Dna transcriptie

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Berichten: 2

Dna transcriptie

Hallo,

Ik heb een vraag over DNA transcriptie. Eigenlijk niet zo zeer over het proces zelf, maar meer over de 2 verschillende strands in DNA.

In DNA heb je natuurlijk een strand in de richting 5' naar 3' en een strand in de richting 3' naar 5'. Maar wat ik me nou afvroeg, is het niet mogeliijk dat je een DNA fragment hebt van 2 strands in de richting 5' naar 3'. Want DNA polymerase werkt alleen in de richting 5' naar 3', dus het is geen probleem om de nucleotides te binden ttijdens het replicatieproces. Als je een DNA fragment zou hebben met beide strands in de richting 3' naar 5' zou het allemaal niet kunnen, omdat dan het DNA polymerase dan niet werkt.

Ik vroeg het me af... want het lijkt met niet onlogisch.. (misschien dat dat het wel is, maar dat weet ik niet)

Ik hoop dat iemand antwoord kan geven! Bedankt in ieder geval! :eusa_whistle:

Gebruikersavatar
Berichten: 824

Re: Dna transcriptie

Als je kijkt naar hoe de basen (via waterstofbruggen) met elkaar paren dan zie je dat dit maar op 1 manier kan, en dat is wanneer de ene base in de richting 3->5 is georienteerd en de andere in de richting 5->3. Beide in dezelfde richting is dus gewoon onmogelijk.

Kijk bijvoorbeeld maar eens naar dit plaatje: klik
Ik wou dat ik een elektron was, dan kon ik altijd paren

Gebruikersavatar
Berichten: 4.220

Re: Dna transcriptie

Kijk ook onze micro cursus DNA eens door, dat geeft misschien nog wat meer inzicht.
Of course, the theory of relativity only works if you're going west.

-Calvin-

Reageer