Concentratie van het co2 en o2 in de atmosfeer

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 3.112

Concentratie van het co2 en o2 in de atmosfeer

Hoe kan de concentratie van het CO2 en O2 in de atmosfeer veranderen alleen en uitsluitend tengevolge van ontbossing? Dat wordt in Wikipedia beweerd. Planten ademen per etmaal toch evenveel CO2 en O2 in als uit? Het aantal bomen lijkt me dan niet relevant.

Gebruikersavatar
Berichten: 824

Re: Concentratie van het co2 en o2 in de atmosfeer

Planten ademen per etmaal toch evenveel CO2 en O2 in als uit? Het aantal bomen lijkt me dan niet relevant.
Nee, planten die nog groeien leggen koolstof vast (waar worden ze anders groter van?) en nemen dus netto CO2 op. Wel is het zo dat in een bos dat als geheel in evenwicht is (er komt netto geen begroeiing meer bij, omdat sterfte en groei even groot zijn) er in totaal ongeveer evenveel CO2 wordt opgenomen als weer afgestaan. Door verstoring (zoals bomenkap) verdwijnt dit evenwicht en kan het gebeuren dat er ineens meer CO2 wordt afgegeven dan opgenomen, of juist meer opgenomen dan afgegeven (bijvoorbeeld als er veel nieuwe aanplant is). Hoe dit allemaal precies zit wordt nog onderzocht, het is vaak complexer dan het lijkt.
Ik wou dat ik een elektron was, dan kon ik altijd paren

Gebruikersavatar
Berichten: 662

Re: Concentratie van het co2 en o2 in de atmosfeer

Hoe kan de concentratie van het CO2 en O2 in de atmosfeer veranderen alleen en uitsluitend tengevolge van ontbossing? Dat wordt in Wikipedia beweerd. Planten ademen per etmaal toch evenveel CO2 en O2 in als uit? Het aantal bomen lijkt me dan niet relevant.
Als dat zo zou zijn, dan zou een boom niet kunnen groeien. Zolang een boom groeit, stoot hij meer O2 uit dan CO2.

Bovendien wordt een heel deel van de koolstof naar de wortels gestuurd om daar uiteindelijk te sterven (de wortels dus) en in de grond achter te blijven. De juiste hoeveelheden hangen af van klimaat, bostype en bodemtype.

Reageer