Nieuw record voor lhc

Moderator: Astro

Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 9.240

Nieuw record voor lhc

Nieuw record voor LHC


Eerder deze maand werd nog bekend dat de Large Hadron Collider eind 2011 een heel jaar stil moet worden gelegd voor onderhoudswerkzaamheden. Tot die tijd draait de deeltjesversneller op half vermogen, maar zelfs met die beperking was het mogelijk om protonen op elkaar te laten botsen met een hogere energie dan ooit: 7 TeV.


De beide stralen bestaan uit miljarden protonen die met bijna de lichtsnelheid door de bijna 27 kilometer lange tunnel onder Genève vliegen. Na enige vertraging was de eerste botsing om 13:00 uur een feit. Geen slecht resultaat: in eerdere proeven duurde het soms wel drie dagen voor twee protonen frontaal op elkaar botsten.


...


Lees verder: http://www.wetenschap24.nl/nieuws/lees/nie...rd-voor-lhc.htm


Bron: W24

Berichten: 369

Re: Nieuw record voor lhc

http://www.rtl.nl/(/actueel/rtlnieuws/buit...sversneller.xml


Het veelbesproken experiment startte eindelijk dinsdagochtend met de 27 kilometer lange deeltjesversneller oftewel Large Hadron Collider (LHC). Deskundigen waarschuwden van tevoren dat het uren of zelfs dagen kon duren voordat de eerste successen werden geboekt. Maar er is nu dus al een aantal protonenbotsingen geregistreerd.


http://webcast.cern.ch/lhcfirstphysics/
Onzekerheid is de enige zekerheid die het leven te bieden heeft - leef daar naar!

Gebruikersavatar
Berichten: 6.905

Re: Nieuw record voor lhc

Hop naar het Higgs Boson deeltje?
Het vel van de beer kunnen verkopen vraagt moeite tenzij deze dood voor je neervalt. Die kans is echter klein dus moeten we zelf moeite doen.

Gebruikersavatar
Berichten: 9.240

Re: Nieuw record voor lhc

Wat mij verbaasd is dat het zo'n enorm project is. Er zijn vele duizenden mensen die aan dit project werken. De LHC is één deel, (het circuit) maar dan heb je ook nog de experimenten: ATLAS, ALICE, LHCb, LHCf, TOTEM, CMS. Die op zich zelf al enorme projecten zijn. En het is allemaal internationaal.

Ik heb meegewerkt aan een heel klein deeltje van een van de bovengenoemde experimenten en dat moest al perfect perfect zijn.


Sommige Natuurkundige grappen af en toe dat er sinds de jaren 50 niet veel nieuws is in de echte natuurkunde. Nou is dat natuurlijk discutabel. Maar als er een project is die een nieuwe natuurkundig tijdsperk in kan luidden dan is het dit.

Berichten: 7

Re: Nieuw record voor lhc

ik snap alleen niet hoe ze de oerknal willen nabootsen met 27 kilometer lange versneller

de bigbang theorie gaat er toch vanuit dat er uit het 'niets' alles onstaat, dus snelheid is dan toch niet van toepassing

Berichten: 382

Re: Nieuw record voor lhc

wtb-ertje schreef:ik snap alleen niet hoe ze de oerknal willen nabootsen met 27 kilometer lange versneller

de bigbang theorie gaat er toch vanuit dat er uit het 'niets' alles onstaat, dus snelheid is dan toch niet van toepassing


Het gaat om de energie die "ontstond" een fractie van een seconde na de bigbang.
Ik ben een kind van 13, dus als er dingen niet kloppen wilt u ze corrigeren. Bij voorbaat dank. Ik kom hier enkel om mijn kennis te verrijken en te delen met anderen.

Berichten: 49

Re: Nieuw record voor lhc

Al die deeltjes die vrij zijn gekomen, zijn ze in een fractie van een seconde weg of kunnen we ze grondig bestuderen?

Berichten: 503

Re: Nieuw record voor lhc

In een fractie van een seconde zijn die al héél lang vervallen. Een muon heeft een gemiddelde levensduur van 2,2 µs ( 2,2 . 10^-6 s ). En dat is op het neutron na, het tweede langste levende onstabiel deeltje. Ik dacht dat er ruwweg om de 25 ns een botsing plaatsvond. Aangezien de botsingen om de 25 ns plaatsvinden, ga ik er vanuit dat ze ongeveer zo snel de gegevens kunnen registeren. (analyseren is een andere zaak denk ik ) De deeltjes ( ruwweg bewegend aan de lichtsnelheid ) worden geregistreerd mbv magnetische velden en door te kijken hoeveel en waar juist er energie wordt afgegeven. Ik kan mij vergissen, het is niet mijn specialiteit. Het is maar om je er een gevoel voor te geven.

Reageer