Verschil tussen vormingswarmte en bindingsenergie

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Berichten: 19

Verschil tussen vormingswarmte en bindingsenergie

Het is mij niet duidelijk wat het verschil is tussen vormingswarmte en bindingsenergie.

Mijn interpertatie van vormingswarmte:

Is de warmte die ontstaat/toegevoegd moet worden op het moment dat de verbinding ontstaat.

Mijn interpertatie van bindingsenergie:

De energie die vrijkomt als een verbinding gevormd wordt, of de energie die nodig is om een verbinding te breken.

Ik heb deze notities afzonderlijk opgeschreven. Bij het teruglezen kwam ik tot de conclusie dat ze gelijk zijn. Heb ik het verkeerd geinterperteerd of is het inderdaad hetzelfde?

Alvast bedankt,

Frank.

Gebruikersavatar
Berichten: 3.112

Re: Verschil tussen vormingswarmte en bindingsenergie

Wikipedia:

De bindingsenergie is de energie die nodig is om een verbinding tussen twee deeltjes te verbreken.

De vormingswarmte of vormingsenthalpie is de hoeveelheid energie die nodig is voor het vormen van één mol van een verbinding uit de meest elementaire verbindingen, atomen of binaire moleculen (bestaan uit slechts twee verschillende elementen).

Berichten: 19

Re: Verschil tussen vormingswarmte en bindingsenergie

Hallo Thermo1945,

Ik had de uitleg van beiden opgezocht op wikipedia, maar hieruit werd het mij niet duidelijk. Is het mogelijk om dit nog verder uit te leggen.

Groeten,

Frank

Gebruikersavatar
Berichten: 3.112

Re: Verschil tussen vormingswarmte en bindingsenergie

De bindingsenergie gaat over twee deeltjes.

De vormingswarmte gaat over één mol van een verbinding die samengesteld kan zijn uit twee of meer deeltjes.

Zo interpreteer ik de definities.


Reageer