Electromagnetisme

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 44

Electromagnetisme

Hallo!

Met natuurkunde hebben we het nu over electromagnetisme.

Nu bespreken we ' zelfinductie'.

Ik had hier een vraag over.

Het lijkt allemaal veel tekst hieronder , maar laat je daar niet door afschrikken mede-scholieren:P

Eerst, stel je een schakeling voor waarbij een spoel en een neonlampjeparallel aangesloten zijn op een gelijkspanningsbron van 12 V. Met een schakelaartje, die ook is opgenomen in de scakeling, kan de hoofdstroom onderbroken worden.

Ik citeer mijn natuurkundeboek:

Je schakelt een neonlampje parallel aan een spoel met kern, waarna je het neonlampje en de spoel via een schakelaar aansluit op een spanningsborn van 12 V.

Sluit je de schakelaar, dan blijkt dat het neonlampje NIET gaat branden

De ontsteekspanning ervan bedraagt 80 V.

Open je daarna de schakelaar dan zul je zien dat het neonlampje WEL even gaat branden.

Er moest dus een spanning van minstens 80 V over zowel het neonlampje als de spoel staan!

Dit is als volgt te verklaren: Door het openen van de schakelaar neemt de stroomsterkte in de spoel plotseling af. Daardoor neemt de flux binnen de spoel plotseling af. Hierdoor ontstaat een zelfinductiespanning, die de oorzaak van zijn ontstaan tegenwerkt. De inductiespanning over de spoel staat echter ook over het neonlampje omdat de spoel en het lampje PARALLEL geschakeld zijn.

En omdat de verandering in korte tijd heeft plaatsgevonden is de inductiespanning ook heel groot....


Merk trouwens op dat de spanning van 80 V groter is dan de spanning van de bron (12 V). Dit kan dus( :eusa_whistle: )

Maar, ik vroeg me af waarom het NEONlampje niet gaat branden als je de schakelaar sluit.

Want ik had deze beredenering bedacht:

De stroomsterkte neemt dan plotseling heel sterk toe (namelijk van 0 A tot max A).

Een stroom, zoals we weten, wekt een magnetisch veld.

Met magnetische veld gaat ook van 0 tot maximaal. Dus is er sprake van een fluxverandering.

dus is er ook sprake van een inductiespanning.

Waarom gaat NU het neonlampje niet branden?

Alvast heel erg bedankt.

Graag uitleggen zonder al te veel moeilijke termen:)

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 7.933

Re: Electromagnetisme

moniquesck schreef:Want ik had deze beredenering bedacht:

De stroomsterkte neemt dan plotseling heel sterk toe (namelijk van 0 A tot max A).
Hier zit je redeneerfout. De stroom neemt niet plotseling toe, omdat de zelfinductie van de spoel zich daartegen verzet. De stroom neemt geleidelijk toe.

Bij het uitschakelen is het anders, dan neemt de stroom wel plotseling af, omdat de schakelaar plotseling open staat.

Eigenlijk moet je dit ook iets anders zien, de stroom door de spoel kan niet plotseling afnemen, dus die zoekt een andere weg, en die vindt hij door het neonlampje. En om die stroom te laten lopen moet de inductiespanning zich eerst opbouwen tot de ontsteekspanning van het lampje.

Gebruikersavatar
Berichten: 44

Re: Electromagnetisme

he!

Heel erg bedankt!

Handig dat je zo even mijn redeneerfout aanwijst.

bedankt:)

Berichten: 171

Re: Electromagnetisme

Dit is op zich hetzelfde principe als het opstarten van een TL buis. De normale netspanning is niet voldoende om de Tl buis te ontstekken. Door gebruik te maken van een smoorspoel en een starter wordt er een inductie spanning opgewekt tot 1000V. Dit is voldoende om de buis te ontstekken.

http://nl.wikipedia.org/wiki/Fluorescentielamp

Gebruikersavatar
Berichten: 44

Re: Electromagnetisme

Vraag:

Nu ben ik weer even in de war.

Want met het inschakelen van de schakelaar neemt de stroom weliswaar niet meeteen toe,omdat er een inductiespanning ontstaat die de oorzaak van zijn ontstaan tegenwerkt...

Maar er ontstaat wél een inductiespanning, is die dan ook niet groter dan 80 volt?

Want ik vind iets, naar mijn idee, erg vaag:

U zegt, de stroom neemt langzaam toe, omdat er een inductiespanning ontstaat,

maar die inductiespanning ontstaat weer door een verandering van flux.

In formulevorm:

U = d(fie)/ d(t)

Als dus de stroom niet sterk toeneemt, neemt de fluxverandering ook niet sterk toe. (Immers, fie = inductie x oppervlakte; en het magnetische veld neemt niet snel toe... nog te volgen? :eusa_whistle: )

En dáárom is de opgewekte inductiespanning laag.

Máár! Er kwam een lagere stroom omdat de zelfinductie zich daar tegen verzet..

Dus zit het nu helemaal in elkaar verweven? Is het afhankelijk van elkaar?

Het lijkt een soort van cirkel.

natuurlijk heb ik het fout, maar ik hoop dat iemand mij op mijn redeneerfout kan wijzen!

Reageer