Plastic soep gekruid met bisfenol

Moderator: Astro

Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 9.240

Plastic soep gekruid met bisfenol

Polycarbonaten en epoxyharsen zijn veel vlotter biodegradeerbaar dan iedereen dacht. Met als gevolg dat zeewater steeds meer bisfenol A bevat, zo vertelden Japanse onderzoekers deze weektijdens het voorjaarscongres van de American Chemical Society.


Tot nu toe werd altijd aangenomen dat dergelijke ‘harde’ kunststoffen juist niet afbreekbaar waren, en vooral een milieuprobleem vormden omdat ze delen van de oceaan omtoveren tot ‘plastic soep’. Er is wel eens een schimmel geïsoleerd die polycarbonaat lust, maar die werd toch vooral als curiositeit gezien.


...


Lees verder: http://www.c2w.nl/plastic-soep-gekruid-met...nol.83389.lynkx


Bron: C2W

Berichten: 12.262

Re: Plastic soep gekruid met bisfenol

Tja, ergens was het wel te verwachten dat micro organismen vroeg of laat een mechanisme zouden ontwikkelen om plastics als voedsel te kunnen gebruiken.


Het lijkt me zorgelijker als deze organismen in het wild gaan rondwaren, en op een gegeven moment allerlei plastics kunnen aanvreten... waardoor bijvoorbeeld die fraaie kunstof kozijnen of een paar tiental jaar alsnog uit de muur rotten.
Victory through technology

Gebruikersavatar
Berichten: 10.563

Re: Plastic soep gekruid met bisfenol

Toch vraag ik me af of het micro-organismen zijn die het plastic zelf afbreken. Mij lijkt het plausibeler, ook na het lezen van de links, dat de plastics degraderen, en dat de micro-organismen de afbraakproducten (zoals bisfenol A) verteren.


Ik denk dan ook niet dat je kozijnen sneller zullen gaan rotten omdat er in de oceaan een dergelijke bacterie voorkomt.


Dat doet overigens niets af aan de relevantie van dit nieuwsbericht.
Cetero censeo Senseo non esse bibendum

Berichten: 12.262

Re: Plastic soep gekruid met bisfenol

Het zullen zeker niet deze zeebeestjes zijn die ons plastic gaan opeten, maar het geeft wel te denken of er niet, op termijn, organismen zullen ontstaan die dat op een of andere manier wel voor elkaar krijgen.


Op evolutionaire schaal zijn plastics natuurlijk een zeer recent fenomeen, maar er zit zeker een hoop energie in vastgelegd die gebruik zou kunnen worden. Het zou me niet verbazen als uiteindelijk een mechanisme ontstaat om die energie vrij te maken. Zoiets is goed nieuws voor de afvalberg (op zee of op de stortplaats), maar uiteindelijk misschien wel een zeer onprettige ontwikkeling.
Victory through technology

Gebruikersavatar
Berichten: 10.563

Re: Plastic soep gekruid met bisfenol

We gebruiken ook een hoop hout in bouwwerken...


De reden dat ik denk dat het (wat dit betreft) wel los zal lopen is dat een bacterie niet zo veel kan met een polymeerketen. Een keten dringt de cel niet binnen, en kan dus ook niet zomaar als voedsel dienen voor een gemuteerde bacterie.


Wat wel kan, of liever gezegd, wat ik me wel heel goed kan voorstellen, is dat een polymeerketen ten gevolge van zeewater gedeeltelijk afbreekt. Deze kleinere fragmenten zijn niet bijzonder goed oplosbaar in water, maar in ieder geval vele malen beter dan de polymeerketens. Omdat ze oplossen in water kunnen ze ook bij een cel terechtkomen en door het celmembraan diffunderen.


Op die manier kan een cel er wel interactie mee hebben, en kan het dus uiteindelijk ook gebeuren dat een gemuteerde variant het spul kan verwerken.
Cetero censeo Senseo non esse bibendum

Reageer