Luchtstromingen

Moderators: jkien, Xilvo

Berichten: 4.502

Luchtstromingen

Naar aanleiding van een dispuut over wervelingen heb ik de volgende vragen:

Bij weerberichten worden kaarten vertoond met hogedrukgebieden en lagedrukgebieden,gezien vanuit satellieten.

Je ziet grote en kleine,afnemende en toenemende gebieden met het kenmerk dat lagedrukgebieden een links draaiende beweging hebben en hogedrukgebieden rechtsdraaiende bewegingen.

Deze bewegingen worden aangegeven in wervelvorm in 2D afbeeldingen ,zijn wellicht werkelijk een trechtervorm in 3D en nmm. in een toenemende -opbouwende-en afnemende -afbouwende-grootte.

Ontstaat er door een mogelijke overgang van lage druk naar hoge druk (of omgekeerd) een omkering van de draaibeweging omdat die twee gebieden een connectie met elkaar vormen?

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 5.548

Re: Luchtstromingen

Afbeelding

Een figuur zegt meer dan duizend woorden. In dit diagram bevindt zich een hogedrukgebied naast een lagedrukgebied, en in de omgeving verder niets <bron>. Links stijgt de lucht spiraliserend op, rechts daalt de lucht spiraliserend. Over de grond stroomt de lucht netto van rechts naar links. Aan de bovenkant van de atmosfeer van links naar rechts.

(De verticale as van het lagedrukgebied is verbonden met die van het hogedrukgebied, bovenin de atmosfeer buigen ze naar elkaar toe, en ze vormen samen een omgekeerde U).

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 5.548

Re: Luchtstromingen

(De verticale as van het lagedrukgebied is verbonden met die van het hogedrukgebied, bovenin de atmosfeer buigen ze naar elkaar toe, en ze vormen samen een omgekeerde U).
Hmm, dat vermoeden is bij nader inzien onzin.

Berichten: 4.502

Re: Luchtstromingen

Zomaar een idee!

Zouden die twee luchtkolommen mogelijk bovenop elkaar staan met de Ekman-layer ertussen;welke kolom bovenop zou staan ,de hoge druk geef ik de voorkeur aan en mogelijk beide in de vorm van trechters -wervelkolommen-met de gietopeningen op elkaar

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 5.548

Re: Luchtstromingen

Zomaar een idee! Zouden die twee luchtkolommen mogelijk bovenop elkaar staan met de Ekman-layer ertussen;welke kolom bovenop zou staan ,de hoge druk geef ik de voorkeur aan en mogelijk beide in de vorm van trechters -wervelkolommen-met de gietopeningen op elkaar
Zo kun je een mooie boom opzetten, maar met fysica heeft dat niets meer te maken.

Gebruikersavatar
Berichten: 3.112

Re: Luchtstromingen

In dit soort systemen spreekt men niet over linksom of rechtsom (dat is dubbelzinnig)

maar over (anti-)cyclonale beweging dan wel met de klok mee of tegen de klok in.

Zie de tekening: tussen het hoge en lage drukgebied is de windrichting hetzelfde. Dat is 'de connectie'.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 5.548

Re: Luchtstromingen

In dit soort systemen spreekt men niet over linksom of rechtsom (dat is dubbelzinnig) maar over (anti-)cyclonale beweging dan wel met de klok mee of tegen de klok in.
Waarom begin je daar eigenlijk over, terwijl niemand die termen gebruikte? Hoe dan ook: linksom is ondubbelzinnig met de klok mee. Cyclonaal is anders: of dat met de klok mee is hangt af van het halfrond.

Berichten: 4.502

Re: Luchtstromingen

oktagon schreef:Naar aanleiding van een dispuut over wervelingen heb ik de volgende vragen:

Bij weerberichten worden kaarten vertoond met hogedrukgebieden en lagedrukgebieden,gezien vanuit satellieten.

