Reactie tussen natronloog en aspirine

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 1

Reactie tussen natronloog en aspirine

Hallo

Ik zit in 5 VWO en wij moesten met scheikunde een PO doen. We moesten zelf aspirine maken en dan door middel van allerlei proeven erachter komen of onze zelfgemaakte aspirine zuiver is. We moesten ook titreren. Hiervoor hadden we in de buret zwavelzuur. In de erlenmeyer die eronder stond zat onze zelfgemaakte aspirine met natronloog. Ik ben nu alle berekeningen aan het uitvoeren maar kom niet uit de reactievergelijking tussen natronloog en aspirine.

Ik dacht:

NaOH --> Na+ (aq) + OH- (aq)

C9H8O4 --> C9H8O4 (aq)

Maar volgens mij ga ik hier al de mist in met de oplosvergelijking van aspirine, want C9H8O4 kan toch nooit reageren met OH-?????

Dus mijn vraag is, Wie kan uitleggen hoe de reactievergelijking tussen aspirine en natronloog gaat?

Alvast bedankt,

Groetjes Sanne

Gebruikersavatar
Berichten: 66

Re: Reactie tussen natronloog en aspirine

Beste Sanne,

Ik ben technisch onderwijsassistent (TOA) en meteen na de pasen gaan we acetylsalicylzuur titreren met natronloog. De leerlingen moeten het gehalte van dit stofje uitrekenen in een aspirine-tablet. Acetylsalicylzuur heeft de volgende structuur:

[attachment=5266:250px_Ac...ure2_svg.png]

Linksboven zie je de carbonzuurgroep (COOH). Natronloog reageert hiermee: OH- + COOH --> H2O + COO-. De overmaat OH- kun je weer titreren met, in jouw geval, zwavelzuur (terugtitratie). Op deze manier kan je uitrekenen hoeveel mol OH- met het acetylsalicylzuur gereageerd heeft. Dit is gelijk aan het aantal mol acetylsalicylzuur, want 1 mol OH- reageert met 1 mol acetylsalicylzuur.
Bijlagen
250px_Acetylsalicyls_C3_A4ure2_svg.png
250px_Acetylsalicyls_C3_A4ure2_svg.png (9.11 KiB) 2804 keer bekeken

Reageer