Bbcode chemie formule generator

Gebruikersavatar
Berichten: 421

Bbcode chemie formule generator

Hallo,


Ik heb zelf een script gemaakt (met webpagina) die je kan gebruiken om snel (moeilijke) formules te typen en de hoeveelheden en ladingen automatisch in sub/sup zet. Zo kan je het direct in het forum zetten.


Je type bijvoorbeeld dit:


CH4(O3){2+}


en krijgt automatisch dit:


CH4(O3)2+


Nog paar voorbeelden op de pagina. link: http://lars.stonerocket.co.uk/chemie.html


Misschien is het mogelijk zoiets in het forum te maken. Bij de snelvenster?

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.269

Re: Bbcode chemie formule generator

Ik heb de forumtechnici op je idee opmerkzaam gemaakt. Een codetag hiervoor op het forum zou zeer welkom zijn.... :eusa_whistle:
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.269

Re: Bbcode chemie formule generator

Vraagje:

Nu onderscheidt hij ook al automatisch de coëfficiënt 2 van de index 2 in bijv 2H2O.

Aan de code {2+} voor lading van ionen is mogelijk ook nog wel wat automatisch te doen, omdat een computer een plus of min met een cijfer er direct voor zou moeten kunnen herkennen en dan teken en voorgaand cijfer (dat is voor ladingen nooit groter dan 9) in superscript plaatsen. Het lijkt me dat het dus ook te doen moet zijn om 2SO42- automatisch weer te geven als 2SO42- ?
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Gebruikersavatar
Berichten: 421

Re: Bbcode chemie formule generator

Jan van de Velde schreef:Vraagje:

Nu onderscheidt hij ook al automatisch de coëfficiënt 2 van de index 2 in bijv 2H2O.

Aan de code {2+} voor lading van ionen is mogelijk ook nog wel wat automatisch te doen, omdat een computer een plus of min met een cijfer er direct voor zou moeten kunnen herkennen en dan teken en voorgaand cijfer (dat is voor ladingen nooit groter dan 9) in superscript plaatsen. Het lijkt me dat het dus ook te doen moet zijn om 2SO42- automatisch weer te geven als 2SO42- ?

Ik had ook een script die zo werkte, maar die was niet helemaal correct en N22 (over de tien) werkte niet. Toen heb ik een nieuwe gemaakte die werkte met ladingen tussen haakjes, bijv. (2+), maar dit heb ik verandert naar de curly brackets, {}. De reden is dat het zo makkelijker werkt (programmeren) en duidelijker is (vind ik). Latex werkt ook met curly brackets.


Je kan met curly brackets ook de + of - weg laten of makkelijker andere dingen in sup zetten, zoals dit doen H2O{H2O} geeft H2OH2O


Het huidige script werkt op basis van kijken naar wat er voor staat (als toegestaan element of afkorting dan mag het omlaag) en de curly brackets (dan mag omhoog). Beter zou zijn als het volgens generieke grammatica werkt (BNF), maar dat is best wat werk om te maken en op deze simpele manier werkt het ook.


Het handigste zou zijn als er inderdaad een formule tag komt, bijvoorbeeld [formule]H2O[/formule] of [f]H2O[/f], maar dit is voor mij moeilijk in te voegen omdat het via php moet en het forum post verwerkingssysteem etc. Als jullie forum programmeurs weten hoe dat werk, dan is dit misschien de kortste klap. Handiger voor mij zou zijn als ik zo'n klein snelvenstertje maak waar je gewoon 2H2 + O2 -> 2H2O intikt en dan op invoegen klikt. De ingevoegde text heeft dan al bekende codetags als [sub.] etc. Zo wordt alles via javascript gedaan (waar het script nu ook mee werkt).


edit: er zitten nog wel paar haken en ogen aan mijn script. zo zie ik net dat ik bijvoorbeeld vergeten ben de x toe te laten in een formule. bij deze formule is dat nodig: TiO(NO3)2 · xH2O

zulke dingen moet eerst nog wel opgelost worden, door testen denk ik,

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.269

Re: Bbcode chemie formule generator

om daar bbcodetags voor te verzinnen is inderdaad forumtechniek. Maar het zou wel handig zijn (voor brede implementatie) als het script daartussen compleet was voor alle dagelijkse mogelijkheden, zonder daarvoor weer codes als {2+} te moeten kennen, want die haken invoegen is weer evenveel werk als de huidige superscriptknop aanklikken.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Gebruikersavatar
Berichten: 421

Re: Bbcode chemie formule generator

Het zou misschien wel zonder curly brackets kunnen en dat het script kijkt of er een + of - is gevolgd door een cijfer (of n). Maar moet het script dan ook zowel Na+2 als Na2+ ondersteunen? Volgens de regels is het toch 2+ ?


edit: misschien dat een alleenstaande + of - wel een probleem kan worden. dat moet ik even bekijken.

