Mathematics kiezen als je de schakelminor met succes afsluit. Andersom is dit ook het geval, je kan kiezen om de Bachelor wiskunde te doen met een schakelminor Technische Informatica erbij, als je die dan beide met goed gevolgd afsluit heb je ook de mogelijkheid om de Master of Science Computer Science alsnog te doen.

Succes met je keuze!

Mocht je er echt niet uitkomen, praat dan even goed met de studie-adviseur van de universiteit en faculteit waar je wil gaan studeren.

Reageer