Anabole reactie

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 478

Anabole reactie

Hallo, kan iemand me helpen met deze vraag?

We hebben bij enzymen de slot-sleutelhypothese geleerd, we hebben hierbij een voorbeeld van een katabole reactie gezien:

In het actief centrum kan een specifiek substraat gebonden worden. Het actief centrum en het substraat gaan een tijdelijke binding aan (enkele microseconden). Hierdoor ondergaat het actief centrum een vormverandering, waardoor het substraat bv. in 2 delen gesplitst wordt. Hierdoor wordt de binding enzym-substraat verbroken zodat het actief centrum terug zijn oorspronkelijke vorm kan aannemen en onmiddellijk weer een binding kan aangaan met het substraat van dezelfde soort.

Dit is dus het voorbeeld waarbij het substraat in 2 delen gesplitsit wordt (Katabole reactie). Ik dacht eerst dat een anabole reactie gewoon het omgekeerde was, maar onze leraar zei dat er een verschil was. Waar?

Gebruikersavatar
Berichten: 4.220

Re: Anabole reactie

Wat denk je dat het precies is als je twee atomen los van elkaar moet maken? Hoe doe je dat, hoe zitten atomen eigenlijk aan elkaar vast?
Of course, the theory of relativity only works if you're going west.

-Calvin-

Berichten: 369

Re: Anabole reactie

Ik dacht eerst dat een anabole reactie gewoon het omgekeerde was, maar onze leraar zei dat er een verschil was. Waar?
Denk eens aan energieën. Wat gebeurt er bij katabolisme? En wat bij anabolisme?
Spoiler: [+]
Bij katabolisme komt energie vrij. Voor anabolisme is energie nodig. Katabolisme houdt indirect anabolisme op gang.
Onzekerheid is de enige zekerheid die het leven te bieden heeft - leef daar naar!

Berichten: 478

Re: Anabole reactie

Wat denk je dat het precies is als je twee atomen los van elkaar moet maken? Hoe doe je dat, hoe zitten atomen eigenlijk aan elkaar vast?


Atomen worden door krachten bij elkaar gehouden, dus ze kunnen van elkaar los komen door een kracht die er op moet werken.

Berichten: 369

Re: Anabole reactie

Heb jij het antwoord op deze vraag nu al?
Onzekerheid is de enige zekerheid die het leven te bieden heeft - leef daar naar!

Reageer