Analyse verband treksterkte/lijmoppervlak

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.265

Analyse verband treksterkte/lijmoppervlak

polynoom.png
polynoom.png (16.33 KiB) 458 keer bekeken
We hebben papierstrookjes over verschillende oppervlakten (0,2-0,8 cm²) aan elkaar geplakt en vervolgens met een schuifbelasting proberen los te trekken.

We vinden een heel vreemd verband, namelijk dat de treksterkte/cm² afneemt naarmate het lijmoppervlak toeneemt. Nou denk ik dat ik dat wel kan verklaren (ergens begint een deel van de lijmverbinding het te begeven, en dus begeeft vervolgens heel de lijmverbinding het, waarbij het oppervlak van de rest van de lijmverbinding minder van belang is)

Echter, als ik die metingen in een spreidingsgrafiek stop lijkt er zelfs nog een redelijk verband in te zitten. Nou kan ik excel laten kiezen om daar volgens een polynoom (graad 2) dan wel volgens een lineair verband een trendlijn in te laten tekenen.

Aub zonder in te gaan op alle statistische details (er is geen noodzaak voor ons om daarop in te gaan, en daar is ook geen tijd meer voor), kan iemand mij zeggen welke lijn statistisch het beste is, of hoe ik dat zonder eerst al mijn statistiek van 35 jaar geleden te moeten gaan ophalen redelijk kan vaststellen?

In de bijgaande grafiek is de lineaire vol getekend, de polynoom als stippellijn.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 1

Re: Analyse verband treksterkte/lijmoppervlak

Om vast te stellen welke trendlijn het beste past, is de kleinste kwadraten methode een gangbare methode. Om die te gebruiken zijn de vergelijkingen van de lineaire trendlijn en de polynoom trendlijn nodig. Ga daartoe naar je Excel worksheet met de grafiek. Klik met de rechtermuisknop op een van beide trendlijnen, en selecteer "Trendlijn opmaken." Daarna kun je de vergelijking in de grafiek laten weergeven door het vakje aan te vinken.

Je hebt nu zo iets:
kleinstekwadraten4.gif
kleinstekwadraten4.gif (5.8 KiB) 467 keer bekeken
En met de vergelijkingen kun je nu zo een tabel maken in Excel:
kleinstekwadraten5.gif
kleinstekwadraten5.gif (8.25 KiB) 466 keer bekeken
Het polynoom geeft (in dit voorbeeld) de kleinste som van de kwadraten (0,245), dus dat past beter dan de rechte met 0,319.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.265

Re: Analyse verband treksterkte/lijmoppervlak

Aha, bedankt. Gaan we doen!!
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Gebruikersavatar
Berichten: 6.905

Re: Analyse verband treksterkte/lijmoppervlak

We vinden een heel vreemd verband, namelijk dat de treksterkte/cm² afneemt naarmate het lijmoppervlak toeneemt. Nou denk ik dat ik dat wel kan verklaren (ergens begint een deel van de lijmverbinding het te begeven, en dus begeeft vervolgens heel de lijmverbinding het, waarbij het oppervlak van de rest van de lijmverbinding minder van belang is)


Ik vind dat ook vreemd en zie zelfs een ander verband. Kan je meer info geven over hoe je de proef hebt gedaan?
Het vel van de beer kunnen verkopen vraagt moeite tenzij deze dood voor je neervalt. Die kans is echter klein dus moeten we zelf moeite doen.

Gebruikersavatar
Berichten: 6.905

Re: Analyse verband treksterkte/lijmoppervlak

Het vel van de beer kunnen verkopen vraagt moeite tenzij deze dood voor je neervalt. Die kans is echter klein dus moeten we zelf moeite doen.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.265

Re: Analyse verband treksterkte/lijmoppervlak

installatie.jpg
installatie.jpg (317.05 KiB) 458 keer bekeken
Strookjes fotokarton op elkaar plakken met zelfgemaakte lijm (maïzena in water) met variërende overlap, tussen de klemmen van afgebeeld apparaat (opa's huisvlijt) steken, en vervolgens met loden gewichten van ca 250 g stap voor stap zwaarder belasten totdat een of ander het begeeft.

