Bepaling molairvolume van een gas

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 4

Bepaling molairvolume van een gas

Beste mensen,

Wij moeten op school een soort carrousel doen van practica.

Nou waren wij bij Bepaling molairvolume van een gas aangekomen, maar hier liepen wij bij de laatste uitwerkopdracht vast.

Ik zal eerst de proef beschrijven:

We hadden een erlenmeyer met 200ml 1.0M HCL (overmaat). Daar moesten we een stop induwen waarin een gasbuis was gemaakt, aan het uiteinde daarvan, in de erlenmeyer, was een stukje magnesiuwlint bevestigd, zo dat wij konden bepalen wanneer het in de oplossing viel.

Deze gasbuis was bevestigd aan een gasmeetspuit en deze was dmv een wieltje aangesloten op een laptop.

Na het laten vallen van het lint in de HCL oplossing startte de reactie en kon je zo (met CoachLabII) aflezen welk volume aan gas het op leverde.

We hadden als reactie vergelijking: Mg + 2HCl -->MgCl2 +H2

De vraag waar we niet uitkwamen was: bereken de [H3O+] aan het einde van de reactie.

Als iemand kan helpen hoe ik hieraan moet rekenen, zou dat zeer fijn zijn.

Ik heb nog wel meer gegevens vanuit de proef enzo, maar weet niet precies wat je allemaal nodig hebt.

Massa magnesiumlint: 0,0725g

Eindstand Gasmeetspuit: 64,5ml

Met vriendelijke groet,,

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.271

Re: Bepaling molairvolume van een gas

  • 64,5 mL H2, met hoeveel mol H2 komt dat overeen?
  • Hoeveel mol HCl heb je nodig om die hoeveelheid H2 te laten ontstaan?
  • Hoeveel mol HCl en dus ook hoeveel mol H3O+ bevatte de oorspronkelijke 200 mL 0,1 M HCl?
  • Hoeveel mol HCl zal er dus nog over zijn?
  • Die hoeveelheid in in 200 mL, welke concentratie H3O+ rest er dus?
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Reageer