Versneld staalplaten laten oxideren - tips?

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 3

Versneld staalplaten laten oxideren - tips?

Aangezien ik het vermoeden heb dat een van de aanwezigen hier me een antwoord kan geven, stel ik hier de volgende vraag:

Ik wil voor een kunstproject grote en dunne platen staal (1x1,5 meter, dikte slechts enkele milimeters ivm gewicht)versneld laten oxideren, zodat binnen niet al te lange tijd die typerende roodbruine tint ontstaat. Dat de stevigheid afneemt, is geen probleem, aan de achterzijde plak ik dunne verstevigingsbalken.

Welk materiaal is hier het meest geschikt voor (bv warm- of koudgewalst staal, aluminium, etc) en hoe krijg ik zo snel mogelijk die typerende kleur (desnoods met gebruik van huis-, tuin- en keukenchemicaliën)? Ik hoop op een snelle reactie, alvast enorm bedankt!

Groeten, Joris

Gebruikersavatar
Berichten: 20

Re: Versneld staalplaten laten oxideren - tips?

In een zuurkast met een hoge lucht vochtigheid en een voor de rest pure O2 (?) want dan roest de Fe, maar de C kun je niet laten roesten

Berichten: 1.379

Re: Versneld staalplaten laten oxideren - tips?

Joris,

Het staal waar je naar vraagt wordt veel gebruikt in de kunst en de architectuur. Het is het zogenaamde weervaste staal. Ook bekend als corten-staal. Engels: weathering steel.

De precieze samenstelling moet je opzoeken. Naar ik mij herinner zit er wat koper in.

Het staal wordt aan de atmosfeer bedekt met een tamelijk dikke laag bruin oxyde. Je moet dit zeker niet verwarren met passiveerbaar roestvast staal, dat bedekt is met een onzichtbare dunne passieve laag oxyde van chroom.

Het uiterlijk van weervast staal is niet altijd mooi. Vaak wordt het vlekkerig bruin. Metaalplastieken worden soms van dit staal gemaakt. Groeten, H.Z.
Uitleggen is beter dan verwijzen naar een website

Berichten: 3

Re: Versneld staalplaten laten oxideren - tips?

Bedankt voor de tips! Ik heb een testplaat (geen idee welk materiaal eerlijk gezegd) geschuurd en royaal bestrooid met zout, aangezien dat ook scheen te werken. Inderdaad, na twee weken heb ik de juiste kleur al te pakken, zie de foto:
 

Opmerking moderator

Zie hieronder, de oude link die hier stond werkt niet meer
 
Mijn vraag is hiermee komen te vervallen, bedankt voor de reacties.

Groeten, Joris

Berichten: 3

Re: Versneld staalplaten laten oxideren - tips?

Update:
 
Ook al is het inmiddels vier jaar later, merk ik toch dat er nog geregeld wordt gevraagd naar het eindresultaat (te zien aan het verkeer op mijn website via deze thread). De hierboven genoemde link bestaat echter niet meer, hieronder daarom een foto van het resultaat.
 
De ingrediënten van deze doe-het-zelf-oplossing: een dunne plaat staal/aluminium van een filterfabriek á € 10,-; een kilozak supermarktzout á € 0,60; schuurpapier en een bezem; een gietertje (1 keer per twee dagen) plus een paar goede regenbuien; en tot slot twee weken geduld. Succes!
 
Groeten, Joris
 
JorisKomenFotografie_Roest2.jpg
JorisKomenFotografie_Roest2.jpg (26.94 KiB) 3365 keer bekeken

Gebruikersavatar
Berichten: 6.853

Re: Versneld staalplaten laten oxideren - tips?

Geweldig bedankt voor de update, Joris, het wordt erg op prijs gesteld dat je het forum van een nieuwe plaat voorziet.

Reageer