Maclaurinreeksen: benaderingen

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 126

Maclaurinreeksen: benaderingen

Beste, ik vroeg mij af hoe je aan de hand van het ontwikkelen van een maclaurinreeks zonder rekenmachine(!) bewijst dat sin(1) termen tot '8' nodig heeft. Dien ik dit aan de hand van de restterm te doen en deze te vergelijken met de grenzen? Bijvoorbeeld: de absolute waarde van de sin(x) is nooit groter dan, maar altijd kleiner dan of gelijk aan 1. Kunnen jullie mij aan de hand van bijvoorbeeld een voorbeeldje uitleggen hoe het algemeen stramien van een dergelijke oefening eruit ziet? (: bij voorbaat dank

Gebruikersavatar
Berichten: 6.905

Re: Maclaurinreeksen: benaderingen

Hoe bedoel je juist? Het aantal termen n nodig voor een aantal decimalen nauwkeurigheid?
Het vel van de beer kunnen verkopen vraagt moeite tenzij deze dood voor je neervalt. Die kans is echter klein dus moeten we zelf moeite doen.

Berichten: 126

Re: Maclaurinreeksen: benaderingen

Realiseerde me net dat ik een aantal gegevens vergeten te zeggen was: je moet dus sin(1) bepalen met maximaal 10^-5 fout (dus op 5 decimalen na de komma) aan de hand van een maclaurinreeksontwikkeling. Maar hiervoor ken ik niet direct het te volgen stramien (een rekenmachine is immers niet toegelaten...)

Gebruikersavatar
Berichten: 6.905

Re: Maclaurinreeksen: benaderingen

Bepaal waarvoor f(k)<10-5 en rond dan af naar boven. Uiteraard kan dat zonder rekenmachine.

Met f(k) = (-1)k/(1+2k)!
Het vel van de beer kunnen verkopen vraagt moeite tenzij deze dood voor je neervalt. Die kans is echter klein dus moeten we zelf moeite doen.

Gebruikersavatar
Berichten: 24.578

Re: Maclaurinreeksen: benaderingen

Hoe ziet de restterm er in het algemeen uit?
"Malgré moi, l'infini me tourmente." (Alfred de Musset)

Berichten: 126

Re: Maclaurinreeksen: benaderingen

Ik heb het precies toch niet helemaal begrepen...

Dit is wat ik heb:

R(2k+1)(x) < (x^(2k+2)/(2k+2!)

<=> 1/(2k+2)! < 10^-5

en dan hier trachten uit verder te werken, maar dit is sowieso fout aangezien ik op deze manier niet tot de juiste waarde nader. Hoe werkt het dan wel? (: alvast bedankt

Gebruikersavatar
Berichten: 24.578

Re: Maclaurinreeksen: benaderingen

Is aan de ongelijkheid voldaan voor k = 3? En voor k = 4?
"Malgré moi, l'infini me tourmente." (Alfred de Musset)

Reageer