Gebruikersavatar
Berichten: 17.659

Re: Bbcode chemie formule generator

Ziet er leuk uit! Ik zie dat je het met javascript gemaakt hebt; de BBcode parser van Invision zit in PHP, en daar zal het (vanwege de "route" dat de postdata verwerkt wordt) ook in geïmplementeerd moeten worden. Nu is dat zeker mogelijk, volgens mij zelfs makkelijker dan in PHP. Denk je dat je het lukt om dit (samen met ons) voor elkaar te krijgen?


PS: ik verplaats dit even naar "Site en softwaregerelateerd".
"Knowledge speaks, but wisdom listens."
- Jimi Hendrix -

Gebruikersavatar
Berichten: 421

Re: Bbcode chemie formule generator

Ik heb een keer gekeken naar de bbcodes in phpbb forum en daar was het heel moeilijk een custom bbcode een php functie te geven. Je kon wel html er in/omheen doen, maar geen bewerkingen door middel van php.


Misschien dat dit anders werkt met IP.Board (wat dit forum gebruikt).


Ik wil wel proberen een php versie van de javascript te maken, maar alleen als ik zeker weet dat het zal werken in het forum. Misschien dat jullie kunnen zeggen of dat mogelijk is of nog handiger als ik een test omgeving heb om te testen (simpele versie van IP.Board draaien op WAMP/LAMP ofzo).

Gebruikersavatar
Berichten: 17.659

Re: Bbcode chemie formule generator

Ik heb een keer gekeken naar de bbcodes in phpbb forum en daar was het heel moeilijk een custom bbcode een php functie te geven. Je kon wel html er in/omheen doen, maar geen bewerkingen door middel van php.
Tell me about it. Ik heb het werkend gekregen, maar het is een hoop gedoe in de corefiles.
Misschien dat dit anders werkt met IP.Board (wat dit forum gebruikt).
De standaard custom BBcode manager werkt vrijwel gelijkwaardig. Maar we kunnen wel via een omweg PHP gebruiken. Zo is LaTeX, de boeken-BBcode en de tabellen-BBcode ook toegepast. In de nieuwste versie van IPB wordt dat nog gemakkelijker.
Ik wil wel proberen een php versie van de javascript te maken, maar alleen als ik zeker weet dat het zal werken in het forum.
Logisch. :eusa_whistle:
Misschien dat jullie kunnen zeggen of dat mogelijk is of nog handiger als ik een test omgeving heb om te testen (simpele versie van IP.Board draaien op WAMP/LAMP ofzo).
IPB is gelicenseerde software, dus daar kunnen we niet zomaar een kopietje verspreiden. Dat vind Invision niet leuk. ](*,)

Ik kan wel kijken of ik je toegang kan geven tot ons testboard, maar dat moet even in overleg. Daar zal ik dan binnenkort een PB over sturen.
"Knowledge speaks, but wisdom listens."
- Jimi Hendrix -

Gebruikersavatar
Berichten: 6.905

Re: Bbcode chemie formule generator

Ziet er zeer interessant uit. Er is ooit al een extra LaTeX pakket geïnstalleerd om formules te zetten.
Het vel van de beer kunnen verkopen vraagt moeite tenzij deze dood voor je neervalt. Die kans is echter klein dus moeten we zelf moeite doen.

Gebruikersavatar
Berichten: 4.810

Re: Bbcode chemie formule generator

Ik heb net een simpel parsertje geschreven in PHP waarbij de haakjes e.d. niet meer nodig zijn. Momenteel draait die op de testsectie bij gebrek aan een eigen publieke PHP omgeving (anders konden gewone gebruikers ook even testen).

Gebruikersavatar
Berichten: 421

Re: Bbcode chemie formule generator

Ik heb net een simpel parsertje geschreven in PHP waarbij de haakjes e.d. niet meer nodig zijn. Momenteel draait die op de testsectie bij gebrek aan een eigen publieke PHP omgeving (anders konden gewone gebruikers ook even testen).

Hoe werkt ie dan?


Nou dan hoef ik niks meer in php te zetten dan...

Gebruikersavatar
Berichten: 6.905

Re: Bbcode chemie formule generator

Voorstel:

gewone getallen zijn index

{} geven superscript

[] geven gewone coëfficiënten


Je kan dan zoiets doen:

CH4+[2]O2 -> CO2 + [2]H2O
Het vel van de beer kunnen verkopen vraagt moeite tenzij deze dood voor je neervalt. Die kans is echter klein dus moeten we zelf moeite doen.

Gebruikersavatar
Berichten: 7.390

Re: Bbcode chemie formule generator

Het is vast niet mogelijk om de "^" en "_" gewoon te implementeren zonder de "tex"-tags? Dat zou echt vlot werken!
"C++ : Where friends have access to your private members." Gavin Russell Baker.

Gebruikersavatar
Berichten: 6.905

Re: Bbcode chemie formule generator

Leidt to niets denk ik.

Dan moet het nog wel tussen tags staan want anders kan ^en _ niet meer gebruikt en kan je beter tex gebruiken.
Het vel van de beer kunnen verkopen vraagt moeite tenzij deze dood voor je neervalt. Die kans is echter klein dus moeten we zelf moeite doen.

Reageer