Je ziet grote en kleine,afnemende en toenemende gebieden met het kenmerk dat lagedrukgebieden een links draaiende beweging hebben en hogedrukgebieden rechtsdraaiende bewegingen.

Deze bewegingen worden aangegeven in wervelvorm in 2D afbeeldingen ,zijn wellicht werkelijk een trechtervorm in 3D en nmm. in een toenemende -opbouwende-en afnemende -afbouwende-grootte.

Ontstaat er door een mogelijke overgang van lage druk naar hoge druk (of omgekeerd) een omkering van de draaibeweging omdat die twee gebieden een connectie met elkaar vormen?
Of linksom met de klok mee is of niet; er zijn twee tegengestelde bewegingen en dat is de basis van mijn vraag;in de mechanica leerde ik in mijn tijd dat rechtsom positief en met de klok mee was,maar in de laatste 10-20 jaren is het geloof gewijzigd. ( "linkse politiek is een positieve activiteit",mogelijk was dat van invloed.In de Ussr werden ook allerlei westerse uitvindingen toegeeigend) :eusa_whistle:

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 5.548

Re: Luchtstromingen

Aha, dus linksom/rechtsom is inderdaad dubbelzinnig. In het verkeer is rechtsom tegen de klok in: "Wat zijn de verkeersregels op een rotonde? U rijdt op een rotonde altijd in één richting. Bij het oprijden gaat u rechtsom, tegen de klok in", volgens de verkeersregels. En bij schroeven is het andersom.

Berichten: 4.502

Re: Luchtstromingen

Als ik een bedienings-draaiknop rechts omdraai,zeg maar een gasbus dichtdraaien,een dop op een fles dicht draaien,etc.heb ik nog steeds het idee,dat ik met de klok mee draai.

Doe die draaibeweging maar eens met het horloge ernaast en constateer het resultaat;bij een Euro-genormaliseerde ISO schroefdraad moet ik de moer op de bout rechtsom bewegen om de bevestiging vast te maken een clockwise-direction zou ik zeggen.

Ik meen dat het gebruik van moeren met een zg.linkse draad een engelse constructiewijze is.

And besides:

One drives right on a road if one drives on the left side of the road and follows a round-about right if one drives it anti-clockwise,etc! :eusa_whistle:

Berichten: 389

Re: Luchtstromingen

1. Spreek toch maar beter van cyclonen en anticyclonen... in het zuidelijk halfrond is de draaibeweging van een kern van hogedruk en lagedruk net andersom.

2. Ekmann layer heeft niets te maken met wat julie hier bespreken. De Ekmann layer en spiraal, is een effect boven oceanen dat locaties waar langdurige stabiele kernen van hoge of lage druk hangen, er een opbolling van het wateroppervlak bestaat door allerhande effectan van correolis en wrijvingen in het water.

3. Waarom ontstaan er zo van die roterende dingen? Heel eenvoudig als je weet wat coreolis is: het effect dat bewegingen in het noordelijk halfrond naar rechts afbuigen, en in het zuidelijk halffront naar links. Mocht de aarde stilstaan, zou er allen een rechte wind zijn van hoge druk naar lage druk. Door die afbuiging, gaat dat dus roteren. Winden die van een centrum van hogedruk vertrekken, buigen rechtsaf in het noordelijk halffront en draaien dus in wijzerzin rond de hogedrukgebieden, en in tegenwijzerzin rond de lage drukgebieden. Het is om die reden dat wind kan draaien doorheen de dag als er een hogedrukgebied passeert en er later een lagedrukgebied volgt. Verder is de wind te midden tussen een cycloon en een anticycloon inderdaad zoals thermo het aangeeft: de draaibewegingen lopen vlotjes in elkaar over.

