Lening ib-groep

Moderator: Rhiannon

Reageer
Berichten: 16

Lening ib-groep

Goedendag,

Ik heb een vraagje met betrekking tot mijn maandelijkse aflossing die ik doe bij de IB-groep.

In 2003 heb ik een studie gedaan, deze heb ik niet afgemaakt. Daarna ben ik in 2004 nogmaals gestart met een studie die ik wederom niet heb afgemaakt.

Doordat ik beide studie's niet afgemaakt heb zit ik nu al een aantal jaar met een maandelijkse aflossing. Nu ben ik sinds 1,5 jaar weer bezig met een studie in de deeltijd. Mijn propedeuse is inmiddels behaald.

Ik vraag mij af, hoe zit het nu met die lening, moet ik die evengoed geheel aflossen? Of kan deze vrij gegeven worden omdat ik nu al weer enige tijd bezig ben met een studie?

Coen

Gebruikersavatar
Berichten: 17.653

Re: Lening ib-groep

Vraag

Ik volg opnieuw een opleiding waarvoor ik studiefinanciering ontvang. Ik heb nog geen bericht gehad dat het terugbetalen van mijn eerdere lening is stopgezet. Wat moet ik doen?

Antwoord

Als u studiefinanciering ontvangt en u hebt nog géén bericht ontvangen over de tijdelijke stopzetting van het terugbetalen van uw eerdere lening, dan verzoeken wij u om een e-mail naar ons te sturen.

In uw e-mail geeft u aan dat u nog studiefinanciering ontvangt en dat u verzoekt om tijdelijke stopzetting van het terugbetalen van uw lening.
http://www.ib-groep.nl/SRVS/CGI-BIN/WEBCGI...,Case=obj(1714)

Als ik het zo begrijp moet je de lening dus wel geheel terugbetalen, maar kun je het opschuiven.

De site van de IBG is echter niet altijd even duidelijk. In mijn studietijd ging ik dan ook het liefst langs bij een kantoortje van de IBG (vaak in universiteitsgebouwen of een bibliotheek). Daar kun je 1 op 1 met de medewerkers je vragen stellen en direct de boel regelen.
"Knowledge speaks, but wisdom listens."
- Jimi Hendrix -

Berichten: 16

Re: Lening ib-groep

Ger schreef:http://www.ib-groep.nl/SRVS/CGI-BIN/WEBCGI...,Case=obj(1714)

Als ik het zo begrijp moet je de lening dus wel geheel terugbetalen, maar kun je het opschuiven.

De site van de IBG is echter niet altijd even duidelijk. In mijn studietijd ging ik dan ook het liefst langs bij een kantoortje van de IBG (vaak in universiteitsgebouwen of een bibliotheek). Daar kun je 1 op 1 met de medewerkers je vragen stellen en direct de boel regelen.
Het is niet geheel zo als het in de vraag op de site vermeld staat, ik doe de studie in deeltijd, dus ik ontvang nu geen studiefinanciering. Ik heb een e-mail gestuurd. Eens zien of ze mij een reactie kunnen geven.

Gebruikersavatar
Berichten: 8.557

Re: Lening ib-groep

Emails sturen naar de IB groep is niet aan te raden dat gaat te vaak verkeerd of laat te lang op zich wachten. Ik zou je willen aanraden om ze gewoon even te bellen dan heb je binnen een paar minuten duidelijkheid.
"Meep meep meep." Beaker

Gebruikersavatar
Berichten: 17.653

Re: Lening ib-groep

Ik zou je willen aanraden om ze gewoon even te bellen dan heb je binnen een paar minuten duidelijkheid.
Als je dat doet: wees verstandig en noteer de datum en de naam van degene met wie je gesproken hebt. Mijn broer heeft het weleens aan de hand gehad dat hij een toezegging via de telefoon gekregen had en vervolgens een brief waarin iets totaal anders stond. Nogmaals een telefoontje gedaan en degene die hij toen sprak zei iets in de trend van "hoe kom je daar nu bij? Dat kan je nooit verteld zijn want bla bla bla...". Later nog eens een keer zoiets gehad maar toen had hij wel datum en naam genoteerd. En toen bonden ze aan de andere kant van de lijn toch in.
"Knowledge speaks, but wisdom listens."
- Jimi Hendrix -

Gebruikersavatar
Beheer
Berichten: 15.202

Re: Lening ib-groep

Waar je ook goede antwoorden kunt krijgen is bij de LSVb Studentenlijn, tel 030 - 231 3029
Never be afraid to try something new. Remember, amateurs built the ark. Professionals built the Titanic

Gebruikersavatar
Berichten: 6.058

Re: Lening ib-groep

Ik vraag mij af, hoe zit het nu met die lening, moet ik die evengoed geheel aflossen? Of kan deze vrij gegeven worden omdat ik nu al weer enige tijd bezig ben met een studie?
De lening moet je altijd aflossen. Alleen de basisbeurs wordt omgezet in een gift als je (althans toen ik nog studeerde) binnen 10 jaar na aanvang van de eerste studie een studie hebt afgerond.

In jouw geval zal dan gelden:

- Lening aflossen (moet iedereen dus)

- Vóór september 2013 je huidige studie afronden om niet de hele beurs terug te moeten betalen + de kosten van eventueel gebruikte OV-kaart.
That which can be asserted without evidence can be dismissed without evidence.

Reageer