Stroomsterkte voor een transfo van 220v naar 400v

Moderators: jkien, Xilvo

Berichten: 6

Stroomsterkte voor een transfo van 220v naar 400v

weet iemand hoe ik de stroom kan berekenen aan de 230V kant van de transformator van de volgende schakeling.

Ik heb een netvoeding van 3* 230V dat ik transformeer naar 3* 400V om een 3 fase motor van 400V 7,7kw.

Berichten: 171

Re: Stroomsterkte voor een transfo van 220v naar 400v

Als je van een ideale transformator uitgaat kun je dit bij nominaal vermogen gewoon zien als een 7,7 kw motor die direct op 3* 220V is aangesloten. Je kan dus de normale berekening gebruiken. Je zou voor een trafo van dat vermogen van een rendement van ongeveer 95% kunnen uitgaan. Dus je moet je antwoord nog delen door 0.95.

Maar ik snap niet helemaal waarom je de motor niet gewoon in driehoek aansluit, is het een 400V/690V motor en heb je een 127/230V net?

Berichten: 473

Re: Stroomsterkte voor een transfo van 220v naar 400v

Waarom geen AC drive (frekwentiesturing) tussen net en motor zetten ipv transfo?

Rendement zal wel beter zijn en je hebt een aantal bijkomende voordelen :eusa_whistle:

Berichten: 171

Re: Stroomsterkte voor een transfo van 220v naar 400v

Een frequentie omvormer kan niet omhoog transformeren, daarnaast is het rendement slechter dan een trafo. En ook in de aanschaf is een FO duurder.

Berichten: 473

Re: Stroomsterkte voor een transfo van 220v naar 400v

Een frequentie omvormer kan niet omhoog transformeren, daarnaast is het rendement slechter dan een trafo. En ook in de aanschaf is een FO duurder.
Ah neen, enkelfasig 230Vac in 3fasig 380Vac uit is een courant gebruikt model hoor. Rendementen, moet ik even opzoeken :eusa_whistle:

Berichten: 171

Re: Stroomsterkte voor een transfo van 220v naar 400v

Ah neen, enkelfasig 230Vac in 3fasig 380Vac uit is een courant gebruikt model hoor. Rendementen, moet ik even opzoeken :eusa_whistle:
Daar zou ik dan wel eens de specs van willen zien. enkelfasig 230Vac in en 3 fasig 230Vac uit kan, maar niet 3 fasig 380Vac.

3 fasig 230Vac is voor de meeste 400Vac motoren genoeg als je hem in ster laat draaien, als het een 230/400V motor is in ieder geval.

Dus ik denk dat je daar de fout in bent gegaan. Hoe had je gedacht dat een frequentie omvormer 400Vac van 230Vac maakt?

Gebruikersavatar
Berichten: 588

Re: Stroomsterkte voor een transfo van 220v naar 400v

volgens mijn boek:

motor 3fasig 400V 16,9A = 7,5kW

tot daar, goed ](*,)

maaa...r de formule zegt:

stroom primair, delen met stroom secundair = aantal wikkelingen van prim, delen met aantal wikk sec

(I1/I2)=(N2/N1)

voor spanning

(U1/U2)=(N2/N1)

U1prim

U2sec

:eusa_whistle: tja... aantal wikkelingen ken je zekers niet?

...

ook een ander vraag: hoe is uw transfo geschakelt?

-driekhoekprim en stersec?

-driehoekprim en zigzagschakeling

-....

(combinaties hiervan)

---

ik hoop dat uw motor een type 230V/400V is => in ster schakelen

anders... sorry het werkt gewoon weg niet.

uw motor zegt:" ik ben een 400V/690V type en ik moet 400V minstens hebben

zoniet,dan mag je het vergeten."

eerste regel van Energie:' met energie valt er niet te marchanderen!!!!'

---------

frequentieregelaars zijn enkel en alleen bedoelt voor het toerental

grtz Phillip
Wie zoekt, die vindt... waar een wil is, is een weg en op een dag.... we find the final frontier!

Berichten: 171

Re: Stroomsterkte voor een transfo van 220v naar 400v

Phillip schreef:volgens mijn boek:

motor 3fasig 400V 16,9A = 7,5kW

tot daar, goed :eusa_whistle:
Als ik uit ga van een cosinus phi van 0,85 dan kom ik op een motor stroom van:

Isec=P/(u*cos phi * wortel 3) = 12.7 Ampère.
maaa...r de formule zegt:

stroom primair, delen met stroom secundair = aantal wikkelingen van prim, delen met aantal wikk sec

(I1/I2)=(N2/N1)

voor spanning

(U1/U2)=(N2/N1)

U1prim

U2sec
Als ik simpel van een gelijk geschakelde trafo uit ga (driehoek/driehoek of ster/ster) dan heb ik een primaire spanning die wortel 3 keer kleiner is dan de secundaire spanning. De primaire stroom moet dus wortel 3 keer zo groot zijn als de secundaire stroom. Iprim = 22A.

