Verwarmen met een weerstandselement

Moderator: physicalattraction

Reageer
Berichten: 4

Verwarmen met een weerstandselement

Hoi,

Ik ben nieuw hier dus ik zal me even voorstellen. Mijn naam is Douwe de Jong en ik ben een Werktuigbouwkunde student in Leeuwarden.

Wij hebben een opdracht gekregen om een plaat van 2 verschillende lagen/materialen te verwarmen met een weerstandselement welke aan de buitenste laag van het material is geconsolideerd. De eigenschappen (lambda's en dikten) van de op te warmen materialen zijn bekend, ook het te verwarmen oppervlak is bekend. De temperatuur van de omgeving is -74 graden en het buitenoppervlak moet 10 graden Celsius worden. Convectie speelt in dit probleem geen rol. Het weerstandselement moet ontworpen worden.

Mijn vraag is nu wat mijn warmtestroom in Watt moet zijn als de plaat in een bepaalde tijd (bijvoorbeeld 20 seconden) het temperatuursverschil van 84graden Celsius moet hebben.

Groeten,

Douwe

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 7.933

Re: Verwarmen met een weerstandselement

Je moet eerst bepalen hoeveel materiaal je over dat traject van 84 graden wilt opwarmen.

Met behulp van de warmtecapaciteiten van de materialen bereken je dan hoeveel energie er in gaat zitten, en aan de hand van de gewenste opwarmtijd bepaal je dan het vermogen.

Daarbij moet je er rekening mee houden dat het verwarmingselement zelf ook opgewarmd moet worden.

Berichten: 4

Re: Verwarmen met een weerstandselement

Dankje!

Kan dit dan de formule worden?

Cvglas*Mglas*84+Cvglas*Mglas*84 = q [J]

Dan is dat de benodigde energie, maar hoe kan ik dan het vermogen van het element bepalen welke nodig is om die energie over te dragen?

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 7.933

Re: Verwarmen met een weerstandselement

Vermogen is energie gedeeld door de tijd.

Wel even opletten dat je daarbij de eenheden consequent toepast.

Dus vermogen in W, energie in J, en tijd in s.

Berichten: 4

Re: Verwarmen met een weerstandselement

Ja ok, maar is het vermogen (U*I) wat in het element gepompt wordt gelijk aan het vermogen wat omgezet wordt in warmte om de twee lagen op te warmen? Hoe kan ik dat vermogen bepalen als dat niet zo is?

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 7.933

Re: Verwarmen met een weerstandselement

Uiteindelijk wordt alle energie omgezet in warmte. Voor een verwarmingselement is dat zijn hoofdtaak, hij kan niet anders. Dus ja, alle elektriciteit die je er in pompt wordt omgezet in warmte.

Strikt genomen gaat er ook een beetje warmte verloren in de aansluitkabel, maar dat is verwaarloosbaar.

Berichten: 4

Re: Verwarmen met een weerstandselement

Ok, super bedankt. Hier heb je me enorm mee geholpen!

Reageer