speelsysteem

Moderators: dirkwb, Xilvo

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer

speelsysteem

Wij zijn een petanqueclub waar we wekelijks een toernooi organiseren en spelen dat iedere keer met een ander aantal leden. Nu is er een speelschema waar we gebruik van maken en gaat vanaf 8 tot 40 deelnemers. Alleen zijn deze lijsten gemaakt voor het spelen van 3 rondes en wij willen er graag 5 gaan spelen.

Een voorbeeld met 13 spelers

RONDE 1

1+2+3 - 4+5

6+7 - 8+9

10+11 - 12+13

RONDE 2

4+6+8 - 9+13

1+5 - 7+12

2+10 - 3+11

RONDE 3

5+10+13 - 4+9

1+12 - 2+8

3+7 - 6+11

In ronde 1 speelt dus speler 1 met 2 en 3 tegen 4 en 5, speler 6 en 7 tegen 8 en 9 enz enz. Er wordt dus uitgegaan van doubletten en worden waar nodig tripletten gemaakt.(zie voorbeeld op http://www.bouledozers.nl/ dan bij downloads “Speelschema Doublette Melee vanaf 8 personen”)

Er zit dus in deze schema’s een soort van logica. Nu is de bedoeling dat de 3 rondes worden uitgebreid naar 5 rondes met die restrictie dat de speler niet meer met een zelfde speler speelt als in een eerdere ronde en ook zoveel mogelijk wisseling van de tegenstander. Is daar volgens jullie een soort formule voor om dat tot 40 spelers door te rekenen.

Gebruikersavatar
Berichten: 575

Re: speelsysteem

Heb ik het juist dat als je dus met 40 man zou spelen, dat dan de eerste ronde er als volgt zou kunnen uitzien (naar analogie met jouw voorbeeld)?

Ronde 1

1+2 - 3+4

5+6 - 7+8

...

37+38 - 39+40

Dus in dat geval 10 "lijntjes" per ronde?

In dat geval is het gewoon het aantal mogelijke unieke combinaties in de doubletten bepalen en deze uitdelen over de verschillende rondes. Het enige wat het een beetje complexer maakt om hiervoor bijvoorbeeld een klein programmaatje te schrijven is dat waneer er een oneven aantal spelers is, er dan een triplet dient gevormd te worden.

Het gemakkelijkste is dan een speler aanduiden en deze speler zal dan altijd degene zijn die bij het eerste doublet wordt gevoegd om alzo een triplet te vormen, op die manier kan je programmaatje de calculatie steeds doen met een even aantal spelers, en dient het dus enkel rekening te houden met het genereren van doubletten. In dat geval kan je een algoritme toepassen die een array van alle mogelijke combinaties opbouwd, uitgaande van twee parameters : het totaal aantal spelers en het aantal spelers in elke groepje (=doublet dus steeds 2).

Berichten: 123

Re: speelsysteem

Wat ik zo kan verzinnen is een simpel tabel met de helft van de spelers horizontaal uitgezet en de andere verticaal. In onderstaand voobeeld zijn er 8 spelers.

Horizontaal: spelers 5 t/m 8 (dit zouden ook alle even spelers kunnen zijn)

Verticaal: spelers 1 t/m 4 (dit zouden ook alle oneven spelers kunnen zijn)

~ 5 6 7 8

1

2

3

4

Als eerste vullen we ronde a in;

~ 5 6 7 8

1 a ~ ~ ~

2 ~ a ~ ~

3 ~ ~ a ~

4 ~ ~ ~ a

In elke kolom en rij mag maar 1 keer "a" worden ingevuld. Vervolgens vul je de rondes b, c en d ook in en krijg je bijvoorbeeld;

~ 5 6 7 8

1 a b c d

2 b a d c

3 c d a b

4 d c b a

Nu kan je de rondes als volgt samenstellen. Bij ronde 1 (=a) begin je bij rij 1 naar beneden te tellen en krijg je;

ronde a;

