Vissenkolom

Moderator: physicalattraction

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 13

Vissenkolom

Beste Technici,

bij deze een simpele dierenvraag. Ik zou graag een grote glazen buis (2,5 - 3 meter hoog, straal 0,5 meter) willen inrichten als aquarium. Nu is de vraag of eenvoudige goudvissen bijvoorbeeld met de druk onderin de buis kunnen omgaan.

Kortom; wat is de drukbestendigheid van een goudvis....

Graag hoor ik jullie visie.

Gebruikersavatar
Berichten: 4.161

Re: Vissenkolom

Ik denk dat je je gewoon moet afvragen, hoe diep een goudvis kan zwemmen in rivieren enz. Het maakt voor de druk niet uit of het nu 3 meter diepe oceaan, vijver of glazen buis is. De druk blijft 1,3 bar.

UIt de wikipedia (grote internet encyclopedie) haal ik:

Goldfish natively live in rivers, lakes, and other slow or still moving bodies of water in depths up to 20 m

Dus dat zou geen enkel probleem moeten zijn.
De tekst in het hierboven geschreven stukje kan fouten bevatten in: argumentatie, grammatica, spelling, stijl, biologische of scheikundige of natuurkundige of wiskundige feiten kennis. Hiervoor bied StrangeQuark bij voorbaat zijn excuses aan.

Gebruikersavatar
Berichten: 4.810

Re: Vissenkolom

De druk blijft 1,3 bar.


Nee toch, hoe dieper je gaat in het water hoe meer water boven je is, hoe hoger de druk ... Zelfde met de luchtdruk, hier op de grond heb je de hoogste luchtdruk, hoe hoger je gaat, hoe lager de luchtdruk word. Het maakt dus wel uit of je buis 30cm is, of 3m is :wink:

Gebruikersavatar
Berichten: 9.240

Re: Vissenkolom

Nou ja die druk blijft natuurlijk niet 1.3Bar hoe dieper je gaat, bij 20 meter voel je toch echter een grotere druk op je lijf. Maar de eerste 3 meters zal het niet zoveel uitmaken.

Het gaat echter niet helemaal om druk maar ook om licht en zuurstof. Als er genoeg licht in het aquarium is (gebruik lichte kiezelstenen op de bodum) en als er genoeg zuurstof is (meerdere luchtpompjes aanbrengen) zal het niet zo'n probleem zijn. Al kun je verwachten dat de goudvissen zich meer in de boven verdieping zullen bevinden dan op de bodum. Een koraal kan ook wel 3 meter diep zijn, gebruik meerdere soorten vissen.

Gebruikersavatar
Berichten: 4.161

Re: Vissenkolom

Natuurlijk. Wat ik zei was:
het maakt voor de druk niet uit of het nu 3 meter diepe oceaan, vijver of glazen buis is. De druk blijft 1,3 bar
Dus het ging mij er meer om, dat als het 3 meter diep is, dat het dan 1.3 bar is. DAt geld voor een vijver, een rivier of een oceaan. De breedte maakt dus niet uit, de hoogte natuurlijk wel, dat heb ik nooit ontkend. De kolom wordt volgens magnetoow 3 meter hoog, dus onderaan is dat 3 meter diep, en dat is 1.3 bar voor de vissen als ze onderin zwemmen. Of ze nou aan de linker kant of aan de rechterkant zitten maakt niet uit, het blijft 3 meter diep.

De goudvis kan echter 20 meter diep volgens de wikipedia, dus dat lijkt mij ruim binnen de marge vallen. De vissen kunnen een druk van 3 bar (2 bar door de ruk van de diepte, bovenop de druk die de atmosfeer doet van gemiddeld 1 bar) aan. Dus het lijkt mij geen enkel probleem.

De breedte maakt niet uit, de hoogte wel.
De tekst in het hierboven geschreven stukje kan fouten bevatten in: argumentatie, grammatica, spelling, stijl, biologische of scheikundige of natuurkundige of wiskundige feiten kennis. Hiervoor bied StrangeQuark bij voorbaat zijn excuses aan.

Gebruikersavatar
Berichten: 8.557

Re: Vissenkolom

Aangezien ik zelf nog wel eens zit te vissen (sportvissen), kan ik je zeggen dat de plaats waar vissen zitten veelal op de bodem is. Dit is niet bij elke vis het geval.

Tevens zou ik je afraden om zo een kleine buis te gebruiken.

Is de straal 0,5 meter of is dat de doorsnede?

Je kan beter een andere verhouding hebben. (meer opplervlakte en minder hoogte) zo hebben de vissen gevoelsmatig meer ruimte om te zwemmen en kan er meer zuurstof in het water. Een goudvis heeft heel veel ruimte nodig. vergeet dit alstublieft niet. Dat goudvissen maar een geheugen van 3 seconden (oid) hebben is niet waar. Dit is slechts een fabeltje.
"Meep meep meep." Beaker

Berichten: 13

Re: Vissenkolom

de straal is 0,5 meter dus 1 meter doorsnee. Lijkt me redelijk op 2,5 - 3 meter hoogte. Het gaat hem juist om de buis. Ik kan de buis ook plat leggen, maar dan is het met onderhoud weer een stuk lastiger.....:-)

Berichten: 5

Re: Vissenkolom

Of goudvissen al dan niet 3 meter diep kunnen is niet echt van belang, als ze het niet zouden kunnen zouden ze eenvoudig niet zo diep gaan, ze weten zelf het beste hoe diep ze kunnen zwemmen,je kunt ze niet dwingen.

En ze kunnen echt wel dieper als 3 meter

veel succes met je buis.

Reageer