Probleem casio fx-82ms

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Berichten: 13

Probleem casio fx-82ms

Mijn zoon heeft met deze machine het volgende probleem: Hij moet het kwadraat van -4 op zijn machine uitrekenen.

Hij toetst in: (-) 4 ^2 =

Dit resulteert in het antwoord -16. Dat klopt natuurlijk niet want het antwoord moet zijn 16.

Sterker nog, als je niet (-) 4 intoetst maar hiervoor in de plaats een berekening waar -4 uitkomt, bijvoorbeeld (-) 4 x 1, dan verschijnt er -4 op het scherm. Als dit nu kwadrateerd door op ^2 = te drukken verschijnt wel het goede antwoord.

Wij weten het niet meer. Iemand die ons op het spoor kan zetten?

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.245

Re: Probleem casio fx-82ms

deze casio geeft:

.... - 4^2 =.... - 16 (min als bewerking)

.... + (-4)^2 = 16 (min als pos/neg teken)

staat er eenmaal -4 op het scherm als antwoord, dan wordt dat hele antwoord behandeld als getal , en hoort de "-" dus bij het getal, in plaats van dat het als bewerking (als in 3-2 = .... ) wordt beschouwd.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Gebruikersavatar
Berichten: 17.652

Re: Probleem casio fx-82ms

Dit onderwerp past beter in het huiswerkforum en is daarom verplaatst.
"Knowledge speaks, but wisdom listens."
- Jimi Hendrix -

Gebruikersavatar
Berichten: 24.578

Re: Probleem casio fx-82ms

Dat heeft te maken met de volgorde van bewerkingen, machtsverheffen gaat voor op (vermenigvuldigen en delen, en op) optellen en aftrekken. Als je schrijft -2², dan wordt 2² eerst berekend. Wil je -2 kwadrateren, moet je deze volgorde zelf aangeven met behulp van haakjes: (-2)².

Zo ook met vermenigvuldigen, om 4-3 met 2 te vermenigvuldigen moet je 2.(4-3) schrijven, dat is 2.1 en dus 2. Schrijf je gewoon 2.4-3, dan wordt 2.4 eerst berekend en krijg je dus 8-3 = 5.
"Malgré moi, l'infini me tourmente." (Alfred de Musset)

Berichten: 13

Re: Probleem casio fx-82ms

Hartelijk dank voor uw reakties en sorry voor het plaatsen in een foute rubriek.

Ik begrijp dus dat je de term -4 dan tussen haakjes moet zetten. Wel wat vreemd.

Gelukkig doet mijn eigen machine (HP), de rekenmachine van Windows en de rekenmachine van Excel het wel intuïtief, dus zonder haakjes.

Nogmaals bedankt.

Gebruikersavatar
Berichten: 24.578

Re: Probleem casio fx-82ms

Ik vind het niet logisch wat je rekenmachine doet (zie uitleg) en zou het dus vervelend vinden wat je andere toestellen doen; elk deftig wiskundig (reken)programma doet het overigens zoals de casio.
"Malgré moi, l'infini me tourmente." (Alfred de Musset)

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.245

Re: Probleem casio fx-82ms

Gelukkig doet mijn eigen machine (HP), de rekenmachine van Windows en de rekenmachine van Excel het wel intuïtief, dus zonder haakjes.
Pas op, je vergist je, Excel doet dat in ieder geval al niet (gelukkig).
tortor.png
tortor.png (1.54 KiB) 1360 keer bekeken
in de eerste cel de formule die ik in de tweede cel als berekening invoerde
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Gebruikersavatar
Berichten: 1.447

Re: Probleem casio fx-82ms

Maar tortor heeft gelijk dat er een hoop simpele rekenmachines op computers rondzwerven die niet kunnen rekenen. Ik kwam hier zelf onlangs ook achter (na 10 minuten van onbegrip over een uitkomst). De rekenmachine van apple rekent helaas gewoon op de volgorde die men intypt ipv de standaard. Hij heeft er geen enkele moeite mee om bij 2 + 3 * 4 = de prioriteit bij de som te leggen ipv bij het product. Heel lastig om de hele tijd om te moeten denken en dus gebruik ik hem nog maar zelden.

