Berekenen uitzettingscoëfficiënt.

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 129

Berekenen uitzettingsco

Heb problemen bij het volgende vraagstuk:

Een metalen bol ondergaat bij volledige onderdompeling in kwik bij 0°C een archimedeskracht gelijk aan 0,5886 N. In kwik van 80°C, is die kracht slechts 0,5826 N. Bereken lambda van het metaal.

Gegeven: bèta kwik = 18 x 10^-5 K^-1.

Ontbreekt hier de massadichtheid van kwik niet? Verder dacht ik dat bij 80°C de archimedeskracht groter zou zijn aangezien de bol uitzet en er dus een groter volume kwik wordt verplaatst? Kan iemand helpen?

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 7.933

Re: Berekenen uitzettingsco

Ontbreekt hier de massadichtheid van kwik niet? Verder dacht ik dat bij 80°C de archimedeskracht groter zou zijn aangezien de bol uitzet en er dus een groter volume kwik wordt verplaatst? Kan iemand helpen?
De massadichtheid van kwik zal je uit een tabellenboekje moeten halen.

Niet alleen de bol zet uit, maar het kwik ook. Bij 80 graden zal de massadichtheid van kwik ook kleiner zijn, dus de ondergedompelde bol zal een kleinere kwikmassa verdringen.

Berichten: 393

Re: Berekenen uitzettingsco

Toevallig heb ik hetzelfde probleem bij dit vraagstuk.

Ik heb ook de massadichtheid nodig van die kwik bij 0°C, dan lukt het me wel om de rest op te lossen...

Maar mag je niet redeneren dat de temperatuur van de bol praktisch ongewijzigd blijft? Want aangezien hij maar even wordt ondergedompeld zal z'n temperatuur wellicht niet zoveel gaan variëren.

Overigens weet je ook niet de begintemperatuur van die bol!

Reageer