Om nu op oktagon zijn uitgangspunt te komen. Als je een stroomlijn wil weten die gaat van de kern van hogedruk naar de kern van lagedruk, dan zal die nooit uit de kern komen richting het lagedrukgebied, maar zal die "met je kop in het hogedrukgebied, kijkende naar het lagedrukgebied", links van je vertrekken om zo in een boog naar rechts te gaan. Laat je je met de wind toch direct richting het lagedrukgebied blazen, zal je dit missen en elders uitkomen, ergens in een andere luchtlaag, maar nooit in het "oog" van het lagedrukgebied.

Berichten: 4.502

Re: Luchtstromingen

"1. Spreek toch maar beter van cyclonen (=R)en anticyclonen (=L)... is dit dus juist,want dat was me niet voor 100% duidelijk uit de reactie."

"in het zuidelijk halfrond is de draaibeweging van een kern van hogedruk en lagedruk net andersom."

Dat is een logische verhaal en heeft met mijn vraag -basicly- niets te maken;je ziet zowel op het N als op het Z halfrond gelijktijdig beide bewegingen naast elkaar !

Berichten: 389

Re: Luchtstromingen

Een cycloon is een lagedrukgebied, een anticycloon een hogedrukgebied, ongeacht de draairichting. Dit is dus geldig voor zowel het noordelijk als zuidelijk halffront.

Dat je zowel op het noorden als het zuidelijk halffront andere bewegingen hebt dan wat je zou verwachten, heeft eerder te maken met het niet perfect zijn van al deze vereenvoudigde theorietjes. Er zijn talrijke andere invloeden. Je zal in onze contreien nooit een 1 hogedrukgebied hebben en daarnaast 1 lagedrukgebieden, maar diverse zones met complexe variaties in druk. Dan zijn er nog effecten van de straalstroom, het relief, water en grondtemperatuur en dergelijke meer. Rond de 50ste breedtegraad zitten we ook aan de overgang tussen polaire en subtropische lucht die zich soms eens wat hoger of lager legt, dus dat beinvloed één en ander, om nog maar te zwijgen van oclusies waar koude- en warmtefronten met elkaar in interactie gaan.

Berichten: 202

Re: Luchtstromingen

In het verkeer is rechtsom tegen de klok in: "Wat zijn de verkeersregels op een rotonde? U rijdt op een rotonde altijd in één richting. Bij het oprijden gaat u rechtsom, tegen de klok in", volgens de verkeersregels. En bij schroeven is het andersom.


Ik dacht eerst dat je een Belgisch instituut citeerde. Die hebben nogal eens grappige woorden die heel nederlands lijken maar net iets anders betekenen ter plaatse.

Maar ik lees dit nu (met mijn interne hersencorrectie dat bedoeld wordt) als: "U gaat rechtsaf, en rijdt tegen de klok in. Rechtsom is met de klok mee. De wiskundige hoek draait linksom. Als dit volgens anderen niet klopt dan zal ik een afwijking hebben en een dokter moeten opzoeken. Al vrees ik dat hij mij dan ongeneeslijk ziek zal verklaren.

Berichten: 4.502

Re: Luchtstromingen

Aha, dus linksom/rechtsom is inderdaad dubbelzinnig. In het verkeer is rechtsom tegen de klok in: "Wat zijn de verkeersregels op een rotonde? U rijdt op een rotonde altijd in één richting. Bij het oprijden gaat u rechtsom, tegen de klok in", volgens de verkeersregels. En bij schroeven is het andersom.
Voor Europa juist;

je rijdt op de rechterhelft van de autobaan, rijdt de rotonde rechtsom op ,om met een beweging tegen de klokwijzers in,de rit op de rotonde te vervolgen,

en

bij de Engelsen en hun vele rijsysteemvolgers in spiegelbeeld:

je rijdt op de linkerhelft van de autobaan, rijdt de rotonde linksom op ,om met een een beweging met de klokwijzers mee, in de rit op de rotonde te vervolgen,

met een schetsmatige weergave:
Bijlagen
Links_Rechts_bewegen.jpg
Links_Rechts_bewegen.jpg (333.34 KiB) 901 keer bekeken

Reageer