Berichten: 13

Re: Probleem casio fx-82ms

Type in Excel maar in een cel: -4^2 (daar had immers in beginsel mijn vraag betrekking op).

Het antwoord is dan 16.

Excel is toch geen "op een computer rondzwervend programmaatje dat niet kan rekenen" naar mijn mening.

De in windows ingebouwde rekenmachine idem

Een HP rekenmachine idem. (HP 41CV, retro, maar toch bepaald deftig zou ik zeggen).

Gebruikersavatar
Berichten: 1.447

Re: Probleem casio fx-82ms

tortor schreef:Type in Excel maar in een cel: -4^2 (daar had immers in beginsel mijn vraag betrekking op).

Het antwoord is dan 16.
Dan klopt exel toch, zoals Jan al schreef (of begrijp ik je nu verkeerd).

Je rekent nu immers het kwadraat van min vier uit, in tegenstelling van wat je op je casio deed,

daar trok je het kwadraat van 4 af van 0.

Berichten: 13

Re: Probleem casio fx-82ms

Wellicht ben ik niet duidelijk geweest Shimmy, even terug naar het begin:

De opgave luidt: -4^2

Letterlijk ingetypt is het antwoord op de Casio -16.

Letterlijk op Excel, mijn HP of de windows calculator ingetypt is het antwoord 16

Wikipedia bevestigd trouwens de reakties die aangeven dat je het argument -4 tussen haakjes hoort te zetten (al blijf ik dat intuitief zelf niet handig vinden).

Wikipedia zegt:

Minteken als unaire operatie

Het minteken als unaire operatie heeft een lagere prioriteit dan machtsverheffen, zodat -3² = -9 en -x² = -(x²). Er zijn echter enkele afwijkende applicaties en programmeertalen, met name Microsoft Excel en de programmeertaal bc, waarin het een hogere prioriteit heeft dan machtsverheffen, zodat daar -3² = 9.

Grappig, nooit geweten. Zo blijf je leren.......

Gebruikersavatar
Berichten: 1.447

Re: Probleem casio fx-82ms

Maar toets op je casio nu eens op de volgende 3 toetsen:

vier

+/- teken

x kwadraat toets

Dan komt daar toch zeker wel 16 uit. Dan heb je de opgave namelijk juist ingetoetst.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.245

Re: Probleem casio fx-82ms

tortor schreef:Type in Excel maar in een cel: -4^2 (daar had immers in beginsel mijn vraag betrekking op).

Het antwoord is dan 16.

Excel is toch geen "op een computer rondzwervend programmaatje dat niet kan rekenen" naar mijn mening.
Nee, maar anderzijds is Excel niet de wet in wiskundeland. Een gezaghebbend wiskundeboek als dat van Jan van de Craats zet bij oefeningen met machten van negatieve getallen het negatieve getal steevast tussen haakjes, (-4)²= .... . Mijn stem gaat dus naar de Casio.....

EDIT>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>
Wikipedia zegt:

Minteken als unaire operatie

Het minteken als unaire operatie heeft een lagere prioriteit dan machtsverheffen, zodat -3² = -9 en -x² = -(x²). Er zijn echter enkele afwijkende applicaties en programmeertalen, met name Microsoft Excel en de programmeertaal bc, waarin het een hogere prioriteit heeft dan machtsverheffen, zodat daar -3² = 9.
dat Excel het niet voor het zeggen had in wiskundeland was je zelf al achter. Blij dat iemend dat expliciet op wikipedia heeft gezet, scheelt weer gesteggel.... :eusa_whistle:
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 4.168

Re: Probleem casio fx-82ms

Als je een rekenmachine aanzet staat er een 0 op het scherm.

Toets je op een Casio of een TI daarna -4^2 in dan rekent de machine in feite uit:

0 - 4^2 = -16

Een HP gebruikt Reverse Polish Notation dus is niet vergelijkbaar.
Hydrogen economy is a Hype.

Berichten: 13

Re: Probleem casio fx-82ms

Fred F., Je uitleg is duidelijk.

Maar, bij nieuwere HP machines, bijvoorbeeld de hp 49g+, kun je de RPN methode uitzetten; het is daarmee een gewone machine met = toets. Ook met de RPN methode uitgezet is de uitkomst 16 (naar nu blijkt dus fout).

Reageer