Golfstroom zwakt niet af

Moderator: Astro

Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 9.240

Golfstroom zwakt niet af

Golfstroom zwakt niet af



Er is geen enkele aanwijzing dat de Golfstroom afzwakt. Eerder lijkt het omgekeerde het geval: dat de sterkte van de Golfstroom sinds de jaren negentig wat is toegenomen. Dat schrijft de Amerikaanse onderzoeker Josh Willis in het vakblad Geophysical Research Letters van 25 maart. Willis, verbonden aan het Jet Propulsion Laboratory in Pasadena, ontwikkelde een methode waarbij hij satellietmetingen gebruikt als controle en aanvulling op de beperkte metingen in de oceaan. .article_related_box table {


width: 225px; } De Golfstroom is de oceaanstroming die relatief warm water van de Golf van Mexico naar het noordwesten van Europa voert en daar zachte winters brengt. De stroom is onderdeel van een driedimensionale oceaancyclus die op grote diepte weer koud water terugvoert naar het zuiden. De motor achter de cyclus wordt onder meer gevormd door dichtheidsverschillen in het zeewater die weer door zoutgehalte en temperatuur worden bepaald.


Vroege klimaatmodellen maakten aannemelijk dat de dichtheidsverschillen onder invloed van het broeikaseffect zo zouden veranderen dat de cyclus zou afzwakken of zelfs stilvallen. Dan zou minder warm water bij Noordwest-Europa arriveren, zodat het daar juist kouder werd. Verbeterde modellen sluiten inmiddels uit dat de cyclus helemaal stilvalt. Ook zal het temperatuureffect in Europa maar gering zijn.


Eind 2005 berichtte een Britse onderzoeker in Nature dat de cyclus in de Atlantische oceaan tussen 1957 en 2004 al met 30 procent in sterkte was afgenomen. Maar in 2007 is deze uitspraak alweer afgezwakt: misschien was in de natuurlijke variatie ten onrechte een trend gezien.


...


Bron: NRC Handelsblad


Lees verder: http://www.nrc.nl/wetenschap/article251421...m_zwakt_niet_af

Berichten: 4.502

Re: Golfstroom zwakt niet af

Weer eens een onderzoeker die een methode ontwikkelt,nu mbv. van satelietmetingen.Ik neem aan, dat sinds er satelieten werden gelanceerd er veel metingen op allerlei gebieden werden gedaan,wrs.ook wel op het door Josh.W. vermelde gebied.


Dus nu wordt de Golfstroom weer warmer en gaat het verhaal van het zoutgehalte ineens niet meer op;was dit toch wel nodig om dit op WSF te plaatsen,de klimaatdeskundologen hebben het wel vaker mis.

Gebruikersavatar
Berichten: 10.563

Re: Golfstroom zwakt niet af

Dus nu wordt de Golfstroom weer warmer en gaat het verhaal van het zoutgehalte ineens niet meer op;was dit toch wel nodig om dit op WSF te plaatsen,de klimaatdeskundologen hebben het wel vaker mis.


Wetenschappers hebben het altijd mis. Al het wetenschappelijke nieuws gaat over zaken waar de wetenschappers het mis hebben, hooguit minder mis dan voorheen.
Cetero censeo Senseo non esse bibendum

Berichten: 4.502

Re: Golfstroom zwakt niet af

Een opmerking van mij in een topic over de Golfstroom bevatte de veronderstelling,dat de verwarming zijn oorsprong vond in vulkanische werking in de Golf van Mexico,maar aangezien ik maar een techneut ben heb ik het helemaal mis. :eusa_whistle:

Reageer