Eindwerk lijm

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 34

Eindwerk lijm

Heeft er iemand enig idee , wat ik zou kunnen doen als simpel proefje om iets aan te tonen ivm lijmen?

Volgend trimester ga ik al zeker met een trekbank aan de lijmverbinding testen , dus dit is al geen optie nu.

Chemisch of mechanisch iets laten zien rond lijm , dit maakt geen verschil , beiden is dit goed.

Gebruikersavatar
Berichten: 123

Re: Eindwerk lijm

Als je verschillende soorten lijm kan maken kan je misschien iets doen waarbij je de elasticiteit t.o.v. de plak-kracht veranderd naarmate je meer van stof X aan de lijm toevoegt.

Berichten: 34

Re: Eindwerk lijm

hmm , goed idee , zelf maken , simpelste samenstelling nemen , en meerdere maken met verschillende verhoudingen! Zelfs nooit aan gedacht, bedankt al.

misschien (iemand) nog ideeën?

Berichten: 817

Re: Eindwerk lijm

het belang van het gelijmde oppervlak vergelijken.

bijvoorbeeld een houtlijm nemen, en 2 vlakke stukken lijmen en kijken hoeveel kracht er nodig is om de lijmstreek te breken (of het hout, indien de lijm sterker is dan het hout na het drogen).

Daarna 2 identieke blokjes nemen, maar het oppervlak ruwer maken met iets simpel als schuurpapier.

Daarna opnieuw de test uitvoeren.

Er zijn ook vele lijmen beschikbaar die bedoeld zijn voor plastics te lijmen.

Een vergelijkende studie om te kijken welke plastics het best/makkelijkst lijmen zou kunnen.

Heb je al een meer specifiek idee rond wat voor lijm of wat voor studie je op die lijm wil doen?

Het hele begrip is nog breed op deze manier, dus je vindt vast iets dat je aanstaat !
"Beep...beep...beep...beep"

~Sputnik I

Berichten: 34

Re: Eindwerk lijm

Wat ik kan bespreken is ook zeer breed hoor.

Alles is welkom eigenlijk. Want mijn Eindwerk is echt gewoon : "Lijmverbinding".

Ik heb al vanalles besproken. Wat jij zegt is goed voor volgende keer allesinds , dan kan ik een trekproef doen , maar met zoals je zegt , 1 maal met vlakker oppervlak , 2e maal met ruwer.

Ik weet allesinds: Men wil "iets" praktisch ZIEN. Men wil liefst dat ik zelf een lijm zou maken.

Dus het begrip proefje rond lijm blijft weer breed. Ik zal waarschijnlijk nu wel het idee van verhoudingen aanpassen aan zelfgemaakte lijm doen , en kijken wat er gebeurt.

Erna zal ik waarschijnlijk doen wat jij zei.

opmerking op wat ik zei? of wat ik kan doen?

Reageer