Leibniz notatie en parametrisaatie van een kubus

Moderators: dirkwb, Xilvo

Reageer
Berichten: 56

Leibniz notatie en parametrisaatie van een kubus

Hallo,

Ik heb eigenlijk twee problemen bij bepaalde oefeningen, vaak komt er een integraal te voorschijn van de vorm:
\(\oint_{(1,1)}^{(2,3)}{(2 \cdot x + y) dx + x dy}\)
Ook had ik een probleem om een kubus te beschrijven met twee parameters, ik vraag me eigenlijk af of dit kan?

Vele groeten en heel erg bedankt!

Gebruikersavatar
Berichten: 24.578

Re: Leibniz notatie en parametrisaatie van een kubus

Je noteert hier een lijnintegraal over een gesloten pad (kringintegraal), maar wat is precies het pad dat je moet volgen? Gewoon van (1,1) naar (2,3) (en dan is nog de vraag, via welke weg) is niet gesloten, of bedoel je iets anders met die notatie?
"Malgré moi, l'infini me tourmente." (Alfred de Musset)

Berichten: 56

Re: Leibniz notatie en parametrisaatie van een kubus

Je noteert hier een lijnintegraal over een gesloten pad (kringintegraal), maar wat is precies het pad dat je moet volgen? Gewoon van (1,1) naar (2,3) (en dan is nog de vraag, via welke weg) is niet gesloten, of bedoel je iets anders met die notatie?
Sorry, ik heb het mis opgeschreven. de grenzen zijn (-2,0) tot aan (3,1) en je moet langs de kromme met impliciete vergelijking
\(\gamma: 5y - 9 + (x-1)^2 = 0\)
integreren.

Mijn excuses.

Gebruikersavatar
Berichten: 24.578

Re: Leibniz notatie en parametrisaatie van een kubus

Je kan deze vergelijking eenvoudig oplossen naar y, je kan dan gewoon x als parameter gebruiken - lukt dat?
"Malgré moi, l'infini me tourmente." (Alfred de Musset)

Berichten: 56

Re: Leibniz notatie en parametrisaatie van een kubus

Je kan deze vergelijking eenvoudig oplossen naar y, je kan dan gewoon x als parameter gebruiken - lukt dat?


Ja dat is nog gemakkelijk, maar het is gewoon die notatie van die kringintegraal dat ik niet snap :s

Gebruikersavatar
Berichten: 24.578

Re: Leibniz notatie en parametrisaatie van een kubus

Die moet er volgens mij niet zijn, want je integreert niet over een gesloten kromme. Of is er nog iets gegeven over het integratiepad? Bv. dat stuk van die kromme en dan weer de rechte terug volgen, ik verzin maar iets.
"Malgré moi, l'infini me tourmente." (Alfred de Musset)

Berichten: 56

Re: Leibniz notatie en parametrisaatie van een kubus

Die moet er volgens mij niet zijn, want je integreert niet over een gesloten kromme. Of is er nog iets gegeven over het integratiepad? Bv. dat stuk van die kromme en dan weer de rechte terug volgen, ik verzin maar iets.
Die kringintegraal moet een gewoneintegraal zijn, zal een foutje zijn van de opgave, maar dan zit ik nog altijd met het probleem dat je een integraal van de vorm:
\(\int_{(3,1)}^{(-2,0)} (2x+y)dx + xdy\)

Gebruikersavatar
Berichten: 24.578

Re: Leibniz notatie en parametrisaatie van een kubus

Weet je hoe je zo'n lijnintegraal oplost? Je bepaalt een parametervoorstelling van je pad zodat de integraal zich herleidt naar een gewone integraal in de gekozen parameter. In dat geval kan je gewoon x als parameter gebruiken, omdat de vergelijking die het pad beschrijft eenvoudig op te lossen is naar y, functie van x.
"Malgré moi, l'infini me tourmente." (Alfred de Musset)

Berichten: 56

Re: Leibniz notatie en parametrisaatie van een kubus

Weet je hoe je zo'n lijnintegraal oplost? Je bepaalt een parametervoorstelling van je pad zodat de integraal zich herleidt naar een gewone integraal in de gekozen parameter. In dat geval kan je gewoon x als parameter gebruiken, omdat de vergelijking die het pad beschrijft eenvoudig op te lossen is naar y, functie van x.
Ja, ik had eerst een parametervoorstelling gemaakt van de kromme (het pad dus), maar om een lijnintegraal te berekenen moet je ook ene vectorveld hebben zodat je dit kunt uitwerken naar:
\(\int_C {\vec{F}} = {\vec{F}(\vec{\gamma}(t))\cdot\gamma'(t) dt} \)
Het probleem is dat ik niet weet hoe ik via
\(\int_{(-2,0)}^{(3,1)} (2x+y)dx + xdy \)
de lijnintegraal kan berekenen.

Mvg

Gebruikersavatar
Berichten: 24.578

Re: Leibniz notatie en parametrisaatie van een kubus

Dat is voor de lijnintegraal van een een vectoriële functie, dit is eenvoudiger.

Los de vergelijking van het pad waarover je integreert eens op naar y.
"Malgré moi, l'infini me tourmente." (Alfred de Musset)

Berichten: 56

Re: Leibniz notatie en parametrisaatie van een kubus

Ik had ene foutje gemaakt, het was daardoor dat het niet klopte. Dacht dat ik de notatie verkeerd begreep daardoor.

Toch bedankt TD!

Heb je soms ene tip bij de tweede vraag (bij die parametrisatie)?

Gebruikersavatar
Berichten: 24.578

Re: Leibniz notatie en parametrisaatie van een kubus

Is het om te integreren over de (rand van de) kubus? Dan denk ik dat je het best opsplitst in de verschillende zijvlakken; bv. x=s, y=t, z=0 voor het grondvlak, enzovoort.
"Malgré moi, l'infini me tourmente." (Alfred de Musset)

Berichten: 56

Re: Leibniz notatie en parametrisaatie van een kubus

Is het om te integreren over de (rand van de) kubus? Dan denk ik dat je het best opsplitst in de verschillende zijvlakken; bv. x=s, y=t, z=0 voor het grondvlak, enzovoort.
Ok, ik zal het eens bekijken.

Reageer