1,5 - 2,6

3,7 - 4,8

Bij ronde 2 (=b) begin bij rij 2 naar beneden te tellen en krijg je;

ronde b;

2,5 - 3,8

4,7 - 1,6

Bij ronde 3 (=c) begin bij rij 3 naar beneden te tellen en krijg je;

ronde c;

3,5 - 4,6

1,7 - 2,8

Bij ronde 4 (=d) begin bij rij 4 naar beneden te tellen en krijg je;

ronde d;

4,5 - 1,8

2,7 - 3,6

Een speler zal nooit 2 keer met dezelfde in het team komen, en er is een redelijke wisseling van tegenstander.

Voor een game met 40 deelnemers moet het tabel worden uitgebreid (waardoor er ook meer rondes mogelijk zijn), maar de werking is hetzelfde.

Voor een oneven aantal deelnemers werkt het als volgt;

~ 5 6 7 8 9

1 a ~ ~ ~ ~

2 ~ a ~ ~ ~

3 ~ ~ a a ~

4 ~ ~ ~ ~ a

ronde a;

1,5 - 2,6

3,7,8 - 4,9
"Simplicity does not come of itself but must be created."

Re: speelsysteem

Beste JVV,

Voor de even aantallen werkt het perfect alleen zit ik te stoeien met de oneven aantallen vooral als het er meer worden bv 19. Ik kom niet uit het gegeven van die aa bij speler 3. Volgens mij spelen er bij 19 spelers 2 triplettes tegen elkaar, 1 triplette tegen een doublette en 4 doublettes tegen elkaar.

Berichten: 123

Re: speelsysteem

Ik zie wat je bedoeld. Volgens mij heb je 4 soorten rondes.

Rondes waarbij het aantal spelers voldoet aan;

4*n+0 (bijv.: 8,12,16,....) , hierbij zijn geen triplettes

4*n+1 (bijv.: 9,13,17,....), hierbij is er 1 triplette

4*n+2 (bijv.: 10,14,18,....), hierbij zijn er 2 triplettes

4*n+3 (bijv.: 11,15,19,....), hierbij zijn er 3 triplettes

Ik had hier geen rekening mee gehouden. Ik ga iets anders proberen.
"Simplicity does not come of itself but must be created."

Re: speelsysteem

Kheb niet alles gelezen, maar maak gewoon een boompje.. zou dat niet simpeler zijn?

Re: speelsysteem

Ik wil een ieder die mee heeft gedacht bedanken dank zij jullie hebben we het systeem in elkaar kunnen zetten.

mvg peter

Gebruikersavatar
Beheer
Berichten: 15.202

Re: speelsysteem

Ik wil een ieder die mee heeft gedacht bedanken dank zij jullie hebben we het systeem in elkaar kunnen zetten.
Ik geloof dat men met plezier medewerking heeft verleent, maar uhhh... Wat is je resultaat precies geworden? Als je dat even laat weten hebben anderen er in de toekomst wellicht ook iets aan!
Never be afraid to try something new. Remember, amateurs built the ark. Professionals built the Titanic

Re: speelsysteem

Wat ik al schreef ik heb een systeem in elkaar gezet voor het jeu de boule om à la mêlée met 40 spelers te spelen zal het binnen kort op een site zetten zodat een ieder er gebruik van kan maken.

Gebruikersavatar
Berichten: 1.460

Re: speelsysteem

Wat ik al schreef ik heb een systeem in elkaar gezet voor het jeu de boule om à la mêlée met 40 spelers te spelen zal het binnen kort op een site zetten zodat een ieder er gebruik van kan maken.
Je kunt het ook emailen naar mij (zie voor mailadres onderaan dit bericht op kijk op mijn profiel), dan zet ik het online, als je dat wilt tenminste...
<i>Iets heel precies uitleggen roept meestal extra vragen op</i>

Berichten: 1

Re: speelsysteem

Beste
 
Graag zou ik in het bezit komen van het systeem a la melee oneven 3 partijen.
 
Johan

Reageer