[natuurkunde] oefening statica fluida

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer

[natuurkunde] oefening statica fluida

Houten blokje van 10 cm zijdes (kubus) drijft op water (dichtheid = 500 kg/m³). We brengen nu boven dit water een laag olie aan (dichtheid = 800 kg/m³) zodat het blokje nog 4 cm uitsteekt. Hoe dik is de olie laag ?

Ik weet niet hoe ik deze oefening moet oplossen :shock: , heeft dit iets te maken met het principe van Archimedes ?

Berichten: 718

Re: [natuurkunde] oefening statica fluida

Ik heb nu niet veel tijd maar misschien kom je er met de volgende aanwijzingen: stel de dikte op x cm (je mag gewoon in cm werken mits je dat consequent doet) en bereken de druk aan de onderzijde van de kubus. Enerzijds volgt die uit het gewicht en dikte van de kubus (rho_hout*g*10) en anderzijds uit de beide lagen olie (dikte x) en water (dikte 6-x): rho_water*g*(6-x)+rho_olie*g*x.

Berichten: 866

Re: [natuurkunde] oefening statica fluida

Bert

Waarschijnlijk ben je er intussen al uitgeraakt aan de hand van bovenstaande perfekt wetenschappelijke uitleg. Ik doe het ook maar eens.

Toen Archimedes in zijn badkuip merkte dat zijn benen de neiging hadden boven water te komen, zei hij :

Een voorwerp dat in een vloeistof is ondergedompeld, ondervindt een schijnbaar gewichtsverlies dat gelijk is aan het gewicht van de verplaatste vloeistof.

Een andere manier om die wet van Archimedes te formuleren is : Het gewicht van de verplaatste vloeistof(fen) is, bij een drijvend voorwerp, gelijk aan het gewicht van dat voorwerp.

Er zit 4 cm van het blok boven water, dus 6cm in de vloeistoffen. Van die 6cm is er x cm die in de olielaag zit en de rest (dus 6cm - x cm) zit in het water onder de olielaag.

Ik neem nu als eenheden cm voor lengtes; kubieke cm voor volumes; gram per kubieke cm voor soortelijke gewichten

Gewicht van blok is 10*10*10*0,5 = 500

Gewicht van verplaatste olie is 10*10*x*0,8 = 80x

Gewicht van verplaatst water(onder de olielaag) is 10*10*(6-x)*1 =100*(6-x)

Dan moet 80x + 100*(6-x) = 500 of -20x + 600 = 500 dus x = 5cm

Reageer