NB: het is hier de treksterkte (N/cm²) die afneemt met toenemend lijmoppervlak, niet de draagkracht (N) van de lijmverbinding. Die laatste neemt toe volgens een soort "wet van afnemende meeropbrengst".
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.265

Re: Analyse verband treksterkte/lijmoppervlak



Die hadden we grmblgrrr een week geleden moeten hebben.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Gebruikersavatar
Berichten: 6.905

Re: Analyse verband treksterkte/lijmoppervlak

NB: het is hier de treksterkte (N/cm²) die afneemt met toenemend lijmoppervlak, niet de draagkracht (N) van de lijmverbinding. Die laatste neemt toe volgens een soort "wet van afnemende meeropbrengst".
Dan kan ik er mij wel iets bij voorstellen dat de grafiek zo verloopt. Ik had de assen verkeer gelezen :eusa_whistle:
Die hadden we grmblgrrr een week geleden moeten hebben.
](*,)

Wel een leuk experiment voor te doen met leerlingen.
Het vel van de beer kunnen verkopen vraagt moeite tenzij deze dood voor je neervalt. Die kans is echter klein dus moeten we zelf moeite doen.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.265

Re: Analyse verband treksterkte/lijmoppervlak

Hier heb je onze grafiek van de draagkracht tegen het lijmoppervlak (op basis van hetzelfde experiment, het nulpunt (nul lijmoppervlak ==> 0 draagkracht) kunstmatig ingevoerd:

[attachment=5287:grafiek_..._lijmopp.png]

We hebben ons suf zitten piekeren om daarvoor een deftige uitleg te vinden. En in jouw link staat EXACT wat wij vonden:
joint_load.png
joint_load.png (6.64 KiB) 454 keer bekeken


just another case of being wise after the event...... :eusa_whistle:

Gelukkig zit onze zelfbedachte uitleg er niet mijlenver naast.
Bijlagen
grafiek_draagkracht_lijmopp.png
grafiek_draagkracht_lijmopp.png (8.77 KiB) 456 keer bekeken
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Gebruikersavatar
Berichten: 6.905

Re: Analyse verband treksterkte/lijmoppervlak

Voila, probleem opgelost. De zwerm van punten die afwijken van de lijn kunnen dan wel verantwoord worden door andere lijmdikte of minder punten met mindere hechting in het oppervlak.
Het vel van de beer kunnen verkopen vraagt moeite tenzij deze dood voor je neervalt. Die kans is echter klein dus moeten we zelf moeite doen.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.265

Re: Analyse verband treksterkte/lijmoppervlak

Voila, probleem opgelost. De zwerm van punten die afwijken van de lijn kunnen dan wel verantwoord worden door andere lijmdikte of minder punten met mindere hechting in het oppervlak.
Je wil niet weten hoeveel oriënterende tests met de wildste spreidingen er vooraf zijn gegaan aan de bovenstaande resultaten. Laat me je één ding vertellen, goede lijm en lijmverbindingen met voorspelbare treksterkten maken lijkt wat mij betreft zo zoetjes aan een beetje op zwarte magie. Ik kan me niet voorstellen dat iemand zo'n proef gaat uitvoeren en alles netjes op één lijn krijgt. In theorie is er geen verschil tussen theorie en praktijk, maar in de praktijk is dat er áltijd.

Heb je eindelijk een lijm en lijmmethode die consequente resultaten geeft, en die niet sterker is dan je substraat, en dan ga je er twee dagen later een grotere proef mee opzetten en dan blijkt je lijm verder "gerijpt" en beter te houden dan voorheen (factor 1,5) . Kun je grmblgrr 40% van je proefstrookjes (met lijmoppervlak >0,8 cm²) wegflikkeren omdat die nu ineens wél sterker dan je substraat geworden zijn. Uúren werk in de vuilbak. Gelukkig geven de overblijvende 60% toch nog een bruikbaar resultaat.
In any field of endeavour, anything that can go wrong, will go wrong. (Murphy)
Murphy was een optimist .................. :eusa_whistle: .
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 473

Re: Analyse verband treksterkte/lijmoppervlak

... ... Klik met de rechtermuisknop op een van beide trendlijnen, en selecteer "Trendlijn opmaken." Daarna kun je de vergelijking in de grafiek laten weergeven door het vakje aan te vinken.... ...


Vink dan ook nog "R-kwadraat in grafiek weergeven" aan en je krijgt die R² waarde er ook eens bij, moet je die zelf niet gaan uitrekenen :eusa_whistle:

Reageer