Vliegtuig van de toekomst

Moderators: jkien, Xilvo

Gebruikersavatar
Berichten: 3.135

Vliegtuig van de toekomst

Afbeelding

Ook vliegen dient in de toekomst een stuk milieuvriendelijker te worden, maar daarvoor moet het ontwerp van onze vliegtuigen wél volledig op de schop. Onderzoekers van de TU Delft onderzoeken daarom hoe het "duurzame vliegtuig van de toekomst" er uit zou moeten zien. Het resultaat is een futuristisch concept, waarbij vleugels, cabine en motoren samensmelten in één vorm, een zogenaamde "Blended Wing Body". Een zeven meter groot schaalmodel van het vliegtuig wordt een van de blikvangers in het Nederlandse paviljoen op de wereldtentoonstelling in Shanghai van mei tot oktober.

Lees meer ... TU Delft

Zie meer ... YouTube

Lees meer ... CleanEra
Heb je interesse in journalistiek? Wij zoeken versterking! Speurwerk, deel van het team, meer weten: klik.


Berichten: 12.262

Re: Vliegtuig van de toekomst

Pfoei... zo kan ik mn stoel bij het raam natuurlijk wel vergeten :eusa_whistle:

Leuk voor vracht, misschien.
Victory through technology

Gebruikersavatar
Berichten: 1.449

Re: Vliegtuig van de toekomst

Hij vliegt al:
Toch niet, het TU model is juist niet kerosine gestookt maar sleept accu's mee.

Het plaatje uit de eerste post slaat dan ook als een tang op een varken. Bij het werkelijke model zijn er geen straalmotoren op de rug zichtbaar.

Gebruikersavatar
Berichten: 5.609

Re: Vliegtuig van de toekomst

Toch niet, het TU model is juist niet kerosine gestookt maar sleept accu's mee.
Hoe werkt dat dan precies? Ik kan me geen straalsysteem op elektriciteit voorstellen...
What it all comes down to, is that I haven't got it all figured out just yet

And I've got one hand in my pocket and the other one is giving the peace sign

-Alanis Morisette-

Berichten: 12.262

Re: Vliegtuig van de toekomst

Tja, of het dan nog een straalmotor mag heten is de vraag... maar het kan wel, al functioneert het meer als een 'propeller in een pijp' dan als een straalmotor. Feitelijk zou je zelf een bestaande straalmotor kunnen gebruiken met een idioot grote startmotor eraan - uiteraard komt daar niet voldoende thrust uit om van de grond te komen, maar draaien zal het :eusa_whistle:

Het lijkt me verder geen efficient ontwerp, zeker niet als je ook nog accus moet meeslepen, maar te bouwen is het ongetwijfeld.
Victory through technology

Gebruikersavatar
Berichten: 121

Re: Vliegtuig van de toekomst

In het CleanEra artikel (laatste link van confusie) heb ik niets kunnen vinden over accu's. Het prototype lijkt wel propellors te hebben, maar het uiteindelijke type heeft efficiënte, stille straalmotoren die werken op waterstof (licht) én bv. biobrandstof.

Zou behoorlijk efficiënt kunnen zijn...

Berichten: 12.262

Re: Vliegtuig van de toekomst

Wat heet efficient - er bestaat een soort beeld dat vliegtuigen brandstofslurpers zijn, maar eigenlijk is dat helemaal niet correct. Een volgeladen 747 heeft een brandstofverbruik van minder dan 1 op 30, per passagier. In die zin is zelfs met een halfvolle 747 vliegen zuiniger dan in je auto stappen en naar de bestemming rijden.
Victory through technology

Gebruikersavatar
Berichten: 1.449

Re: Vliegtuig van de toekomst

In het CleanEra artikel (laatste link van confusie) heb ik niets kunnen vinden over accu's. Het prototype lijkt wel propellors te hebben, maar het uiteindelijke type heeft efficiënte, stille straalmotoren die werken op waterstof (licht) én bv. biobrandstof.
Verzin je deze informatie zelf of heb je inderdaad vernomen dat dat de visie wordt ij dit project?

In het persbericht van voor de "onthulling" van het model stond inderdaad niks over de aandrijving maar eerder werd altijd richting elektrische aandrijving gesproken. Pers die bij de presentatie is geweest heeft dat ook wel weer opgepikt.
Een gigantische vliegende vleugel, die niet op kerosine maar op een accu de wereld rond gaat.
http://www.telegraaf.nl/binnenland/6384345...land,buitenland

Gebruikersavatar
Berichten: 3.135

Re: Vliegtuig van de toekomst

De site van CleanEra heeft het over een nieuw te ontwikkelen straalmotoren die verschillende typen brandstof kan gebruiken waaronder waterstof.

http://www.cleanera.tudelft.nl/the-technol...pulsion-system/

Afbeelding

In order to meet the stringent demands of future aero engines, a novel engine configuration is conceived.

