Enantiomeren

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 7.390

Enantiomeren

Hoi allemaal, vrolijk Pasen!

Naar aloude gewoonte heb ik een vraagje voor jullie :eusa_whistle:

Ik vroeg me af in welke mate enantiomeren zich anders zullen gedragen in chiraal/achiraal midden?

Als iemand me een hint kan geven, of een korte uitleg, zou dat al erg veel helpen!

Alvast bedankt!
"C++ : Where friends have access to your private members." Gavin Russell Baker.

Gebruikersavatar
Berichten: 3.112

Re: Enantiomeren

Ik vroeg me af in welke mate enantiomeren zich anders zullen gedragen in chiraal/achiraal midden?
Je kunt hier of daar je antwoord vinden.

Gebruikersavatar
Berichten: 7.390

Re: Enantiomeren

OK, bedankt!

Daar had ik al eens gekeken, maar het was me nog niet helemaal duidelijk.

Als ik het goed begrijp, zit het dus zo:

In achiraal midden, waar dus spiegelsymmetrie heerst, wordt elke afbuiging naar links gecompenseerd door een even grote en tegengestelde afbuiging naar rechts, waardoor de netto afbuiging 0 is.

In chiraal midden is dat niet het geval.

Is dat het basisidee?
"C++ : Where friends have access to your private members." Gavin Russell Baker.

Gebruikersavatar
Berichten: 10.563

Re: Enantiomeren

In fysics I trust schreef:In achiraal midden, waar dus spiegelsymmetrie heerst, wordt elke afbuiging naar links gecompenseerd door een even grote en tegengestelde afbuiging naar rechts, waardoor de netto afbuiging 0 is.

In chiraal midden is dat niet het geval.

Is dat het basisidee?
Je stelt je vraag niet eenduidig genoeg. Wil je het gedrag van de ene enantiomeer met die van de andere vergelijken? En welk gedrag heb je het over?

In ieder geval is de optische rotatie altijd aanwezig, ook in achirale oplosmiddelen.
Cetero censeo Senseo non esse bibendum

Gebruikersavatar
Berichten: 7.390

Re: Enantiomeren

Twee aan twee zijn deze verbindingen elkaars spiegelbeeld, het zijn dus enantiomeren.

Enantiomeren vertonen identieke chemische en fysische eigenschappen, dus ze van elkaar onderscheiden is erg moeilijk. Willen we dat dan toch doen, dan moeten we gebruik maken van de enige eigenschap waardoor ze van elkaar te onderscheiden zijn: optische activiteit.

Optische activiteit, te meten met een polarimeter, is het fenomeen dat de l-enantiomeer het golfvlak naar links zal draaien over een hoek a1, terwijl een d-enantiomeer het golfvlak van het licht naar rechts zal draaien over dezelfde hoek (even groot en tegengesteld) .

Vanaf hier weet ik het iets minder zeker:

in achiraal midden, heerst er spiegelsymmetrie en zullen de hoeken dan ook gecompenseerd worden (racemisch mengsel). In chiraal midden, kunnen we de enantiomeren wel van elkaar onderscheiden door ze beiden te laten reageren met eenzelfde enantiomeer van een ander mengsel.

Wat gebeurt er nu verder fundamenteel verschillend bij chiraal en achiraal midden als je er een enantiomeer inbrengt?

Verduidelijkt dit de vraag iets meer?
"C++ : Where friends have access to your private members." Gavin Russell Baker.

Gebruikersavatar
Berichten: 10.563

Re: Enantiomeren

In fysics I trust schreef:in achiraal midden, heerst er spiegelsymmetrie en zullen de hoeken dan ook gecompenseerd worden (racemisch mengsel). In chiraal midden, kunnen we de enantiomeren wel van elkaar onderscheiden door ze beiden te laten reageren met eenzelfde enantiomeer van een ander mengsel.

Wat gebeurt er nu verder fundamenteel verschillend bij chiraal en achiraal midden als je er een enantiomeer inbrengt?

Verduidelijkt dit de vraag iets meer?
Zoals ik al aangaf is optische rotatie ook aanwezig wanneer een enantiomeer in een achiraal oplosmiddel wordt gebracht. Als dit geen antwoord gaf op je vraag, dan begrijp ik niet goed wat je met chiraal en achiraal midden bedoelt.

In een racemisch mengsel zul je inderdaad nooit optische rotatie waarnemen. Het effect van de ene enantiomeer wordt teniet gedaan door het effect van het andere.

Verder kun je inderdaad enantiomeren van elkaar (onder)scheiden vanwege hun verschil in reactiviteit en verschil in gevormde product in de reactie met een ander chiraal molecuul.
Cetero censeo Senseo non esse bibendum

Gebruikersavatar
Berichten: 7.390

Re: Enantiomeren

Ok, bedankt, dat verduidelijkt het wel!
"C++ : Where friends have access to your private members." Gavin Russell Baker.

Reageer