Stuwmeer plus windmolens als energiebron?

Moderators: jkien, Xilvo

Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 197

Stuwmeer plus windmolens als energiebron?

Stuwmeer plus windmolens als energiebron?

Onlangs zag ik video's over stuwmeer plus windmolens als energiebron.

Vallend water vanuit een stuwmeer kan electriciteit opwekken,

en windmolens die dat meer kunnen vullen...

Kan iemand hier meer informatie geven?

En kan zoiets evt ook in het klein?

Een waterreservoir op het dak waarbij vallend water

voor electriciteit kan zorgen ..?

Gebruikersavatar
Berichten: 3.112

Re: Stuwmeer plus windmolens als energiebron?

Een zwembad op je dak is topzwaar. Risico van instorten en kantelen.

Ooit wilde een ingenieur (zijn naam ben ik vergeten) een deel van het IJsselmeer omringen met een dijk en jouw ideeën toepassen. Energetisch gezien een perfect idee maar het plan strandde op een hoop bezwaren. Je zou het project ook bij de Doggersbank of Waddenzee kunnen uitvoeren maar dat stuitte ook op allerlei praktische problemen.

Gebruikersavatar
Berichten: 7.224

Re: Stuwmeer plus windmolens als energiebron?

Die meneer heet Lievense. Het plan voor een dijk in het IJsselmeer heettte dan ook het Plan Lievense

Kema heeft recent het plan weer tevoorschijn gehaald, waarbij ze het concept hebben aangepast naar een val-meer in de Noordzee.

Het gebruik van een stuwmeer om elektriciteit op te slaan heet "pumped-hydro" (zoek maar eens op google). In theorie is het heel goed mogelijk om de variabiliteit van wind turbines te bufferen met dit soort stuwmeren. In de praktijk is dat echter wat lastiger. Het aantal stuwmeren in Europa is te beperkt ten opzichte van de plannen voor het aantal te bouwen wind turbines. Het bouwen van nieuwe stuwmeren is, om vergunning-technische redenen, niet haalbaar.
If I have seen further it is by standing on the shoulders of giants.-- Isaac Newton

Gebruikersavatar
Berichten: 3.112

Re: Stuwmeer plus windmolens als energiebron?

Die meneer heet Lievense.
Klopt. Dank je.

Gebruikersavatar
Berichten: 125

Re: Stuwmeer plus windmolens als energiebron?

dazz schreef:Stuwmeer plus windmolens als energiebron?

Onlangs zag ik video's over stuwmeer plus windmolens als energiebron.

Vallend water vanuit een stuwmeer kan electriciteit opwekken,

en windmolens die dat meer kunnen vullen...

Kan iemand hier meer informatie geven?

En kan zoiets evt ook in het klein?

Een waterreservoir op het dak waarbij vallend water

voor electriciteit kan zorgen ..?
De laatste tijd wordt er ook veel gesproken over het mogelijk plaatsen van windmolens in de oceanen, zeeën enz.

Weet iemand hier meer over? Is het idee wel doenbaar? Haalt het wel zijn volledig nut als je het daar zet?
Mijn Geest. Dat is, de kennis van mijn zin en wil

Berichten: 369

Re: Stuwmeer plus windmolens als energiebron?

sharkdude schreef:De laatste tijd wordt er ook veel gesproken over het mogelijk plaatsen van windmolens in de oceanen, zeeën enz.

Weet iemand hier meer over? Is het idee wel doenbaar? Haalt het wel zijn volledig nut als je het daar zet?
Dit zegt wikipedia:
Bij het bouwen van een windmolenpark in zee is de afstand tot de kust belangrijk: hoe langer de (door de hoge aanlegkosten dure) hoogspanningskabel naar de kust is, des te minder rendabel het park. In het Verenigd Koninkrijk heeft de staat een lange hoogspanningskabel in zee aangelegd, om particuliere windparken op zee langs die kabel te stimuleren.

In Nederland zijn er op dit moment twee windmolenparken in de Noordzee.

De NoordzeeWind staat voor de kust in vak Q8 bij Egmond aan Zee. Het park heeft 36 windmolens met ieder een vermogen van drie megawatt. Het park was in augustus 2006 gereed en is gebouwd door Shell en NUON.

Het tweede windmolenpark: het Prinses Amaliawindpark staat in vak Q7 buiten IJmuiden. Het park heeft zestig Vestas V-80 windturbines van elk twee megawatt[1]. Het windpark werd op 4 juni 2008 geopend.

Een initiatief van het Ierse energiebedrijf Airtricity om een offshore park van in totaal 284 megawatt te realiseren, wordt waarschijnlijk het derde windpark in de Nederlandse Noordzee. De locatie, West Rijn, ligt zo'n veertig kilometer uit de kust bij Hoek van Holland. Op die afstand zullen de windturbines vanaf de kust met een blote oog nauwelijks te zien zijn. Het plan heeft in november 2006 exclusiviteit gekregen van het Ministerie van Verkeer en Waterstaat, maar moet voor de definiteve toestemming nog een Milieueffectrapportage indienen, die vervolgens goedgekeurd moet worden[2]. In januari 2009 heeft staatssecretaris Huizinga een ontwerpvergunning verleend voor het windturbinepark dat 260 megawatt aan windenergie kan opwekken[3]. Verder heeft het Ierse energiebedrijf in 2007 exclusiviteit gekregen voor een windmolenpark dat 350 megawatt moet produceren op locatie Breeveertien 2, zo'n 55 kilometer voor de kust in IJmuiden, het hoopt in 2012 te beginnen met de bouw van dit park.

