Streptokokkeninfectie

Moderator: ArcherBarry

Reageer

Streptokokkeninfectie

Hallo,

Tijdens mijn vakantie in Frankrijk kreeg ik last van rode plekken, die blaasjes werden en open gingen (een soort open wonden). Ik ben naar een arts gegaan en die vertelde me dat ik streptococcen infectie had. Ik kreeg antibiotica (6 dagen) en ontsmettingsmiddelen.

Nu vraag ik me af wat de incubatietijd van streptococcen is en hoe je er aan kunt komen? Ik heb geen idee welke soort streptococ het is, kan er op internet weinig over vinden. Hoop dat iemand me wat informatie kan geven.

Alvast bedankt.

Gebruikersavatar
Berichten: 8.557

Re: Streptokokkeninfectie

Als er een kweekje is gemaakt, dan zou je de resultaten van deze kweek op moeten vragen.

Van alle streptococcen kolonies die gedetermineerd worden en waarvan je de herkomst niet kent, wordt een T.G.C. reactie bepaald.

bij het enten op een T.G.C. plaat en na incubatie van 18-24 uur bij 37oC zijn er een aantal mogelijke conclusies:

Zwarte kolonies: Enterococcen

grijze of lichte kolonies: andere Streptococcen, afhankelijk van het uiterlijk op een bloedplaat.

- indifferente kolonies: indifferente Streptococcen

- vergroenende kolonies: vergroenende Streptococcen

- Hemolytische kolonies: hemolytische Streptococcen.

Enterobacteriaceae is te determineren m.b.v. een 'bonte rij'.

Op jou vraag kan ik geen antwoord geven zolang er niet meer informatie ter beschikking is. Wat waren de resultaten uit de testen, welke antibiotica heb je gekregen?
"Meep meep meep." Beaker

Re: Streptokokkeninfectie

Die arts daar heeft geen kweekje gemaakt maar de diagnose zo gesteld :shock: Als ik dit zo lees is het misschien goed om hier ook langs een dokter te gaan, voor de zekerheid.

De antibiotica die ik gehad heb is Amoxicilline Acide Clavulanique. Verder Septivon om me helemaal mee te wassen, Hexomedine om plekjes mee te ontsmetten en Fucidine om ze mee in te smeren.

Gebruikersavatar
Berichten: 8.557

Re: Streptokokkeninfectie

amoxicicline is een zeer algemene antibiotica. aan de hand hiervan is het niet te zeggen met welke Streptococcen je te maken had.

amoxicicline werkt tegen elke Streptococcen. Dus wanneer een arts weet dat je te maken hebt met een Streptococcen infectie, dan kan die je gelijk deze antibiotica voorschrijven.

Dit is nadelig op de langere termijn. Er is zo een verhoogde kans op resistentie van bacteriën.
"Meep meep meep." Beaker

Reageer