Vorming zaadcellen man

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 10

Vorming zaadcellen man

Hallo,

ik heb volgende week een toets over voortplanting en ontwikkeling.

maar eerlijk gezegd snap ik de vorming van zaadcellen van de man niet helemaal, LH LSH en de hypofyse zijn een groot raadsel voor mij. zou iemand dit duidelijk kunnen uitleggen of een link hebben naar een website waar ze dat duidelijk doen.

Heel erg bedankt.

Berichten: 4.502

Re: Vorming zaadcellen man

Het volgende verhaal uit WIKI:

Bij mannelijke dieren worden zaadcellen in grote hoeveelheden gemaakt in de testikels en in het sperma bij de ejaculatie met miljoenen tegelijk uit het lichaam getransporteerd.

Menselijke zaadcellen hebben een kop van 0,005 bij 0,003 mm en een staart van 0,05 mm lang. De staart wordt door de zaadcel gebruikt om zich voort te bewegen. De zaadcel bevat slechts een zeer kleine hoeveelheid cytoplasma, hij heeft de specifieke functie van het transport van het DNA.

Net voor de staart liggen erg veel mitochondriën die voor de energievoorziening dienen. In de kop van de zaadcel zit het acrosoom, dat een enzym bevat waarmee de eiwitlaag van de eicel afgebroken kan worden. Zo kan de zaadcel de eicel binnendringen.

Zaadcellen werden in 1677 door Antoni van Leeuwenhoek ontdekt.

Een zaadcel kan in het lichaam van de vrouw gemiddeld 2 dagen overleven. Onder gunstige omstandigheden kunnen zaadcellen tot 6-10 dagen na coïtus in het lichaam van een vrouw overleven en soms nog langer. [1]. Hierdoor kan bij een eisprong tot 7 dagen (of meer) na coïtus in sommige gevallen tot een bevruchting leiden

EN ook uit Wiki: http://nl.wikipedia.org/wiki/Teelbal

Reageer