...

Multiple Fuel: with the dwindling fossil fuel resources, it is clear that aviation in the future will not use the conventional kerosene based fuels. Figure 2 shows the expected trends in aviation fuels. It is anticipated that future engines should have the capability of using multiple fuels, especially hydrogen, apart from the conventional kerosene based fuels.

Afbeelding
Heb je interesse in journalistiek? Wij zoeken versterking! Speurwerk, deel van het team, meer weten: klik.

Gebruikersavatar
Berichten: 1.449

Re: Vliegtuig van de toekomst

Dat is een mooie link, maar die motoren zitten niet op het model dat de 24e is gepresenteerd en afreist naar Shanghai. Ik hou het er voor mezelf op dat er nog meerdere onderzoeksrichtingen open worden gehouden.

Berichten: 12.262

Re: Vliegtuig van de toekomst

Ik denk niet dat waterstof voorlopig iets gaat worden voor de luchtvaart - het is vanwege het volume en gevaar een idiote keuze als energiedrager.

Als je iets wilt hebben dat 'groen' te produceren is, waarom dan niet kiezen voor ethanol of methanol, of desnoods biodiesel? Met beperkte aanpassingen kan een bestaande straalmotor daar op werken, geen radicale aanpassingen nodig.
Victory through technology

Berichten: 369

Re: Vliegtuig van de toekomst

Ik denk niet dat waterstof voorlopig iets gaat worden voor de luchtvaart - het is vanwege het volume en gevaar een idiote keuze als energiedrager.
Ook in de luchtvaart is nagenoeg het imago belangrijker dan het werkelijk waar "groen" zijn. Als het volk maar denkt dat het vliegtuig groen is, dan zullen zij alles aannemen.

In spaceshuttles wordt derhalve ook waterstof gebruikt. Ik zou niet weten waarom dat in de luchtvaart niet ook zou kunnen, al zou je je inderdaad kunnen afvragen of mensen dat durven na de diverse zappelins die ontploften (al is dat al wel weer heel lang geleden).
Als je iets wilt hebben dat 'groen' te produceren is, waarom dan niet kiezen voor ethanol of methanol, of desnoods biodiesel? Met beperkte aanpassingen kan een bestaande straalmotor daar op werken, geen radicale aanpassingen nodig.
Daar ben ik het niet mee eens. Biobrandstof gaat de prijs van voedsel doen stijgen en de honger in de wereld doen vergroten. Ik zie daar geen oplossing in. Om maar niet te praten van de bossen die "ten behoeve van" biobrandstof gekapt zullen worden, zoals met de soja- en de palmolie-industrie al eerder te zien was.

http://www.nu.nl/economie/2185021/biobrand...idt-honger.html
Tropisch regenwoud wordt ervoor opgeofferd, de rechten van lokale gemeenschappen met voeten getreden, de leefomgeving van dezelfde groepen wordt vervuild, en de rechten van plantagearbeiders worden eveneens vaak genegeerd.
Uit: http://www.ravagedigitaal.org/archief_2004.../09palmolie.htm

Eerst behoeven al deze zaken goede planning/wetgeving, dan pas kunnen we erover nadenken biobrandstoffen te gebruiken.
Onzekerheid is de enige zekerheid die het leven te bieden heeft - leef daar naar!

Gebruikersavatar
Berichten: 17.659

Re: Vliegtuig van de toekomst

Niet alle biobrandstof wordt verbouwd. Het nieuwsbericht zoals dat gebracht is door veel media is dan ook verre van volledig. Een klant van mij verzamelt oude vetten e.d. in en maakt daar biodiesel van. Hartstikke duurzaam dus.
"Knowledge speaks, but wisdom listens."
- Jimi Hendrix -

Berichten: 369

Re: Vliegtuig van de toekomst

Niet alle biobrandstof wordt verbouwd. Het nieuwsbericht zoals dat gebracht is door veel media is dan ook verre van volledig. Een klant van mij verzamelt oude vetten e.d. in en maakt daar biodiesel van. Hartstikke duurzaam dus.


Mee eens! Maar er zijn geen wetten die bepalen dat ALLEEN op dergelijke wijzen biodiesel gemaakt mag worden. Zolang dat niet het geval is en biobrandstof dus in ieder geval ten dele ten koste gaat van de armen ben ik fel tegen het gebruik van biobrandstof. Het mag niet zo zijn dat Derde Wereld mensen lijden door problemen in de Westerse wereld die ook nog eens veroorzaakt is door die Westerse wereld! Dat geldt voor mij dus net zo goed in de luchtvaart als in de automobiele wereld.
Onzekerheid is de enige zekerheid die het leven te bieden heeft - leef daar naar!

Reageer