Anova excel

Moderators: dirkwb, Xilvo

Reageer
Berichten: 254

Anova excel

Hallo allen,

Het is al een tijdje geleden dat ik nog statistiek gebruikt heb en nu heb ik de volgende vraag: indien ik in excel een anova doe vb dan krijg ik een F waarde en naast die F waarde staat dan een p waarde, maar wat is deze p waarde? Ik herinner me nog hoe kleiner ze is, hoe beter.

Moet ik het interpreteren als de kans dat de bekomen F waarde fout is?

Of?

Berichten: 339

Re: Anova excel

De p-waarde geeft de kans dat deze F-waarde gevonden wordt als de nulhypothese waar zou zijn.

Berichten: 254

Re: Anova excel

De p-waarde geeft de kans dat deze F-waarde gevonden wordt als de nulhypothese waar zou zijn.
Hallo gesp,

als ik het goed begrijp dan is die p waarde eigenlijk best zo hoog mogelijk indien de F waarde zeer laag is ?

Met andere woorden: indien ik een lage F waarde vindt en een hoge p waarde, is de kans groot dat deze resultaten kloppen?

En wat indien ik een hoge f waarde krijg en een hoge p waarde? Is dan de juiste logica zeggen dat de nulhypothese verworpen mag worden (door de hoge f waarde) en dat dit gesteund wordt door de p waarde?

Ik vind het wel raar, want mij hebben ze wijsgemaakt dat de p waarde best zo laag mogelijk was aangezien deze wou de kans waargaf dat de bekomen f waarde door toeval zou zijn. En hoe hoger, hoe meer toeval, hoe slechter?

alvast bedankt

Berichten: 339

Re: Anova excel

Wat jou is wijsgemaakt klopt wel ongeveer.

Het is heel onwaarschijnlijk dat een hoge F-waarde door toeval ontstaat, als de nulhypothese klopt.

Een p-waarde van 0.04 geeft aan dat - onder aanname van de nulhypothese - maar 4 op de 100 (hypothetische) steekproeven een F-waarde geeft die zo groot of groter is.

(Nulhypothese: http://nl.wikipedia.org/wiki/Nulhypothese )

Bij een bepaald punt zeg je (bv 0.05 of 0.001): deze p-waarde is zo klein, de nulhypothese is zo onwaarschijnlijk, het alternatief zal wel waar zijn - het resultaat is statistisch significant.

Een hoge p-waarde geeft daarentegen aan dat er heel veel (hypothetische) steekproeven een gelijke of grotere F-waarde zullen geven. Dan kan de nulhypothese dus niet verworpen worden.

Berichten: 254

Re: Anova excel

Ok,

dank u wel gesp!

Reageer