In de Noordzee zo'n veertig kilometer ten noordwesten van het Oost-Friese waddeneiland Juist gaat E.ON een park aanleggen met tachtig turbines van maximaal 3,5 megawatt per stuk. Het bedrijf hoopt in 2011 het park geheel in gebruik te hebben en moet dan een piekvermogen hebben van vijfhonderd megawatt[4].
Onzekerheid is de enige zekerheid die het leven te bieden heeft - leef daar naar!

Gebruikersavatar
Berichten: 125

Re: Stuwmeer plus windmolens als energiebron?

Dit zegt wikipedia:
Ik betwijfel soms de wetenschappelijke waarde van wikipedia, maar met de externe links zal ik wel verder kunnen.
Mijn Geest. Dat is, de kennis van mijn zin en wil

Berichten: 369

Re: Stuwmeer plus windmolens als energiebron?

In de Noordzee is deze week ter hoogte van IJmuiden het Prinses Amalia Windpark geopend. Het park ligt 23 kilometer uit de kust en telt 60 windturbines. Die kunnen 125.000 huishoudens van duurzame stroom voorzien.
Uit: http://www.iucn.nl/actueel/iucn_nl/windmol...troom_voorzien/
Voor iedere kilowattuur elektriciteit, die het windpark produceert, krijgt het bijna een dubbeltje van de overheid.
Bron: http://www.intermediair.nl/artikel/archief...l#ixzz0lAaQmTV2
Die kabel is één van de redenen dat windenergie nog niet concurrerend is met elektriciteit uit kolen- en gascentrales. Econcern is hier vijftien procent van de bouwkosten van 381 miljoen euro aan kwijt.
Eveneens uit voorgenoemde bron, net als:
Op dit moment gaat er geen kilowattuur richting wal, beaamt Van Zuijlen met spijt. Bij een windsnelheid van drie meter per seconde, een ruime windkracht twee, beginnen de turbines stroom te leveren. Vanaf windkracht zeven, leveren ze het maximale vermogen van twee megawatt. Ruim veertig procent van het jaar waait het hard genoeg. In het uitzonderlijke geval van windkracht tien worden de turbines uitgeschakeld.
Onzekerheid is de enige zekerheid die het leven te bieden heeft - leef daar naar!

Gebruikersavatar
Berichten: 197

Re: Stuwmeer plus windmolens als energiebron?

Onlangs verstuurde ik volgend bericht aan

http://www.new-energy.tv/home .

'k Ben benieuwd of ik antwoord krijg.

Goeiedag,

Ik zag videoos over stuwmeer plus windmolens als mogelijke energiebron,

zoals ook

Intelligenter Ökostrom aus Wasser und Wind

http://www.youtube.com/watch?v=euCwZ51CtQI

Vallend water vanuit een stuwmeer kan electriciteit opwekken,

en windmolens die dat meer kunnen vullen...

In vorige video wordt Portugal genoemd,

in volgende video oa over stuwmeren in Noorwegen,

Abenteuer Forschung - Unter Strom 4/4

http://www.youtube.com/watch?v=1TWenGxykNM

en er was een bericht via Nos-journaal:

Noorwegen exporteert veel groene stroom

http://nos.nl/video/172506-noorwegen-expor...ene-stroom.html

Kan het misschien interessant zijn om hier meer

aandacht aan te besteden?

Met vriendelijke groet,

PS Meer aandacht, zoals Plan Lievense?

En kan zoiets ook met waterkracht uit ringvaart rond een polder?

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 7.933

Re: Stuwmeer plus windmolens als energiebron?

En kan zoiets ook met waterkracht uit ringvaart rond een polder?
Dat lijkt me nou niet bepaald efficiënt. Er staan juist gemalen om het water uit de polder in de ringvaart te krijgen. Als je dat water dan weer terug laat stromen levert dat niet eens genoeg op om die gemalen aan de praat te houden.

Berichten: 42

Re: Stuwmeer plus windmolens als energiebron?

Het lijkt me veel interessanter om de windenergie te gebruiken om water te splitsen en de waterstof dan via een gaspijp naar het vasteland te brengen.

Daar kan het worden opgeslagen en zo dienen als buffer voor windstille dagen.

Misschien zou de waterstof kunnen worden opgeslagen in lege gasvelden.

Gebruikersavatar
Berichten: 7.224

Re: Stuwmeer plus windmolens als energiebron?

Aquarius schreef:Het lijkt me veel interessanter om de windenergie te gebruiken om water te splitsen en de waterstof dan via een gaspijp naar het vasteland te brengen.

Daar kan het worden opgeslagen en zo dienen als buffer voor windstille dagen.

Misschien zou de waterstof kunnen worden opgeslagen in lege gasvelden.
Bij de conversie naar waterstof verlies je ook energie. Daarnaast is transport van waterstof lastig omdat het erg snel vervliegt. Als je waterstof in het bestaande gasnet zou stoppen haalt het nog geen afstand van 10 kilometer.

Het is een optie en technisch ook zeker haalbaar. Of het de beste oplossing is .....
If I have seen further it is by standing on the shoulders of giants.-- Isaac Newton

Reageer