P heeft grijze ogen, f1 heeft grijze ogen, f2 heeft bruine ogen

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 369

P heeft grijze ogen, f1 heeft grijze ogen, f2 heeft bruine ogen

Besten,

Ik loop al ruime tijd rond met deze vraag, maar zaterdag jl. werd de druppel toegevoegd die mijn denkbeeldige emmer deed overstromen.

Eerst wat achtergrond informatie:

Mijn opa en oma van mijn moeders kant hebben beiden grijze tot lichtblauwe ogen. Mijn moeder heeft groen-grijze ogen, haar broertje heeft blauwe ogen en haar jongste broer heeft eveneens groen-grijze ogen. Eén van mijn twee ooms van mijn moeders kant heeft een enkel kind. Deze heeft lichtbruine ogen. De vrouw van die oom heeft eveneens blauw-grijze ogen. Voor zover bekend had de generatie voor mijn opa en oma dezelfde kleur ogen als mijn opa en oma. Verder gerelateerde mensen aan deze kant van de familie hebben wel bruine ogen, maar grotendeels daarvan valt waarschijnlijk te verklaren door de aangetrouwde kant(en).

Mijn opa van mijn vaders kant heeft groen-grijze ogen. Mijn wijlen oma heeft eveneens grijsachtige ogen. Alle drie de kinderen hebben groen-grijze tot grijze ogen. Nu wordt het deels gissen, maar de drie kinderen van mijn ene oom hebben alle drie licht- of donkerbruine ogen, helaas weet ik de kleur ogen van hun moeder niet (en heb ik geen contact meer met die vrouw zodat ik dit niet kan vragen). Van mijn andere oom hebben eveneens alle kinderen (drie stuks) bruine ogen, maar mijn tante heeft ook blauw-grijze ogen. Voor zover bekend had de generatie voor mijn opa en oma dezelfde kleur ogen als mijn opa en oma. Verder gerelateerde familie is mij de oogkleur onbekend.

Nu hebben mijn ouders (nog een maal: vader groen-grijs, moeder groen-grijs) drie kinderen gekregen. Ik en mijn broertje en zusje hebben alle drie donkerbruine ogen. Het is echt zeer zeker bruin, geen donkere grijs-groen combinatie of iets dergelijks. Voor alle genoemde kinderen met bruine ogen geldt hetzelfde. Zichtbaar is dus dat uit combinaties tussen groen-grijs-blauw aan zowel mijn moeders kant als aan mijn vaders kant 100% bruinogige kinderen zijn ontstaan. Hierin vergis ik mij niet in de kleur van de ogen van de kinderen of er is sprake van grootschalige vergissingen door meerdere mensen uit mijn familie.

Nu las ik in verschillende werken dat de bruine kleur het meest dominant is, daarna het groen en uiteindelijk blauw.

Wat deed nu de emmer overstromen. Een nieuwe kennis van mij ziet exact hetzelfde in haar familie. Haar ouders hebben beiden blauw-grijze ogen en zij heeft duidelijk donkerbruine ogen (bij alle drie heb ik de kleuren waargenomen en deze kloppen). Ik ben niet genoeg bekend met de familie om uitspraken te doen over de rest van het gezin/de familie.

Nu, mijn vraag is u allicht duidelijk, ik zet deze hier toch maar even neer. Ergo, hoe kan het dat de laatste generatie van mijn familie allen bruine ogen hebben terwijl geen van de ouders deze kleur in ieder geval ten dele zichbaar delen? In het bijzonder met deze informatie in het achterhoofd:
Daarnaast is het zo dat sommige kleurbepalende genen dominant zijn over andere genen. Zo is de bruine kleur het meest dominant, dan het groen en het minst dominant is blauw.
Uit: http://www.erfelijkheid.nl/faq/oogkleur.php
Onzekerheid is de enige zekerheid die het leven te bieden heeft - leef daar naar!

Gebruikersavatar
Berichten: 6.058

Re: P heeft grijze ogen, f1 heeft grijze ogen, f2 heeft bruine ogen

The genetics of eye color are so complex that almost any parent-child combination of eye colors can occur.

Bron: http://en.wikipedia.org/wiki/Eye_color

Zie ook: http://www.sciencedaily.com/releases/2007/...70222180729.htm
That which can be asserted without evidence can be dismissed without evidence.

Berichten: 369

Re: P heeft grijze ogen, f1 heeft grijze ogen, f2 heeft bruine ogen

Ik zie het.
The genetics of eye color are complicated, and eye color is determined by multiple genes. Some of the eye-color genes include EYCL1 (a green/blue eye-color gene located on chromosome 19), EYCL2 (a brown eye-color gene) and EYCL3 (a brown/blue eye-color gene located on chromosome 15). The once-held view that blue eye color is a simple recessive trait has been shown to be wrong. The genetics of eye color are so complex that almost any parent-child combination of eye colors can occur.
Uit: http://en.wikipedia.org/wiki/Eye_color

En:
“It used to be thought that eye colour was what we call a simple Mendelian recessive trait - in other words, brown eye colour was dominant over blue, so a person with two brown versions of the gene or a brown and a blue would have brown eyes, and only two blues with no brown could produce blue eyes.

“But the model of eye colour inheritance using a single gene is insufficient to explain the range of eye colours that appear in humans. We believe instead that there are two major genes - one that controls for brown or blue, and one that controls for green or hazel - and others that modify this trait.

“So contrary to what used to be thought, it is possible for two blue-eyed parents to have a brown-eyed child, although this is not common.”

Dr Sturm likens the system to a light bulb.

“The mechanism that determines whether an eye is brown or blue is like switching on a light, whereas an eye becoming green or hazel is more like someone unscrewing the light bulb and putting in a different one.”
Uit: http://www.sciencedaily.com/releases/2007/...70222180729.htm

Geven een goede indicatie.

Bedankt
Onzekerheid is de enige zekerheid die het leven te bieden heeft - leef daar naar!

Reageer