Maar zonder meer informatie van fritsmisty valt hier weinig zinnigs over te zeggen.

Berichten: 6

Re: Stroomsterkte voor een transfo van 220v naar 400v

aan Gringo ,

Het gaat hier over een motor 400V/690V dat met een ster driehoek schakeling gestuurd word.

Volgens mijn baas is het goedkoper om er een transfo tussen te zetten dan een motor van 230V/400V te gebruiken.

het enige is dat de stroom niet overeen komt met zijn berekening ik gebruik een Ampére tang om de stroom te meten, en deze is veel hoger dan de berekening.(aantal wikkelingen is onbekend)

Berichten: 171

Re: Stroomsterkte voor een transfo van 220v naar 400v

Ok, zou je je berekening kunnen laten zien en wat voor een stromen je gemeten hebt. Ook graag aangeven waar je die hebt gemeten. Als de trafo er al staat zou je misschien de primaire stroom en de secundaire stroom kunnen meten om de wikkelverhouding te achterhalen. Misschien kun je ook achterhalen wat de aansluitingen zijn, driehoek, ster?

Op zich zouden de primaire stromen niet veel hoger mogen liggen dan de stroom die je krijgt bij een 230/400V motor.

Bij een in driehoek geschakelde motor wordt dat:

I = P / (U * wortel 3 * cos phi) = 7700 / (400 * 1.73 * 0.85) = 13 A.

Let er wel op dat je niet bij inschakelen gaat meten, de stroom is dan meestal een factor 6 a 7 hoger. Dit is de nominale stroom.

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 7.933

Re: Stroomsterkte voor een transfo van 220v naar 400v

Als de trafo er al staat zou je misschien de primaire stroom en de secundaire stroom kunnen meten om de wikkelverhouding te achterhalen. Misschien kun je ook achterhalen wat de aansluitingen zijn, driehoek, ster?
De wikkelverhouding is toch gewoon de verhouding van de aangegeven spanningen?

Op een driefasige trafo staat ook altijd aangegeven of de wikkelingen in ster of in driehoek staan. Of het zijn afzonderlijke wikkelingen die je naar eigen inzicht in driehoek of in ster kan zetten.

Je zou ook 3 eenfasige trafo's kunnen nemen, b.v. 400/400V. Die zet je dan primair in driehoek, en secundair in ster. Dan krijg je ook de gewenste spanningsoverzetting.

Berichten: 171

Re: Stroomsterkte voor een transfo van 220v naar 400v

Klopt, ik ben als ik eerlijk ben ook niet zo geinteresseerd in de wikkelverhoudingen, aangezien 7,7kW secundair overeenkomt met (ongeveer) 7,7 kw primair. Mijn berekening van de stroom zou dan ook redelijk moeten kloppen. Je zou nog van een rendement van 0,95 van de trafo uit kunnen gaan, dan komt je stroom wat hoger te liggen.

Ik probeer een beetje uit te zoeken wat precies het probleem hier is, want dat wordt mij niet helemaal duidelijk.

Fritsmisty is niet ontzettend scheutig met informatie, dus vraag ik maar zoveel mogelijk, dan krijg ik hopelijk ook iets waar ik wat mee kan.

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 7.933

Re: Stroomsterkte voor een transfo van 220v naar 400v

Ik probeer een beetje uit te zoeken wat precies het probleem hier is, want dat wordt mij niet helemaal duidelijk.
Het probleem is inmiddels wel duidelijk. Ze hebben een motor voor 400/690V en die willen ze laten draaien op een net van 230/400V. Verder gaan ze er vanuit dat een transfo goedkoper is dan een andere motor, maar zonder de prijzen te kennen waag ik dat te betwijfelen. Ik denk eigenlijk dat de aanschaf van een passende motor uiteindelijk een veel elegantere oplossing is.

Berichten: 171

Re: Stroomsterkte voor een transfo van 220v naar 400v

Het probleem is inmiddels wel duidelijk. Ze hebben een motor voor 400/690V en die willen ze laten draaien op een net van 230/400V. Verder gaan ze er vanuit dat een transfo goedkoper is dan een andere motor, maar zonder de prijzen te kennen waag ik dat te betwijfelen. Ik denk eigenlijk dat de aanschaf van een passende motor uiteindelijk een veel elegantere oplossing is.
Ik zie het probleem nog steeds niet, als ik de tekst lees heb ik het idee dat de trafo er al staat en dat zijn berekeningen niet overeen komen.

Als ik fritsmisty zijn bericht lees eindigt dit met "(aantal wikkelingen is onbekend)" suggererend dat de trafo er al staat.

Ik heb de prijzen van kortsluitanker motoren eens gegoogled en ik betwijfel inderdaad of een transformator goedkoper is. 7,5 kW begint al bij 460 euro. http://www.peters.nl/pdf/prijslijst_euromotor_2007.pdf

Berichten: 171

Re: Stroomsterkte voor een transfo van 220v naar 400v

Als ik zo lees heb ik het idee dat zijn probleem meer bij de berekeningen en de metingen liggen.

Reageer