Afvoerleiding materiaal

Moderator: physicalattraction

Berichten: 10

Afvoerleiding materiaal

Ik ben momenteel bezig met een project waarbij het nodig is om een aantal afvoerleidingen te leggen. De te verplaatsen vloeistof is water en verontreinigd water (van en naar een waterzuivering).

Nu vroeg ik mij af welk materiaal ik het beste kan gebruiken voor de leidingen, verscheidene mensen hebben mij aangeraden om gegalvaniseerd staal te gebruiken. Nu de leidingen lopen deels door de lucht en gaan dan nog een stuk onder de grond (in de beton) verder. Onder de grond is het al buiten de fabriek dus moet eventueel rekening gehouden worden met vrieskou. Nu welk materiaal is hier het best voor geschikt rekening houdend met de materiaaleigenschappen en de prijsvergelijking. Materialen die ik in gedachten had zijn pvc, galvanisé en hdpe.

Ook zou ik een tabel moeten hebben met standaard diameters van afvoerleidingen, ik had eentje gevonden voor pvc, maar zijn deze diameters ook standaard geldig voor andere materialen?

Dank bij voorbaat

Berichten: 8

Re: Afvoerleiding materiaal

Als ik jou was zou ik de mogelijkheid polypropyleen eens onderzoeken. Vink is hier een grote leverancier van en op hun website staat een pdfje met alle mogelijke diameters, appendages etc. PVC is niet echt slagvast, PP is dat wel. PP is minder schadelijk voor het milieu doordat het niet gelijmd hoeft te worden maar gelast wordt. Tevens is PP goed bestendig tegen chemicalien zoals zuren basen en glycol.

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 7.933

Re: Afvoerleiding materiaal

Gangbare materialen zijn PVC en PP.

Voordeel van PP is dat het sterker is dan PVC, nadeel is dat het niet te lijmen is.

Je zou je licht eens kunnen opsteken bij een grote buizenfabrikant, b.v. dyka

Ze hebben een online catalugus.

Er moet nog een grote fabrikant in Nederland zijn, maar die naam wil me nu even niet te binnen schieten.

Berichten: 8

Re: Afvoerleiding materiaal

Dat het niet te lijmen is misschien een nadeel voor particuliere toepassingen maar industrieel gezien en zeker voor toepassingen voor onder de grond is lassen een betere optie dan lijmen.

Berichten: 10

Re: Afvoerleiding materiaal

Bedankt voor de snelle reacties.

Nu, jullie hebben het voornamelijk over kunststof leidingen, maar is dit dan veel beter dan gegalvaniseerd

staal? Of is er een groot verschil in prijs ofzo? Enkele techniekers hier die ik hun mening had gevraagd zouden

kiezen voor gegalvaniseerd staal, dus daarmee dat ik graag wat info had daarover.

1 van hen raadde pvc ten zeerste af owv. de slechte bestendigheid tegen vriezen, volgens hem vriest pvc nogal

makkelijk kapot.

Berichten: 8

Re: Afvoerleiding materiaal

PVC is een zeer hard materiaal wat moeilijk uit kan zetten of in kan krimpen, hierdoor zal het sneller knappen wanneer het aan varierende temperaturen wordt bloot gesteld. PP heeft een bedrijfstemperatuur van -10 tot ongeveer 80 graden. Het is echter nu geheel UV bestendig dus je zal het moeten isoleren met glasvezel.

IK weet niet wat voor stroming jij hebt in je leiding, maar met turbulente stroming en zuurstof zou ik met staal oppassen. Als temperaturen niet meespelen (lees verliezen) dan is staal een optie.

Berichten: 10

Re: Afvoerleiding materiaal

Het is inderdaad een turbulente stroming, ik heb een berekening gedaan en kwam uit op een reynoldsgetal

van 70000 en 80000 ongeveer voor de verschillende leidingen, dat is dus ruim boven 2300.

Nu de te verpompen vloeistof is na de zuivering gewoon water, voor de zuivering is het verontreinigd water met een ph die ligt rond de 3 à 4 (dus vrij zuur).

@Millie: het gaat over gegalvaniseerd staal en geen gewoon staal, dan speelt de aanwezigheid van zuurstof ed volgens mij geen rol of vergis ik mij nu?

Berichten: 8

Re: Afvoerleiding materiaal

Nee dan niet. Dan heb je misschien alleen nog het gewicht van je leiding doordat je met galvaniseert staal gaat werken en de kosten van het aanleggen, aanschaffen en onderhoud. Volgens mij wordt dit een kostentechnisch verhaal en zal je moeten uitzoeken wat de goedkoopste manier is. PP zou in ieder geval wel tegen PH3/4 moeten kunnen, ik weet alleen niet uit mijn hoofd of PP goedkoper is dan het staal.

Berichten: 8

Re: Afvoerleiding materiaal

Nee dan niet. Dan heb je misschien alleen nog het gewicht van je leiding doordat je met galvaniseert staal gaat werken en de kosten van het aanleggen, aanschaffen en onderhoud. Volgens mij wordt dit een kostentechnisch verhaal en zal je moeten uitzoeken wat de goedkoopste manier is. PP zou in ieder geval wel tegen PH3/4 moeten kunnen, ik weet alleen niet uit mijn hoofd of PP goedkoper is dan het staal.

Berichten: 10

Re: Afvoerleiding materiaal

en hoe zit het met de drukvastheid van die kunststoffen, want

op de leidingen staan wel pompen gemonteerd die een bepaalde druk leveren.

Een deel van de leidingen loopt een paar 100 m door de lucht (binnen), int geval dat

de lengte iets moest uitmaken.

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 7.933

Re: Afvoerleiding materiaal

Heb je al eens goed gekeken op de site van Dyka? Die hebben ook drukvaste leidingen in PE voor b.v. riooltoepassingen.

Gegalvaniseerd staal lijkt mij niet zo'n goed idee. Want hoe slijtvast is die zinklaag? Zeker als je ook nog verontreinigingen meepompt, dan is dat zink in de kortste keren verdwenen.

Berichten: 10

Re: Afvoerleiding materiaal

Hmm, maar is kunststof wel geschikt om onder de grond in de beton te steken? Want een deel van de leiding zal ondergronds lopen. En hoe zit het met de bevestiging van de leidingen aan de pompen?

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 7.933

Re: Afvoerleiding materiaal

Voor die vragen zou ik toch maar contact opnemen met zo'n buizenleverancier. Er zijn vast wel overgangsstukken om de pijpen aan de pomp te verbinden.

Anders laat je toch gewoon een vertegenwoordiger opdraven. Die legt je uit wat er allemaal mogelijk is, en als het niet blijkt te zijn wat je zoekt, dan geef je hem een hand en laat hem weer naar huis gaan.

Berichten: 10

Re: Afvoerleiding materiaal

Heb nog eens overlegd met een technieker en volgens hem was pvc mss wel een optie, nu

dikwandig pvc zou dat volstaan of moet het druk pvc zijn? Ik zou ook een tabel moeten hebben

van standaard dikwandige pvc diameters, enkele die ik bekeken heb zitten hier en daar toch

verschillen op.

Dus moet standaard diameters hebben die leverbaar zijn door verschillende leveranciers.

Berichten: 1

Re: Afvoerleiding materiaal

Welk type van buizen gebruikt u welk type mens van dit project aanvragen

Reageer